راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری جدید اپل‌پی با شرکت گلدمن‌ساکس / اپل روزبه‌روز بیشتر شبیه یک بانک می‌شود

شرکت اپل در یک همکاری جدید با شرکت گلدمن‌ساکس اکنون نوعی از حساب‌های پس‌انداز را برای دارندگان اپل‌کارت ارائه می‌دهد.

وب‌سایت فست‌کمپانی این اقدام شرکت اپل را این‌گونه توصیف کرده است: «دیگر منصفانه نیست که بگوییم اپل انگشتان خود را در آب‌های خدمات مالی فرو می‌برد؛ این شرکت اکنون برای شنای کامل در این اقیانوس آماده است.»

این شرکت فناوری اخیراً اعلام کرده است که دارندگان اپل‌کارت به‌زودی می‌توانند از حساب پس‌انداز با بازدهی بالا از طریق گلدمن‌ساکس استفاده کنند. یک حساب پس‌انداز معمولی گلدمن در حال حاضر درصد سود سالانه بیش از دودرصد را در مقایسه با 0.04 درصد در بانک‌های آمریکایی به مشترکان خود می‌پردازد.

کاربران می‌توانند به‌طور خودکار نقدینگی روزانه خود را روی کارت به‌حساب منتقل کنند. اپل همچنین این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا از سایر حساب‌های بانکی سنتی نیز وجوه خود را انتقال دهند.

جنیفر بیلی، معاون خدمات اینترنتی اپل که شامل Apple Pay و Apple Wallet می‌شود، در بیانیه‌ای در این‌ خصوص گفته است: «پس‌انداز به کاربران اپل‌کارت امکان می‌دهد تا پاداش‌های نقدی روزانه خود را در طول زمان افزایش دهند و در عین‌ حال برای آینده نیز پس‌انداز کنند.»

بدون کارمزد، بدون نیاز به حداقل موجودی و بدون حداقل سپرده، مشارکت اپل و گلدمن می‌تواند جایگزین جذابی برای مصرف‌کنندگان باشد؛ زیرا آنها به دنبال راه‌هایی برای مبارزه با تورم و کسب درآمد بیشتر هستند.

به‌زعم کارشناسان حوزه فناوری، این یک اقدام زیرکانه از سوی اپل است؛ زیرا نگرانی‌ها در مورد رکود احتمالی در حال افزایش است؛ البته این اولین اقدام این شرکت نیست. انتشار ماه گذشته iOS 16 ویژگی‌های جدیدی را برای اپلیکیشن کیف پول به ارمغان آورد، از جمله گزینه «خرید اکنون پرداخت کنید» که برای جذب کاربران بیشتر به Apple Pay طراحی شده است. این امر اپل را در رقابت مستقیم با شرکت‌های فین‌تک مانند PayPal و Affirm قرار داد.

این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد در هر خرید درون‌برنامه‌ای یا آنلاینی که از Apple Pay در هنگام پرداخت استفاده می‌کنند، خرید خود را به چهار پرداخت بهره یا کارمزد صفر در مدت شش هفته تقسیم کنند.

در همین حال، اپل همچنین در حال همکاری با Square و مجموعه‌ای دیگر از شرکت‌ها در یک سیستم پرداخت جدید است که به شما امکان می‌دهد با ضربه‌زدن به روی آیفون خود، پول را برای شخصی ارسال کنید. علاوه بر این، Wallet به شما امکان می‌دهد سفارش‌های آنلاینی که با Apple Pay انجام داده‌اید را پیگیری کنید.

شرکت اپل در ماه مارس با خرید استارتاپ فین‌تکی Credit Kudos که در حوزه اعتبارسنجی اهدای وام فعال است، گمانه‌زنی‌های بیشتری در مورد جاه‌طلبی‌های فین‌تک خود به وجود آورد.

برخی فعالان این حوزه گمانه‌زنی می‌کنند که اپل با انجام این اقدامات بیش از اینکه به دنبال جذب کاربران جدید و درآمد بیشتر باشد، به دنبال حبس‌کردن همین تعداد کاربر در فضای اکوسیستم اپل است؛ زیرا گوگل و سایر رقبا به دنبال حذف تسلط اپل در فضای کیف پول موبایل هستند.

فین‌تک حوزه‌ای است که در ابعاد بزرگ هنوز بخش نسبتاً کوچکی از صنعت خدمات مالی را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما همچنان که مردم بیشتر و بیشتر به تلفن‌های خود وابسته می‌شوند، در حال رشد است.

اپل در حال حاضر در میان شرکت‌های کیف پول موبایل، پیشتاز است و نزدیک به نیمی از تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در مقایسه، Google Pay مقدار 17درصد از این بازار را تشکیل می‌دهد. سامسونگ، پی پال و والمارت رقبای با سهم بازار بسیار کمتری هستند.

در نهایت، مطمئناً، اپل می‌خواهد کیف دیجیتالش جایگزین کیف پول فیزیکی کاربران شود و همه چیز از امور مالی گرفته تا گواهینامه رانندگی و حتی نسخه دیجیتالی کلید خودروی کاربران را در اختیار داشته باشد. اما با اتفاقی که اخیراً افتادە، ممکن است جاه‌طلبی‌های خود را گسترش داده و به دنبال اضافه‌کردن حساب‌های بانکی افراد به آیفون آنها نیز باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.