راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی بنیادی شرکت تجارت‌الکترونیک پارسیان‌کیش / پایان سالی متفاوت در انتظار تاپکیش

علی رمضانیان / شرکت تجارت‌الکترونیک پارسیان‌کیش با نماد «تاپکیش» ازجمله شرکت‌های بورسی است که در حوزه‌های تأمین و تولید تجهیزات بانکداری مدرن و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور فعال بوده و یکی از شرکت‌های مطرح و دارای دانش‌های اختصاصی در این حوزه است و پروژه‌هایی در دست اجرا دارد که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.

بر اساس این گزارش، شرکت تاپکیش که اخیراً با دو خبر فروش انواع تجهیزات ذخیره‌سازی دیتاسنتر و سرور با حاشیه سود 22درصدی و فروش تعداد 45 هزار دستگاه کارت‌خوان به همراه تمامی لوازم و متعلقات شامل شارژر، باتری، کابل، برق و سایر لوازم جانبی سهامداران خود را خوشحال کرده بود، همچنان با خبرهای زیادی همراه است. از افزایش 100درصدی سرمایه تا فروش ملکی تأثیرگذار و از انعقاد قراردادهای مهم و اجرای پروژه‌های بزرگ همگی خبرهای مثبت برای این شرکت است که تأثیر بزرگی در سودآوری شرکت در آینده نزدیک داشته و قطعاً وضعیت شرکت را دگرگون می‌کنند.


راه‌اندازی خط تولید جدید


یکی از مهم‌ترین موضوعات شرکت، راه‌اندازی خط تولید جدید است که بر اساس آن سودآوری شرکت را متحول می‌کند و نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه تولید است. علاوه بر این، در ترازنامه شرکت نیز شاهد تغییراتی در برخی از سرفصل‌های دارایی هستیم که نشان از همین امر دارد. موضوع از این قرار است که تاپکیش راه‌اندازی خط دوم تولید انواع پایانه‌های فروشگاهی را در دستور کار خود دارد که با توجه به ظرفیت‌ها و دانش فنی موجود در شرکت، قطعاً این موضوع به تاپکیش کمک خواهد کرد؛ چراکه بر اساس برنامه‌های شرکت این خط تولید تا پایان سال مالی راه‌اندازی می‌شود.


برنامه‌های توسعه‌ای شرکت


علاوه بر این برنامه توسعه شبکه‌ها یا بازارهای جدید توزیع شرکت عبارت از موارد زیر است:

فروش تجهیزات شبکه و ذخیره‌ساز و نصب و اجرای Data Center و بهینه‌سازی main site، فروش دستگاه CRS، فروش آداپتور، تأمین دوربین‌های نظارت تصویری و تجهیزات مربوطه و تأمین دستگاه پلاک‌خوان.


پروژه‌های بزرگ و تأثیرگذار بر عملکرد شرکت


از پروژه‌های تحول‌ساز شرکت می‌توان به پروژه سپندار (سرمایه‌گذاری و تأمین و اجرای سامانه‌های پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور)، قرارداد فروش مشارکتی کارت‌خوان با چند PSP و پروژه ارتقای سیستم‌عامل خودپردازهای بانک پارسیان از ویندوز ایکس پی به ویندوز 10. نکته قابل‌ ذکر اینکه تاپکیش اولین شرکتی است که این دانش را در ایران داشته و در نوع خود تحول بزرگی تلقی می‌شود.


فروش ملک


علاوه بر این موضوع فروش ملکی ارزشمند در یکی از مناطق تهران (اکباتان) مطرح است که با این فروش در کنار طرح فعلی افزایش سرمایه، وضعیت شرکت به لحاظ نقدینگی و سرمایه‌گذاری روی خط جدید می‌تواند متحول شود.

شایان ذکر است با توجه به ارزیابی 650 میلیارد ریالی در صورت فروش ضمن رفع نیاز شرکت به نقدینگی باعث افزایش قابل توجه سود غیرعملیاتی شرکت می‌شود.


افزایش سرمایه 100درصدی


به دلیل نقدینگی مورد نیاز جهت انجام پروژه‌های جاری شرکت و سرمایه‌گذاری‌های جدید و بهره‌مندی از معافیت مالیاتی موضوع تبصره 20 قانون بودجه، هیئت‌مدیره تصمیم بر افزایش سرمایه 100درصدی از محل سود انباشته و آورده سهامداران داشته است. در این راستا موضوع افزایش سرمایه به تصویب هیئت‌مدیره رسیده و برای حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

نکته مورد توجه در خصوص افزایش سرمایه این شرکت اینکه در سال 99 نیز از محل سود انباشته، آورده نقدی و مطالبات سرمایه خود را از 800 میلیارد ریال به 1200 میلیارد ریال رساند و این موضوع به این معناست که شرکت در سال‌های اخیر سودآوری قابل قبولی داشته که در نهایت منجر به افزایش سرمایه شده است.

همچنین بر اساس قول شفاهی هیئت‌مدیره در مجمع سال مالی قبل، شرکت در حال بررسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت است.


سرمایه نیروی انسانی


از طرف دیگر شرکت دارای نیروی انسانی خبره‌ای است که سرمایه بزرگی به حساب می‌آید؛ چراکه بالای 63 درصد از 258 نفر نیروی این شرکت از متخصصین تراز اول در حوزه‌های عملیاتی هستند و در این راستا جهت همگرایی و تعهد سازمانی در حال تهیه طرحی هستیم که برای بررسی به هیئت‌مدیره تقدیم خواهد شد.


مشتریان بزرگ شرکت


تجارت‌الکترونیک پارسیان‌کیش یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تأمین و تولید تجهیزات بانکداری در بازار آی‌تی کشور است و عمده فعالیت آن در حوزه ارائه خدمات تعمیرات و نگهداری به دستگاه‌های POS و ATM است. البته فعالیت این شرکت عبارت از فروش دستگاه کارت‌خوان، فروش رول کاغذ، خدمات خودپرداز، فروش تجهیزات و قطعات، خدمات تعمیر کارت‌خوان، فروش کارت‌ بانکی، فروش دستگاه خودپرداز و فروش صندوق فروشگاهی است. برخی از مشتریان عمده شرکت عبارت‌اند از: بانک پارسیان، گروه داده‌پردازی پارسیان، شرکت تجارت‌الکترونیک پارسیان، شرکت خدمات تأمین سیستم‌های کاربردی کاسپین، شرکت تابان آتی‌پرداز، شرکت پرداخت‌نوین آرین، شرکت به‌پرداخت ملت، شرکت خدمات اپراتور رایتل، شرکت فناواکارت و…


نسبت‌های مالی مهم شرکت


وضعیت بنیادی شرکت در دو سال گذشته مناسب و رو به بهبود بوده است. بازده دارایی و سرمایه شرکت که یکی از مهم‌ترین نسبت‌ها هستند، رشد داشته‌اند و حاشیه سود عملیاتی شرکت برخلاف نسبت بدهی شرکت بهبود یافته است. نسبت بدهی شرکت با وجود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باز هم کاهش یافته که نشان از مدیریت ریسک شرکت دارد. همچنین نسبت بدهی به ارزش ویژه نیز کاهشی بوده است.

شرحپایان سال مالی 1400پایان سال مالی 1399
حاشیه سود عملیاتی10.449.12
بازده دارایی‌ها ROA11.689.07
بازدهی سرمایه ROE31.8630.79
بازده دارایی ثابت72.1863.77
نسبت جاری1.331.25
دوره وصول مطالبات120.44156.6
گردش سرمایه جاری7.075.07
نسبت بدهی0.630.71
نسبت بدهی به ارزش ویژه1.722.39

و در نهایت، همه این تحولات نشان می‌دهد شرکت با وجود سرمایه‌گذاری‌های سنگین، همچنان وضعیت مناسبی دارد که با افزایش سرمایه و فروش ملک و همچنین قراردادهای جدید وضعیت مالی خوبی را تجربه خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.