راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی اعلام کرد / بلوکه‌کردن بخشی از تسهیلات و اخذ سپرده به‌عنوان وثیقه ممنوع است

اخذ هرگونه سپرده به‌عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: «بر اساس بخشنامه ۲۳ اسفند سال 1400، اخذ هرگونه سپرده به‌عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

همچنین، چنانچه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه 9 تیرماه سال 1399 قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده‌‌اند، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده، مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نیستند، الزامی است.

لازم به ذکر است گزارش‌های دریافتی، بررسی‌های به‌عمل‌آمده و شکایات ثبت‌شده در بانک مرکزی، حاکی از رعایت‌نکردن بخشنامه‌های یادشده و تخلف از سوی برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است که در صورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد. از این‌ رو مقتضی است به قید تسریع، اقدامات لازم به‌منظور رعایت کامل ضوابط یادشده اتخاذ شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.