راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لونا؛ ارز از مرگ‌ برگشته

لونا کلاسیک (LUNC) ابتدا با نام ترا (Terra) با قیمت ۸۰سنتی شروع به کار کرد و عرضه اولیه آن مابین ۳۰ ژانویه تا ۷ مارچ ۲۰۱۹ (بهمن و اسفند ۱۳۹۷) با قیمت ۰/۸ دلار انجام شد. قیمت این رمزارز با صعودی خیره‌کننده‌ بیش از ۱۴۸ برابر شد و در ۵ آوریل ۲۰۲۲ (۱۶ فروردین ۱۴۰۱) با ارائه سود بیش از ۱۴,۷۰۰ درصدی به سرمایه‌گذاران خود، ۱۸/۱۱۹ دلار شد.

اما روزهای خوش سرمایه‌گذاران این ارز دوام چندانی نداشت. این ارز جنجالی بعد از رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ خود روندی نزولی را شروع کرد و در نهایت قیمت آن با سقوطی کم‌سابقه در دنیای کریپتو، به کسری از یک‌هزارم سنت رسید. پایین‌ترین قیمت آن در ۱۳ می ۲۰۲۲ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) با ثبت قیمت 0.000000999967دلاری رقم خورد تا سرمایه‌گذاران و هولدرهای خود را با طعم واقعی و تلخ یک سقوط تمام‌عیار آشنا سازد؛ اما این پایان ماجرا نبود.


عروج پس از مرگ


رسیدن به قیمت نزدیک صفر، پایانی دردناک برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و آغاز سفری تحول‌ساز برای عده‌ای باورمند و ریسک‌پذیر بود. با وجود حمله عظیم رسانه‌ها و دستگاه‌های حکومتی بسیاری از کشورهای جهان به این پروژه و بنیان‌گذار آن، جامعه LUNC دست از حمایت خود برنداشت و برعکس به صورتی نوآورانه دست به ابتکاراتی جهت احیای این ارز زد. جامعه وفادار لونا کلاسیک با ایمان به آینده آن و امیدوار به برگشت دوباره این رمزارز به برترین‌های بازار، با انجام ابتکاراتی نظیر سوزاندن تعداد بسیار زیادی از توکن‌ها و استیک‌کردن آنها (سهام‌گذاری)، میزان عرضه در چرخش این توکن را به شدت کاهش داد.

هم‌زمان با فعالیت جامعه آن، به‌تدریج تقاضا هم برای این توکن افزایش یافت و قیمت آن به‌مرور خود را بازیابی کرد. قیمت این ارز تا ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد‌ماه) حدود یک‌صدم سنت (0.0001) در نوسان بود تا اینکه از ۲۳ آگوست (اول شهریور) شروع به یک هایپ صعودی حیرت‌آور کرد و تا 0.00059221 دلار در ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) افزایش پیدا کرد و عملاً طی دو هفته چندبرابر شد.

به نظر می‌آید بسیاری در بازار رمزارز‌ها حدی برای ریسک‌پذیری قائل نبوده و در اوج روزهای بد بازار، زمانی که تقریباً همه در حال فروش هستند، شروع به خرید می‌کنند و به‌ جرئت می‌توان گفت که برنده‌های حقیقی بازارهای مالی همین افراد هستند. همان‌طور که حرفه‌ای‌ها می‌گویند: «در بازار قرمز بخر، در بازار سبز بفروش.»


زمین می‌خورم، اما زمین‌گیر نمی‌شوم


بعد از سقوط تاریخی لونا، بلاک‌چینی جدید تحت عنوان ترا۲ (Terra2) در ۲۸ می (۷ خرداد ۱۴۰۱) شروع به کار کرد تا با رفع عیوب و مشکلات ساختاری نسخه اولیه، اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود بازگرداند و موجب جبران ضررهای ایشان شود. توکن این بلاک‌چین عیناً نام پدر خود را به ارث برد و لونا (LUNA) نام‌گذاری شد و توکن قدیمی نام لونا کلاسیک (LUNC) به خود گرفت.

شروع حیات لونا (لونا۲) به هیچ عنوان امیدوار‌کننده نبود و قیمت آن خیلی سریع شروع به ریزش کرد. این رمزارز در روز شروع به کار، ۱۹/۵۴ دلار را به‌عنوان ATH خود به ثبت رساند. پایین‌ترین قیمت تاریخ (ATL ) آن در ۲۹ آگوست (۷ شهریور ۱۴۰۱) با ۱/۵۳ دلار ثبت شد و در همین روز متقارن با رشد قیمتی پدر خود (LUNC)، این فرزند طرد‌شده شروع به جلب‌ توجه کرده و با افزایش چشمگیر تا ۷/۶۶۶ دلار در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) از دوران رکود خود خارج شد.

جالب اینکه عمده این رشد قیمتی صرفاً در جمعه ۹ سپتامبر صورت گرفت. لونا این روز را با قیمت ۱/۹۱۱۹ دلار شروع کرد و تا ۷/۶۶۶ دلار هم بالا رفت، اما در نهایت با بیش از ۲۶۰ درصد سود روزانه، با قیمت ۵/۱۱۴۲ دلار، روز را به پایان رساند.


چه شد؟ چه خواهد شد؟


به نظر می‌آید جامعه لونا موفق عمل کرده و توانسته دوباره نام این ارز را بر سر زبان‌ها بیندازد. در خصوص لونا کلاسیک، مشخصاً دوره جدیدی از حیات آن شکل گرفته است. در حال حاضر تعداد زیادی از صرافی‌های شناخته‌شده بین‌المللی از مکانیسم سوزانده‌شدن توکن‌های لونا کلاسیک در زمان انجام مبادلات پشتیبانی می‌کنند؛ از جمله آنها می‌توان به کوکوین، هووبی و بایننس اشاره کرد. در حقیقت یکی از ابتکاراتی که منجر به افزایش قیمت لونا کلاسیک شده، همین مکانیسم بوده است. افزون بر این، بایننس از جمعه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور)، از معاملات آتی (فیوچرز) لونا کلاسیک تا اهرم 25x پشتیبانی می‌کند.

در مورد لونا (لونا۲) باید گفت به اندازه لونا کلاسیک مورد توجه نبوده، اما زیر سایه آن به شکل مرموزی رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. نقطه عطف آن در روز جمعه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) اتفاق افتاد که طبق داده‌های کریپتو کامپر (CryptoCompare) حجم معاملات این رمزارز طی چند ساعت از شش‌ میلیون دلار به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و افزایش قیمت بهت‌آوری را پدید آورد.

با وجود فشار فروش در چند هفته اخیر، که بخصوص با خبر حکم بازداشت دو کوآن، بنیان‌گذار ترا شدت گرفت و باعث کاهش قابل توجه قیمت شد، عمده اتفاقات و حقایق و خبرها برای این دو رمزارز، سازنده محسوب می‌شوند و به نظر می‌توان آینده‌ای بهتر از گذشته برای آنها متصور شد. با این حال، در بازارهای مالی هیچ قطعیتی وجود ندارد و باید با انجام تحقیقات کافی و تحلیلی جامع و بی‌طرفانه دست به انجام معاملات زد.

ارز لونا کلاسیک (lunac) و همچنین ایردراپ لونا به اسم لونا 2 در رمزینکس لیست شده و کاربران رمزینکس می‌توانند این ارز را در رمزینکس خریدوفروش کنند یا عملیات انتقال را انجام دهند. همچنین در رمزینکس بالای 130 ارز معروف دیگر مارکت نیز موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.