راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۶۷ هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به شصت‌وهفتمین شماره خود رسید. در این شماره کارنگ خبری از گفت‌وگویی مفصل با یک کسب‌وکار نیست. کارنگ در شماره شصت‌وهفتم خود که در این روزهای تلخ منتشر شده به عواقب و تأثیرات وضعیت فعلی اینترنت بر تمام کسب‌وکارها و اکوسیستم نوآوری کشور پرداخته‌ است.

تقریباً نمی‌شود کسی را پیدا کرد که در دو هفته گذشته تحت تأثیر تصمیمات ایجاد محدودیت قرار نگرفته باشد. با اینکه بارها و بارها گفته‌ شده بود اراده‌ای بر فیلترینگ اینستاگرام وجود ندارد و حتی طرح‌هایی مانند صیانت به دنبال ایجاد محدودیت نیستند و هدفشان فیلتر اینستاگرام نیست، در شرایط بحران اولین تصمیمی که گرفته شد، ایجاد محدودیت برای اینستاگرام بود. اینستاگرام به دلیل اینکه در سال‌های گذشته یگانه شبکه اجتماعی قابل‌ دسترس در ایران بود به نقطه مهمی تبدیل شد. در کمال تعجب پاسخ بسیاری از مسئولان و مدیران مرتبط این بود که آنها مسئولیتی در این زمینه ندارند و کسی که در حاشیه رودخانه خانه ساخته، باید فکر این روزها را هم می‌کرد!

بسیاری این روزها می‌گویند مگر بودونبود اینستاگرام در اقتصاد نوآوری کشور چقدر مهم است که این‌ همه سروصدا بر سر آن برپا شده است. در جواب این گزاره غیراقتصادی باید گفت آیا اقتصاد دیجیتال یا حتی اکوسیستم استارتاپی منهای اینستاگرام که میلیون‌ها ایرانی کاربر آن هستند، معنا دارد؟ آن هم وقتی گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۱ کشور نشان می‌دهد تنها ۷۰ درصد اقتصاد آنلاین از طریق درگاه‌های پرداخت وب‌سایت‌ها انجام می‌شود و این یعنی ۳۰ درصد آن در بسترهای دیگر ازجمله شبکه‌های اجتماعی جاری است. مهم‌تر اینکه آیا می‌توان به کسب‌وکارهای بزرگی که میلیاردها تومان هزینه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، گفت «اشتباه کرده‌اید»؟!

از زمان شروع قطعی‌ها و فیلترینگ، مجموع فروش ۱۰ فروشگاه اول پادروشاپ که زیرساخت فروش آنلاین برای شبکه‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند، با ۸۷ درصد کاهش روبه‌رو بوده و هر یک از این فروشگاه‌ها تنها طی یک هفته گذشته دچار دست‌کم ۵۰ میلیون تومان خسارت مالی شده‌اند. بازدید از فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در پادروشاپ ۹۷ درصد کاهش داشته و فروش این فروشگاه‌ها به صفر رسیده است. طبق گزارش‌های مرکز آمار، ۶۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و ۲۰ درصد آنها از این طریق کسب درآمد می‌کنند. موسسه پژوهشی بتا نیز تعداد کسب‌وکارهای اینستاگرامی در ایران را یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار تخمین زده و گفته درآمد ۹ میلیون نفر به‌صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است.

علاقه‌مندان می‌توانند کارنگ را به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنند. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.