راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهایی از تأثیر وضعیت اینترنت بر شبکه پرداخت / ریزش 50درصدی حجم تراکنش پرداخت‌یارها در 11 روز

11 روز است که اینترنت ایران با هدف کنترل اعتراضات خیابانی و قطع دسترسی به پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام که گفته می‌شود حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی از آن استفاده می‌کنند، به‌شدت محدود شده است. تبعات این محدودیت‌ها ابعاد گوناگونی دارد، اما مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بُعد آن سقوط حوزه تجارت الکترونیک و ازدست‌رفتن درآمد کسب‌وکارهای خرد است.

موافقان این محدودیت‌ها معتقدند معترضان مسئول ضرر کسب‌وکارهای اینترنتی هستند، اما بسیاری این رویکرد را برای کشوری که سال نو را با عنوان «اشتغال‌زایی» آغاز کرده، آسیب‌زا می‌دانند و برخی می‌گویند متولیان اینترنت از آسیب‌های ناشی از قطعی اینترنت آگاهی ندارند. برای روشن‌‌شدن تبعات ملی‌شدن اینترنت با شرکت‌های پرداخت‌یار درباره حجم تراکنش‌ها قبل از قطع اینترنت و بعد از آن گفت‌وگو کردیم.

به گفته مدیرعامل پرداختیار زیبال، اختلال در وب‌سایت‌های ایرانی، عدم امکان برقراری ارتباط با خارج از کشور، عدم دسترسی مشتریان (مردم) به اینترنت تراکنش‌های این شرکت را با ریزش 55 درصدی روبرو کرده است. مدیر مارکتینگ زرین پال هم از ریزش 60 درصدی تراکنش‌های این پلتفرم واسط که هم از عملکرد مشتری و هم از ضرر کسب‌وکار آسیب می‌بیند، خبر داد. مدیرعامل پرداختیار وندار تصریح کرد که قطعی اینترنت باعث توقف توسعه در این شرکت شده و تراکنش‌هایش را 40 تا60 کاهش داده است، بنابر اعلام مدیرعامل، حجم تراکنش‌های جیبیت هم یک‌سوم تقلیل پیدا کرده و کمپین‌های تبلیغاتی تجارت الکترونیک رایبد ایرانیان باوجود صرف هزینه‌های سنگین به دلیل در دسترس نبودن شبکه‌های اجتماعی هدر رفته‌اند. مدیرعامل پی‌پینگ هم از کاهش 80 درصدی درامدها خبر داد.


ریزش 55 درصدی تراکنش‌های زیبال


به گفته محمدمهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال، از زمان قطعی سراسری اینترنت تراکنش‌های زیبال بیش از 55 درصد، ریزش داشته‌اند. او ضمن بیان اینکه منشاء عمده آسیب‌های کسب‌وکارها از قطعی اینترنت است، نه اختلال آن گفت: «بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی بر سرورهای خارجی هلند و آلمان و… مستقر شده‌اند، وب‌سایت این کسب‌وکارها در ایام قطعی اینترنت به درگاه پرداخت دریافتی‌شان متصل نمی‌شود، سرورهای ایرانی هم برای سرورهای اصلی قابل مشاهده نیستند، حتی صاحب کسب‌وکار نمی‌تواند پرتال مدیریتی وب‌سایت خود را مشاهده کند یا به آن دسترسی داشته باشد.»

مهدی فاطمیان، هم‌بنیان‎گذار و مدیرعامل شرکت زیبال

او ادامه داد: «در فرضی محال، اگر فردی موفق به خرید از وب‌سایت و انتقال به درگاه پرداخت شود هم صاحب کسب‌وکار متوجه این ثبت نمی‌شود.» به گفته او، مشکل دیگر کسب‌وکارهای مستقر بر سرورهای خارجی این است که نمی‌توانند در کالاهای خاص تغییر قیمت اعمال کنند و مشتری کالاها با قیمت قدیمی خریداری می‌کند.

او صراحتاً عنوان کرد که تعدادی از این کسب‌وکارها، به‌دلیل دسترسی‌نداشتن به پنل مدیریتی خود، درگاه پرداخت‌شان را متوقف و لغو کرده‌اند.

فاطمیان ادامه داد: «دسته دیگری از مشتریان زیبال کسب‌وکارهای داخلی هستند که فعالیت‌شان به سرویس‌های مبتنی بر استعلام‌های خارجی وابسته است و در حال حاضر وب‌سایت‌شان غیرفعال شده است. کسب‌وکارهای کوچک هم که با جست‌وجوی مردم در گوگل دیده می‌شدند و روزانه دو الی سه سفارش ثبت می‌کردند، تراکنش‌هایشان به صفر رسیده است.»

به اعتقاد او، اختلال در وب‌سایت‌های ایرانی، عدم امکان برقراری ارتباط با خارج از کشور و عدم دسترسی مشتریان (مردم) به اینترنت عوامل ریزش تراکنش‌های کسب‌وکارها و کاهش درآمد زیبال هستند.


کاهش 60درصدی تراکنش‌های زرین‌پال


به گفته مدیر مارکتینگ زرین‌پال، بر اساس مقایسه‌ای از پنج ‌روز ابتدایی قطعی اینترنت نسبت به پنج ‌روز پیش از قطعی، حجم تعداد تراکنش‌ها در تمام دسته‌بندی‌های تجارت الکترونیک، از اپلیکیشن و وب‌سایت گرفته تا شبکه‌های اجتماعی 60 درصد ریزش کرده است.

حسین رستمی با اشاره به افت تراکنش‌های کسب‌وکارها گفت: «شبکه‌های اجتماعی 60 درصد، دسته پوشاک 70 درصد، شبکه‌های آنلاین 75 درصد، خدمات وب‌سایت 68 درصد و خدمات آموزشی 56 درصد کاهش داشته‌اند.» او ادامه داد: «در همین بازه، تراکنش‌های دسته مذهبی 59 درصد و خدمات گردشگری 57 درصد رشد داشته‌اند.» به گفته او، گزارش ماه شاپرک گواه این آمارها خواهد بود.

رستمی با بیان اینکه قطعی اینترنت کسب‌وکارها را به سه دسته تقسیم کرده، توضیح داد: «کسب‌وکارهایی هستند که تراکنش‌هایشان به عدد صفر رسیده و کسب‌وکارهایی هم دسترس‌پذیری به مشتریان‌شان را از دست‌ داده‌اند. دسته دیگر  از کسب‌وکارها هم با وجود فعال‌بودن وب‌سایت و راه‌های ارتباطی از کاهش رغبت مشتریان به خرید، لطمه خورده‌اند.»

حسین رستمی، مدیر مارکتینگ زرین‌پال

او در خصوص تأثیر کاهش تراکنش‌های کسب‌وکارها بر زرین‌پال گفت: «کسب‌وکار زرین‌پال، کسب‌وکاری واسط میان خریدار و فروشنده است، هر آسیبی از سمت فروشنده و خریدار اتفاق بیفتد، رابطه مستقیمی با ضرر زرین‌پال دارد.»


توقف توسعه به همراه ریزش 60درصدی


به گفته عبادی مدیرعامل وندار، میزان تراکنش‌های وندار در اصناف مختلف بین 40 تا 60 درصد کاهش داشته است. تمام اصناف از قطعی اینترنت آسیب‌دیده‌اند، اما بخش حمل‌ونقل و صنعت VOD با 50 درصد کاهش در صدر ضربه از قطعی اینترنت قرار دارند. او ادامه داد: «کسب‌وکارهای کریپتویی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر آسیب ‌دیده‌اند.»

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار

او با بیان اینکه با قطعی اینترنت روند توسعه وندار متوقف می‌شود، توضیح داد: «توسعه، مهم‌ترین عملیات روزمره شرکت‌های نرم‌افزاری مانند وندار است که به سایر کسب‌وکارها سرویس ارائه می‌دهند. با توجه ‌به وابستگی شرکت به منابع خارجی و سختی دسترسی به سرویس‌های خارجی، روند توسعه کُند و به‌طور شفاف‌تر توسعه متوقف می‌شود.»


تقلیل تراکنش‌های جیبیت به یک‌سوم


مهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت که عموماً مشتریان آن شرکت‌های بزرگ هستند هم در این‌باره اعلام کرد که حجم تراکنش‌های مالی جیبیت به یک‌سوم تقلیل پیدا کرده است. به اعتقاد او، این کاهش به دو دلیل قطع‌شدن اینترنت در بازه زمانی مشخص و کاهش فعالیت‌های اقتصادی توسط عامه مردم در زمینه‌های خرید، سرمایه‌گذاری، رمزارز و… رخ‌داده است. او تأکید کرد: «یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت جیبیت سرویس استعلامی و احراز هویت است که تحت تأثیر محدودیت‌های این روزها قرار گرفته و در دوران قطعی اینترنت تا 30 درصد هم ریزش داشته است.»

مهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت

افزایش نارضایتی مشتریان و ضررهای کیفی به برندها


حمیدرضا ترابیان، رئیس هیئت‌مدیره تجارت الکترونیک رایبد ایرانیان نیز به‌صورت کیفی پیامدهای قطعی اینترنت بر این شرکت را توضیح داد. به گفته او، بسیاری از مشتریان تجارت الکترونیک رایبد ایرانیان از اختلالات اینترنت و تأثیر آن بر کسب‌وکارها آگاه نیستند و موضوع را به عملکرد نادرست سامانه نسبت می‌دهند. او اظهار کرد که نارضایتی مشتریان افزایش پیدا کرده و حجم تماس‌های پشتیبانی چندبرابر شده است، اما پاسخگویی‌های تلفنی هم دچار مشکل‌اند. او ادامه داد: «در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی با هزینه‌های قابل ‌توجه برقرار شد و حالا که زمان نتیجه است، اینترنت قطع و هزینه و زمان هدر رفته است.»

حمیدرضا ترابیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک رایبد ایرانیان

به گفته او، در کنار اختلالات اینترنت، شایعات ملی‌شدن اینترنت و قطعی شبکه از جنبه‌ای دیگر به کسب‌وکارها لطمه وارد می‌کند.


۷۵ درصد تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده است


احمدرضا منصوری، رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری نصر تهران و مدیرعامل پی‌پینگ نیز فیلترشدن اینستاگرام، توقف فعالیت کسب‌‌وکارهای خانگی و اینترنتی و کاهش درصد تراکنش‌های شبانه ناشی از قطعی اینترنت را از جمله عواملی می‌داند که به از دست رفتن  پویایی مشاغل و سقوط چشم‌گیر اقتصاد کشور منجر می‌شوند.

احمدرضا منصوری، رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری نصر تهران و مدیرعامل پی‌پینگ

به گفته منصوری، آمارهای فعلی نشان می‌دهد در این مدت تعداد تراکنش‌ها ۷۵ درصد و درآمدها ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده‌ است. به گفته او در این شرایط محدود هیچ فردی از خارج کشور هم نمی‌تواند پرداخت‌ها و خریدهای خود را انجام دهد و در نتیجه در این بخش‌ هم شاهد پسرفت خواهیم بود. او تأکید می‌کند شرایط فعلی اینترنت حتی میل به خرید را هم کاهش داده است. او معتقد است تداوم عوامل مذکور، می‌تواند به تعطیلی کسب‌وکارهای پرداختی هم منجر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.