راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ملی‌شدن اینترنت چه تأثیری بر شبکه پرداخت کشور دارد؟

تفاسیر متفاوتی از قطعی اینترنت ایران وجود دارد؛ برخی قطعی‌ها را به ملی شدن اینترنت نسبت می‌دهند و برخی می‌گویند اینترنت ابزار مسئولان برای کنترل شلوغی‌هاست. دلیل هرچه که هست، نتیجه‌ای جز نابودی کسب‌وکارهای خانگی و کرختی پرداختیارها نخواهد داشت.

چند روزی است که دولت برای آرام‌کردن اعتراض‌های مستمر مردم، دسترسی به اینترنت بین‌المللی را محدود کرده است. گمانه‌های متفاوتی درباره اهداف این اقدام وجود دارد؛ برخی معتقدند اینترنت برای جلوگیری از نشر اخبار کذب قطع شده و برخی می‌گویند دلیل اعمال محدودیت‌ها به سوءاستفاده‌ استفاده‌گران خارجی مربوط است و گروهی دیگر اینترنت را ابزار کنترل‌گر دولت و اهرم فشاری برای خاموش‌کردن معترضان می‌دانند.

شاید مناسبت ملی‌شدن اینترنت به طور دقیق برای همه آشکار نباشد، اما تمام فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اقشار مختلف جامعه یک‌صدا اعتقاد دارند که ارجحیت سیاست بر اقتصاد، تمام طیف‌های کسب‌وکاری را به نابودی خواهد کشاند. در همین اوضاع وزیر کشور اعلام کرده که محدودیت‌ها موقتی است و دسترسی به سرویس‌های شبکه داخلی بدون مشکل فراهم است. شاید کلیدواژه این گزارش همین اتصال بدون مشکل باشد. در مقابل فعالان صنعت پرداخت کشور، اتصال و انجام امور روزانه را تمام ماجرا نمی‌دانند. به اعتقاد آنها، محدودشدن اینترنت علاوه بر اینکه مانع از ارتباط ایرانیان با عزیزانشان می‌شود و آنها را از دسترسی به منابع علمی، فنی و… دنیا دور نگه می‌دارد، شبکه پرداخت کشور که نقش غیرقابل‌انکاری در پیشرفت اقتصاد دارد را غیرپویا می‌کند و در بلندمدت آن را به نابودی می‌کشاند.

به گفته رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری نصر تهران، در همین چهار روز تعداد تراکنش‌ها 75 درصد کاهش پیدا کرده است. او می‌گوید تدوام این روند به تعطیلی کسب‌وکارهای پرداختی و نزول پویایی کسب‌وکارها منجر خواهد شد. پویا پوراعظم متخصص بانکداری و پرداخت دیجیتال نیز می‌گوید ملی‌شدن اینترنت خللی بر عملکرد زیرساخت‌هایی که بر بسترهای داخلی مستقرند، وارد نمی‌کند؛ اما کیفیت پشتیبانی فنی پی‌اس‌پی‌‌ها را زیر سؤال می‌برد و پرداخت‌یارها که ذاتا نوآور هستند را از دسترسی به منابع محروم می‌کند.


کاهش کیفیت پشتیبانی فنی


پویا پوراعظم، مشاور و متخصص بانکداری و پرداخت دیجیتال به‌ صراحت عنوان کرد مدل اکوسیستم پرداخت کشور سال‌هاست که ایزوله است و دسترسی‌نداشتن به اینترنت جهانی به این شرط تأثیری بر لایه انجام تراکنش ندارد که شبکه ملی کیفیت و سرعت کافی را داشته باشد. به گفته او، در حال حاضر شبکه ملی از کیفیت کافی برخوردار نیست، اما اگر تمام تدابیر لحاظ شود، از آنجا که بیشتر فروشگاه‌ها، پذیرنده‌ها و سایت‌ها داخلی هستند قطعی اینترنت بر موفقیت تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی پی‌اس‌پی‌ها تأثیری نخواهد داشت، اما کیفیت پشتیبانی را با اختلال مواجه می‌کند و به شرکت اجازه پیشروی در موضوعات تحقیق و توسعه (back office) را نمی‌دهد.

او با اشاره به آثار منفی محدودیت‌های اینترنت گفت: «هرچه دسترسی‌نداشتن به اینترنت جهانی بلندمدت‌تر شود، کیفیت پشتیبانی پی‌اس‌پی و توانایی شرکت برای رفع مشکلات فنی هم کاهش پیدا می‌کند. نبود دسترسی به منابع جهانی (مانند اسناد) هزینه‌های مالی و زمانی به بار خواهد آورد و روند توسعه عناصر شبکه‌ پرداخت؛ به‌ویژه پرداخت‌یارها را کم خواهد کرد.» به گفته پوراعظم، پرداخت‌یارها برای توسعه به منابع به‌روز و جدید نیاز دارند و چون با نوآوری گره خورده‌اند از پیامدهای قطعی اینترنت آسیب جدی‌تری می‌بینند.


75 درصد تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده است


احمدرضا منصوری، رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری نصر تهران و مدیرعامل پی‌پینگ نیز فیلترشدن اینستاگرام، توقف فعالیت کسب‌‌وکارهای خانگی و اینترنتی و کاهش درصد تراکنش‌های شبانه ناشی از قطعی اینترنت را از جمله عواملی می‌داند که به از دست رفتن  پویایی مشاغل و سقوط چشم‌گیر اقتصاد کشور منجر می‌شوند.

به گفته منصوری، آمارهای فعلی نشان می‌دهد در این مدت تعداد تراکنش‌ها 75 درصد و درآمدها 80 درصد کاهش پیدا کرده‌ است. در این شرایط محدود هیچ فردی از خارج کشور هم نمی‌تواند پرداخت‌ها و خریدهای خود را انجام دهد، پس در این بخش‌هم شاهد پس‌رفت خواهیم بود، این شرایط حتی میل به خرید را هم کم می‌کند. او معتقد است تداوم عوامل مذکور، کسب‌وکارهای پرداختی را هم تعطیل خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.