راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند روش برای غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی

دریافت پیامک‌های تبلیغاتی معمولاً برای کاربران آزاردهنده است؛ به همین دلیل بیشتر کاربران به‌ دنبال راهی برای غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی هستند.

به گزارش ایسنا، پس از مسدودشدن سرشماره‌های پیامکی، برخی شرکت‌ها به استفاده از شماره‌های شخصی برای ارسال پیامک روی آوردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره‌ها راه‌اندازی کرد؛ در عین‌ حال، همچنان بعضی از پیامک‌های تبلیغاتی از سوی خود اپراتورهای همراه ارسال می‌شود که البته برای غیرفعال‌سازی این پیامک‌ها هم راه‌حلی وجود دارد.

 کاربران در صورت مواجهه با پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره شخصی ارسال می‌شوند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده و روند مسدودکردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدودکردن پیامک‌های مزاحم، بیش از ۳۵۵ هزار خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع‌ شده است. 

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانه‌های هوشمندی که دارد، این سیم‌کارت‌ها را شناسایی و مسدود می‌کند.

در مورد پیامک‌های تبلیغاتی، مشترکان باید توجه کنند که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان محاسبه می‌شود. نکته دیگر اینکه با غیرفعال‌سازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی که مشترک عضو آن است مسدود نمی‌شود؛ چراکه این دو نوع پیامک، سامانه‌های جداگانه‌ای دارند، پس با غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های محتوایی که مشترک خودش در آنها عضو شده است، مسدود نمی‌شود.

اگر سرشماره‌های تبلیغاتی در ساعات غیرمتعارف شبانه‌روز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آنها برخورد می‌کند. اما گاهی شماره‌های شخصی تخلف کرده و پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند، رگولاتوری بر اساس قوانین و مقررات موجود نمی‌تواند بر زمان ارسال پیامک‌های شخصی نظارتی داشته باشد، اما با استفاده از سامانه‌های نظارتی که دارد و روال‌هایی که تعریف کرده، سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود می‌کند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه به‌صورت پیش‌فرض ممنوع بوده و اپراتورهای همراه زمانی که سیم‌کارت خود را به فروش می‌رسانند باید دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را برای مشترکان غیرفعال کرده باشند. مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال‌بودن پیامک‌های تبلیغاتی روی شماره خود مطلع شده یا با استفاده از نرم‌افزارهای «اپراتور من» پیامک‌های تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.

همچنین اگر مشترکی بعد از غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی، باز هم پیامک تبلیغاتی جدیدی دریافت کرد، می‌تواند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، شکایت خود را ثبت کند تا رگولاتوری شکایت را پیگیری و دلایل بروز چنین تخلفی را بررسی کند. با توجه به گزارش‌های به‌دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایت‌های این بخش روند صعودی نداشته و تعداد آن بسیار ناچیز است که این نشان‌دهنده مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی توسط مشترکان، اپراتورها و رگولاتوری است.


روش‌های دریافت‌نکردن پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه


اپراتور همراه اول

برای دریافت‌نکردن پیامک‌های تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، مشترکان می‌توانند با یکی از روش‌های ارسال عدد یک به ۸۹۹۹، شماره‌گیری کد دستوری #۸۹۹۹*،  تماس با مرکز اطلاع‌رسانی ۹۹۹۰، مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن) نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام کنند.

البته همراه اول اعلام کرده پیامک‌های اطلاع‌رسانی اپراتور و اطلاع‌رسانی سرویس‌های پایه و باند پهن همراه اول، پیامک‌های تبلیغاتی محسوب نمی‌شوند؛ بنابراین در صورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین برخی مشترکین به‌واسطه عضویت در باشگاهی خاص یا ارائه شماره خود به فروشگاه‌ها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنند که در این خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.

اپراتور ایرانسل

ایرانسلی‌ها نیز می‌توانند تصمیم بگیرند مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستند و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک‌ها اقدام کنند. این کار با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل‌ من و گزینه مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی، شماره‌گیری کد ‌۵۰۰۶#* و دریافت فهرست کاملی از گروه‌های پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه مربوط به دریافت هر دسته از پیامک‌ها، امکان‌پذیر است.

اپراتور رایتل

در اپراتور رایتل نیز استفاده از نرم‌افزار رایتل من و مراجعه به منوی «مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش‌ افزوده»، شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شماره‌گیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعال‌سازی و جلوگیری از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی که از مراکز پیام‌ مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره‌های مشابه ارسال می‌شود، کاربرد دارد.


ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است


سال گذشته هم یک مقام مسئول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد اپراتورها مکلف شده‌اند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند. چون سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر اساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

به گفته این مقام مسئول از سه مسیر شماره‌های متخلف شناسایی می‌شود: یکی از این روش‌ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به‌صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند. علاوه بر این، اپراتورها نیز مکلف شده‌اند سامانه FMS خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر اساس قواعد تعریف‌شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده که بر اساس تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده، عمل می‌کند.

یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است؛ مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند، رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک‌طرفه محدود می‌کند.

طبق این گزارش، بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های خدماتی است. بعضی از شماره‌ها در اختیار کسب‌وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی‌شوند و می‌توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند؛ اما بعضی مواقع پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو  ارسال می‌کنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت‌ها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم سال گذشته اعلام کرد مشترکان در صورتی‌ که از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و محتوای آن ناراضی باشند با شماره‌گیری کد #۸۰۰* یا تماس با واحد ارتباط با مشتریان اپراتورها می‌توانند مسدود یا فعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را از سرشماره‌های پیامکی درخواست کنند.

او با تأکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای پیشگیری از ارسال انبوه پیامک‌های مزاحم از ابتدای سال جاری اقداماتی انجام داده، گفت: «شناسایی بیش از ۳۱ هزار خط شخصی و سرشماره متخلف از طریق سامانه کشف تقلب و گزارش‌های مردمی به سامانه پیامکی ۱۹۵، الزام اپراتورها و فعالان ارسال پیامک انبوه به تشدید نظارت، اصلاح قراردادها و درج جرایم بازدارنده و نیز احراز هویت دقیق متقاضیان ارسال پیامک انبوه، شناسایی عوامل متخلف فروش سیم‌کارت‌های شخصی برای ارسال پیامک انبوه و قطع دسترسی آنها و طرح دعوی در محاکم قضایی از جمله کارهایی است که در این راستا انجام‌ شده است.»

در همین رابطه مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اظهار کرد: «رصد پیامک‌های تبلیغاتی همچنان ادامه دارد، اما موضوع ارسال پیامک‌ها کاهش پیدا کرده است.»

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات تصریح کرد موضوع پیامک‌های تبلیغاتی دیگر به شدتی که پیش‌ از این بود، نیست.

در شهریورماه سال جاری هم پیمان قره‌داغی، دبیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، از امکان مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد و گفت: «ارسال‌کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شده‌اند عبارت لغو ۱۱ را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو کنند.»

او همچنین گفته علاوه بر این، مشترکان می‌توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی (پیامک‌هایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایشان ارسال می‌شود) عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.