راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

هلدینگ فناپ نخستین رویداد «درباره کسب‌وکارها» را برگزار کرد / داستان بانکینو

نخستین رویداد از سلسله‌رویدادهای درباره کسب‌وکار (About Business) هلدینگ فناپ با محوریت بررسی نئوبانک «بانکینو» برگزار شد.

به گزارش واحد روابط عمومی و برندینگ فناپ، اولین رویداد AB با همکاری مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم و مکتب فناپ با حضور سعید احمدی‌پویا، مشاور ارشد فین‌تک و توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناپ و محسن زادمهر، مدیرعامل بانکینو و مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه برگزار شد.

در این رویداد به بررسی کسب‌وکار و دلایل موفقیت‌ها و شکست‌های این نئوبانک پرداخته شد. تحلیل مزیت‌ها و تمایز بانکداری سنتی و نئوبانک، مروری بر اتفاقات بانکداری دیجیتال و رشد صنعت فین‌تک و فناوری‌های مالی از جمله موضوعاتی بود که در این رویداد مطرح شد.

سعید احمدی‌پویا، رئیس واحد کسب‌وکاری حوزه فین‌تک فناپ در ابتدای رویداد گفت: «در About Business قصد داریم حوزه کسب‌و‌کارهای دیجیتال را بررسی کنیم و بدانیم هر بیزینس با چه چالش‌ها و مسیرهایی روبه‌روست».

او با بیان اینکه در نخستین رویداد AB درباره بانکداری دیجیتال و نئوبانک‌ها صحبت می‌کنیم، گفت: «با توجه به تحول بانکداری در دنیا و راه‌ورسم جدیدی که نئوبانک‌ها در پیش‌گرفته‌اند، دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانکی نیست و نسل Z که کل زندگی‌ خود را با گوشی هوشمند دنبال می‌کند از این فضا استقبال کرده و با تحول دیجیتال ارتباط برقرار کرده است.»

رئیس واحد کسب‌وکاری حوزه فین‌تک فناپ موفقیت کسب‌وکارها در آینده و دستیابی به یک اکوسیستم پویا و پرتلاش را مستلزم پویایی اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: «بانک‌ها که زیربنای اقتصاد هستند یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در مسیر تحول دیجیتال محسوب می‌شوند.»

او در ادامه تأکید کرد: «امروز نزدیک به ۳۰میلیون حساب بانکی در نئوبانک‌های آمریکایی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ این عدد به ۴۷.۸میلیون حساب بانکی برسد. با این حال، این سوال مطرح است که نئوبانک‌ها در ایران در چه وضعیتی قرار دارند و کسب‌وکارهایی که به امید نئوبانکی‌شدن وارد این فضا شده‌اند چه چالش‌هایی در مسیر دارند. بانکینو به‌عنوان شاخه دیجیتال‌بانکینگ بانک خاورمیانه با هدف ارائه خدمات در لایه‌های B2B و B2C تأسیس شده و هم‌اکنون از طریق لایسنس بانک مادر، به‌عنوان یک بتابانک در حال فعالیت است.»

مشاور ارشد فین‌تک و توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناپ با تأکید بر اینکه اگر نئوبانک‌های ایرانی بتوانند با هم تعامل داشته باشند و در یک مسیر روبه‌روی رگولاتوری قرار بگیرند بدون‌شک فضای نوآوری کشور توسعه پیدا می‌کند، افزود: «لندتک‌ها و فناوری‌های وام‌دهی آنی در این بازار، در حال رقابت با نئوبانک‌ها هستند؛ به‌ همین دلیل در این بازار برگ برنده نئوبانک‌ها استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و دستیار هوشمند خواهد بود که جای آن هم‌اکنون در میان نئوبانک‌های ایرانی خالی است.»

در ادامه رویداد AB محسن زادمهر بازطراحی فرآیندها در کنار بازطراحی ساختارها را لازمه حیات نئوبانک دانست و گفت: «در این کسب‌وکار عمده تمرکز بر تحول دیجیتال در لایه مشتری، بیزنس‌مدل و فرآیندهاست.» او بیشترین ریسک در حوزه نئوبانک را مربوط به تطبیق مقررات دانست و افزود: «قوانین داخلی ما در این حوزه هنوز به‌روزرسانی نشده و بانک مرکزی دیجیتال‌بانک و نئوبانک را به رسمیت نمی‌شناسد.»

مدیرعامل بانکینو با تأکید بر اینکه چالش این حوزه از جنس فناوری اطلاعات نیست و از جنس رگولیشن است، خاطرنشان کرد: «امروز بخش بزرگی از دغدغه کسب‌وکارهای دیجیتال‌بانکینگ مربوط به بحث رگولاتوری و در کنار آن موضوع حریم خصوصی است؛ چراکه در مشارکت با شرکت‌های هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها ما به راحتی نمی‌توانیم اطلاعات مشتریان را در اختیار آنها قرار دهیم.»

او گفت: «آنچه امروز از نئوبانکینگ و دیجیتال‌بانکینگ در کشور مشاهده می‌شود در شروع کار است و کشورمان تازه وارد فضای پایه بانکداری دیجیتال شده است.»

به گفته مدیرعامل بانکینو، یونیکورن‌شدن این بانک تا چند سال آینده دور از دسترس نیست و در یک بازه دو تا سه‌ساله نیز پیش‌بینی می‌شود این نئوبانک به دستیار هوشمند تجهیز شود.

گفتنی است ازجمله اهداف برگزاری سلسله‌رویدادهای About Business گفت‌وگو و کنکاش پیرامون چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال و تحلیل فراز‌وفرود آنهاست که می‌تواند موجب رشد دانش و تجربه جمعی اهالی اکوسیستم نوآوری شود و به ارتقای جامعه‌ای خلاق و مبتنی بر توسعه انسانی پایدار کمک کند.

شرکت‌کنندگان می‌توانستند از طریق ثبت‌نام به‌صورت حضوری و همچنین از طریق تلویزیون اینترنتی آیو در رویداد AB شرکت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.