راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با خودپرداز ارزی ریالی هوشمند بانک ملی / امکان برداشت شبانه­‌روزی دلار و یورو با کران‌کارت

پنجم مرداد 1401 کران‌کارت بانک ملی که کارتی ارزی ریالی است با هدف جذب ارزهای خرد خانگی به منابع بانک ملی رونمایی شد. بانک ملی ایران در راستای تکمیل پروژه کران‌کارت، هسته ارزی بانک را به خودپردازهای هوشمند ملی (BTM) شعب ارزی اضافه کرد تا مشتریان از نقد شدن و بازگشت ارزشان در هر ساعتی از شبانه‌روز اطمینان خاطر داشته باشند.

در این مسیر، اسکناس‌های 100دلاری و 50یورویی در کنار اسکناس‌های ریالی به صندوق‌های خودپردازهای هوشمند بانک ملی اضافه شده‌اند. در نتیجه این اقدام، صاحبان حساب ارزی می‌توانند روزانه 500 دلار یا یورو برداشت و روزانه 1000 دلار یا یورو را به حسابی دیگر واریز کنند. اعلام موجودی ارزی، صورت‌حساب ارزی، برداشت وجه و انتقال وجه (بین حساب‌های ارزی داخلی) امکانات فاز اول خودپرداز ارزی ریالی هستند.

امنیت در ارائه هم‌زمان خدمات ریالی و ارزی، تبدیل ارز به ریال به میزان مورد نیاز، جلوگیری از خطرات ناشی از سرقت ارز به‌صورت اسکناس، دریافت وجه ارزی از شعبه‌های ارزی بانک ملی ایران به‌صورت ۲۴ ساعته، امکان استفاده از درگاه‌های مجازی نظیر خرید اینترنتی و کاهش تبادل اسکناس در معاملات ارزی از مزایای کارت ارزی ریالی بانک ملی ایران است.

به گفته مهدی بایندور، مدیر کارت و پرداخت هلدینگ داده‌ورزی سداد، سوئیچی واسط با قابلیت تبدیل نرخ میان سوئیچ ریالی بانک و هسته ارزی بانک ایجاد شده است؛ یعنی فرد با واریز مبلغ دلار به‌ حساب ارزی بانک می‌تواند آن را به ریال هم خرج کند. در فاز اول پروژه فقط دو ارز پرکاربرد یورو و دلار پشتیبانی می‌شوند و در گام‌های بعدی احتمالاً ارزهای دیگری هم به جمع این ارزها اضافه خواهد شد.  

او در خصوص استقبال از کران‌کارت گفت: «مدت زیادی از عمر پروژه نمی‌گذرد، اطلاع‌رسانی عمومی زیادی هم انجام نشده است؛ اما آمارها از افزایش جذب منابع ارزی خبر می‌دهند. کاربرد حقیقی کران‌کارت در روزهای تک‌نرخی شدن و ثبات ارز آشکار خواهد شد.» بایندور معتقد است که این بستر می‌تواند در پروژهای ملی همچون فروش ارز مسافرتی هم به کار گرفته شود.

مهدی بایندور

در حال حاضر محدوده فعالیت کران‌کارت داخل مرزهای ایران است و به گفته بایندور، گسترش کارت‌های ارزی ریالی به خارج از کشور با رفع تحریم‌­ها و اتصال به شبکه‌­های پرداخت و بانکی بین‌المللی و بهره‌­گیری از کارت­‌های هوشمند EMV امکان‌پذیر است.

او در پایان صحبت‌هایش بیان کرد که علاوه بر شعب ارزی بانک ملی، افتتاح حساب کران‌کارت در اپلیکیشن ایوا و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود؛ اما دریافت کارت تا اطلاع بعدی نیازمند مراجعه حضوری به شعب است.


قابلیت‌های BTM


محمدحسین طاهری، مدیر محصول خودپرداز ارزی ریالی هوشمند بانک ملی (BTM) نیز گفت: «BTM پایانه بانکی تحت وب است که بر اساس آمنی‌چنل و تجربه به‌هم‌پیوسته، تجربه واحدی با کانال‌های مجازی بانک (موبایل و اینترنت‌بانک) و خدمات شخصی‌سازی‌شده به مشتری ارائه می‌کند.»

طاهری به مزایای تحت وب بودن دستگاه اشاره کرد و گفت: «مکانیسم طراحی BTM به صورتی است که با یک تغییر در مرکز، تمام دستگاه­‌ها بدون نیاز به حضور پشتیبان به‌روزرسانی می‌شوند و این فرایند به کاهش هزینه‌های نگهداری و توسعه منجر می‌شود.»

 او ادامه داد: «به‌ازای هر دستگاه یک پروفایل سلامت در مرکز ایجاد و نگهداری شده که این پروفایل عملکرد دستگاه در مؤلفه‌های مصرفی، عملکردی و کارایی را بررسی می‌کند.»

محمدحسین طاهری

طاهری درخصوص سرویس نابینایان خودپرداز هوشمند بانک ملی توضیح داد: «این دستگاه از معدود دستگاه‌های شبکه بانکی برای نابینایان است، مشتری نابینا توسط بانک شناسایی می‌شود و پیام گویا برای او فعال و مبلغ، نام و سایر اطلاعات به‌صورت داینامیک برایش خوانده می‌شود. برای حفظ مسائل امنیتی فرد برای فعال‌سازی صدا باید هدفون را به دستگاه خودپرداز متصل کند.»

حالت شب و روز، صفحه انگلیسی و فارسی، امکان تغییر زبان‌، دفترچه مخاطبین (امکان انتخاب شماره حساب و کارت‌های پرتکرار) در خودپرداز از دیگر امکانات دستگاه خودپرداز ارزی ریالی هوشمند بانک ملی ایران است.

مدیر محصول BTM در پایان صحبت‌هایش از اضافه‌شدن سرویس‌های هوشمند جدید به خودپردازهای BTM بانک ملی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.