راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا مرج بر استخراج و قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارد؟

سرانجام پس از مدت‌ها تحقیق و توسعه، به‌روزرسانی مرج‌ اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ (25شهریور ۱۴۰۱) انجام می‌شود. این به‌روزرسانی تغییرات گسترده‌ای در شبکه دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار به وجود خواهد آورد. 

اینکه این اتفاق چه تأثیری روی قیمت اتریوم، فرایند استخراج، کارمزد تراکنش‌ها و… دارد، موضوعاتی است که برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال مهم است. نکته مهم این که مرج‌ اتریوم باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در فرایند تولید بلاک‌های جدید می‌شود و این شبکه را برای به‌روزرسانی‌های بعدی مانند شاردینگ آماده می‌کند. 


مرج‌ اتریوم چیست؟ 


مرج (Merge) یا ادغام اتریوم یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم است که طی آن مکانیسم اجماع این ارز دیجیتال از اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌کند. تفاوت عمده‌ این دو مکانیسم اجماع، در نحوه انتخاب اعتبارسنج یا ماینری است که بلاک بعدی را تولید و پاداش آن را دریافت می‌کند. 

در سازوکار اثبات کار، ماینرها هستند که در رقابتی برای محاسبه هش‌بلاک جدید از توان پردازشی سخت‌افزار خود استفاده می‌کنند تا بلاک جدید را تولید کنند و در ازای آن پاداش بگیرند؛ مانند اتفاقی که در مورد بیت‌کوین می‌افتد. 

اما در سازوکار اثبات سهام، ماینرها و سخت‌افزارها نقشی ندارند و اعتبارسنج‌ها برای اینکه بتوانند بلاک‌های جدید را تولید کنند، باید حداقل ۳۲ اتر در شبکه قفل یا سهام‌گذاری کنند. شبکه به‌صورت تصادفی اعتبارسنج‌ِ هر بلاک را از میان افرادی که اترهای خود را قفل کرده‌اند انتخاب خواهد کرد. هر کسی که اترهای بیشتری در شبکه قفل کرده باشد، شانس بیشتری برای ایجاد بلاک جدید دارد. 

در هر دو روش، ماینرها یا اعتبارسنج‌ها پاداشی برای تولید بلاک و کارمزدی برای تأیید هر تراکنش به دست می‌آورند. 


تأثیرات مرج بر اتریوم


مرج یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها در تاریخ شبکه اتریوم است و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تأثیرات این به‌روزرسانی بر وضعیت شبکه اتریوم و قیمت توکن اتر در بازار مطرح می‌شود. برخی از این گمانه‌زنی‌ها اشتباه و برخی دیگر مبهم هستند و باید منتظر بمانیم تا تأثیرات آن در آینده مشخص شود. 


کارمزد تراکنش‌‌های اتریوم کاهش نمی‌یابد 


مرج اتریوم تأثیری بر کارمزدهای شبکه ندارد. انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های بعدی شبکه اتریوم، از جمله «شاردینگ»، کارمزدهای این شبکه تا حد چشمگیری کاهش یابد؛ اما این به‌روزرسانی تا سال ۲۰۲۳ اتفاق نخواهد افتاد و در حال حاضر بهترین راه برای استفاده از شبکه اتریوم با کارمزدهای پایین‌تر، استفاده از راهکارهای لایه دوم مانند پالیگان و آربیتروم است.


تأثیر ناچیز مرج اتریوم بر سرعت شبکه


در شبکه اثبات کار اتریوم، میانگین زمان استخراج هر بلاک ۱۳ تا ۱۴ ثانیه بود؛ اما در شبکه اثبات سهام، هر بلاک به‌صورت میانگین در ۱۲ ثانیه استخراج می‌شود. این موضوع باعث افزایش اندک سرعت شبکه می‌شود، اما این تأثیر در حدی نیست که برای کاربران نهایی اتریوم محسوس باشد. برای بهبود وضعیت سرعت تراکنش‌ها، همچنان باید منتظر شاردینگ اتریوم باشیم.


آیا قیمت اتریوم بعد از مرج افزایش پیدا می‌کند؟


اظهارنظر درباره تأثیر مرج روی قیمت اتریوم بسیار دشوار است. قیمت ارزهای دیجیتال تابع چندین عامل است که مرج یکی از این عوامل است.  البته جامعه اتریوم در سال‌های گذشته ادغام را به‌عنوان یک به‌روزرسانی مهم و بزرگ در شبکه مطرح کرده است. ادغام اتریوم باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی می‌شود و اتریوم را به یک رمزارز سبز تبدیل می‌کند. همچنین سهام‌گذاری اتریوم باعث خروج بخشی از توکن‌های اتر از بازار می‌شود. عامل مثبت دیگر، کاهش تورم اتریوم است. بعد از به‌روزرسانی مرج، پاداش بلاک اتریوم کاهش می‌یابد و سرعت تولید اترهای جدید تا ۹۰ درصد کمتر می‌شود؛ درنتیجه، کاهش عرضه به‌عنوان محرکی برای افزایش قیمت عمل خواهد کرد. تمام این عوامل ممکن است نویدبخش افزایش قیمت اتریوم در آینده نزدیک باشد. البته هیچ تضمینی برای این اتفاق وجود ندارد. 

با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌ها درباره بهتر بودن اثبات سهام یا اثبات کار، دیدگاه کلی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال نسبت به مرج اتریوم مثبت است. باید منتظر ماند و دید که تغییر مکانیسم اجماع اتریوم در ماه‌ها و سال‌های آینده چه تأثیراتی بر اتریوم خواهد گذاشت.


به‌روزرسانی‌های آینده اتریوم بعد از مرج


مرج اتریوم راه را برای به‌روزرسانی‌های بعدی هموارتر خواهد کرد. توسعه‌دهندگان اتریوم همچنان بر بهبود وضعیت شبکه تمرکز خواهند کرد و تلاش‌ها برای افزایش امنیت و سرعت و کاهش کارمزدهای اتریوم ادامه خواهد داشت. همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین به‌روزرسانی بعدی اتریوم، «شاردینگ» خواهد بود.

شاردینگ زنجیره اصلی اتریوم را به چند زنجیره مجزا تقسیم خواهد کرد تا مقیاس‌پذیری این شبکه را افزایش دهد. برای درک بهتر شاردینگ، تصور کنید که شبکه اتریوم اتوبانی با یک لاین است. شاردینگ این اتوبان را به چند باند تقسیم می‌کند تا خودروهای بیشتری بتوانند به‌صورت همزمان از آن عبور کنند. به‌ این‌ ترتیب تراکنش‌های بیشتری در زمان مشخصی پردازش خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود پیاده‌سازی شاردینگ باعث افزایش چندصدبرابری سرعت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم شود. 


بر سر ماینرهای اتریوم چه خواهد آمد؟


بعد از مرج، ماینرها دیگر نمی‌توانند در شبکه اتریوم فعالیت کنند. ممکن است برخی از آنها با فروش دستگاه‌های استخراج و خرید و سهام‌گذاری اتر، به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه اتریوم فعالیت کنند. 

ماینرهایی که قصد فروش دستگاه‌های خود را ندارند، احتمالاً به استخراج رمزارزهای دیگری که از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند روی خواهند آورد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد، اتریوم کلاسیک است. اتریوم کلاسیک رمزارزی است که بعد از اتفاق «هک دائو» از اتریوم اصلی فورک شد و همچنان از شبکه اثبات کار برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

ممکن است برخی از ماینرها فورک جدیدی از اتریوم ایجاد کنند و شبکه اثبات کار جدیدی به وجود بیاورند. با این فورک، ارز دیجیتال جدیدی ایجاد خواهد شد. موفقیت این شبکه تا حدود زیادی به قیمت رمزارز ایجادشده بستگی خواهد داشت. اگر قیمت این رمزارز پایین باشد و استخراج آن برای ماینرها سودآور نباشد، احتمالاً شبکه جدید با شکست روبه‌رو می‌شود. 

اما کاربرانی که صرفاً قصد خرید اتریوم، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را دارند می‌توانند از نوبیتکس به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.