راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طباطبایی از نحوه کار سامانه چکاوک می‌گوید

محمد‌سعید طباطبایی، مدیر سامانه‌های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص تغییراتی که در تبادلات چک به‌ صورت الکترونیکی (چکاوک) رخ خواهد داد، گفت: در حال حاضر مشتری، چک خود را به باجه کلر در شعبه بانک بدهکار تحویل می‌دهد. ماموران جمع‌آوری در ساعت مشخصی چک‌ها را از سطح شعب جمع‌آوری می‌کنند و به بانک یا اتاق پایاپای مرکزی تحویل می‌دهند، نماینده بانک بدهکار به‌صورت دستی مجموعه‌ای از اطلاعات مانند مکفی بودن موجودی و غیره را بررسی می‌کند و بر اساس آن تشخیص داده می‌شود که چک باید پاس شود و یا برگشت بخورد. پس از آن تایید به اتاق پایاپای ارسال می‌شود و از آنجا به بانکی که مشتری در آن حساب دارد، اطلاع داده می‌شود تا موجودی به حساب آورنده چک ریخته شود.»

در سیستم فعلی پردازش دستی موجب کندی عملیات تسویه و همچنین بروز خطاهای نیروی انسانی می‌شود، به‌طوری‌که ریسک ناشی از حمل و نقل چک‌ها بسیار بالا و پرهزینه است. همچنین میزان بدهی بانک‌ها روشن نیست و امکان نظارت موثر بانک مرکزی بر فرایند تسویه بین بانکی وجود ندارد.

طباطبایی در خصوص روندی که در سامانه چکاوک شکل خواهد گرفت، گفت: «همزمان با این پروژه، پروژه استاندارسازی چک‌ها در دستور کاری بانک مرکزی قرار گرفت، زیرا برای پیاده‌سازی چکاوک باید استاندارسازی چک‌ها انجام شده باشد و فرمت چک‌ها در همه بانک‌ها یکسان باشد. همچنین هر چک باید بارکد دوبعدی همانند شبنم داشته باشد و اقلام چک مانند نام‌، نام خانوادگی‌، شماره حساب و شماره سریال چک مشخص شود. این اقلام بر نرم‌افزارهای بانک‌ها در همان لحظه خوانده می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا کارمند شعبه تک تک اقلام را به‌صورت دستی وارد کند.»

او در ادامه گفت: «پس از آن، تصویر پشت و روی چک و سایر اقلام اطلاعاتی به‌صورت آنلاین به سامانه چکاوک ارسال می‌شود. آنجا اعتبارسنجی‌ها صورت می‌گیرد و کنترل‌‌های بانک مرکزی انجام می‌شود. در صورت اینکه مشکلی نباشد، رکوردی برای بانک بدهکار ارسال می‌شود. بانک بدهکار اقلام چک را ملاحظه می‌کند و با استانداردهایی که در سیستم کربنکینگ وجود دارد، تطبیق می‌دهد و نسبت به پاس‌شدن و یا برگشت خوردن چک اقدام و تایید و عدم تایید را به سامانه چکاوک ارسال می‌کند. در خصوص وضعیت پاس شدن و یا برگشت خوردن چک‌ها به‌صورت آنلاین به بانک بستانکار گزارش داده می‌شود. همچنین سامانه‌های نظارتی که بانک مرکزی و سایر نهاد نیاز دارند، بر چکاوک تعریف شده و به‌صورت آنلاین این نظارت صورت می‌گیرد.»

منبع: خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.