راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت ملی هوشمند و چند پرسش

چندی پیش دولت، ماده نهم آیین‌نامه اجرایی شدن کارت ملی را تغییر داد. بر اساس این تغییر کارت‌های ملی فعلی تا پایان سال ۹۴ اعتبار دارند و قرار است به جای کارت‌های ملی معمولی کارت‌های ملی هوشمند جایگزین آنها شوند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که رویکرد بانک‌ها جهت احراز هویت مشتریان خود در شعب بانک با اتکا به کارت هوشمند چگونه باید باشد. قاعدتا باید سخت افزار خاصی و همچنین شبکه اینترانت اختصاصی توسط سازمان ثبت احوال راه‌اندازی شود. یا این که اطلاعات به‌صورت آفلاین با کارت‌خوان‌های معمولی قابل خواندن باشد و اطلاعات نیز نمایش داده شود.

موضوع دیگر این است که آیا اطلاعات کارت هوشمند را بانک‌ها می‌توانند ذخیره کنند. چه اطلاعاتی را؟

یا موضوع دیگر این است که نشانی و کد پستی شخص که در کارت هوشمند ثبت خواهد شد آیا به همین بی‌کیفیتی نشانی پستی کنونی بر روی کارت‌های ملی است یا بهتر خواهد شد و بانک‌ها می‌توانند به آن استناد کنند؟

الگوی جهانی که در کشورهای پیشرفته پیاده شده است و سازمان‌های سرویس‌دهنده مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی را ثبت نمی کنند، بلکه همواره از یک سیستم مرکزی استعلام می‌کنند و سیستم اصلی هم به دنبال به‌روز نگه داشتن خود و اطلاعات مردم خصوصا کد پستی است.

پرسش‌های متعددی پیش‌روست و اگر به این پرسش‌ها و پرسش‌های متعدد دیگر اندیشیده نشود بار دیگر شاهد کار‌هایی خواهیم بود که با ضرب و زور شمشیر انجام می‌شوند!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.