راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌کل بیمه مرکزی مطرح کرد / اصلاحات سوئیچ بیمه مربوط به شیوه ورود شرکت‌های تابعه است نه خود سامانه

نشست خبری رئیس‌کل بیمه مرکزی با اصحاب رسانه نهم شهریور برگزار شد. مجید بهزاد پور شرکت‌های بیمه‌ای را از ارکان مهم اقتصاد کنونی ایران برشمرد و برنامه‌های آتی بیمه مرکزی را بیان کرد.

به گفته مجید بهزاد پور رئیس‌کل بیمه مرکزی، حق بیمه تولیدی در جهان 6 هزار میلیارد دلار است که کشورهای پیشرفته از این مقدار سهم 81 درصدی دارند. ضریب نفوذ بیمه در دنیا نیز در گستره 7 تا 9 قرار دارد. حق بیمه تولیدی در ایران با ضریب نفوذ 2.4 درصدی، رقمی معادل  ۲۷.۴ میلیارد است و این یعنی سهم ایران از بازار جهانی 0.04 است.

او با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه ایران از ۸ سال قبل تغییر چشمگیری نداشته است اظهار کرد: «افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه و رسیدن به متوسط سطح جهانی از اهداف بلندمدت بیمه مرکزی است.»

بهزاد پور با بیان اینکه حق بیمه سرانه در کشور نیز ۳۲۲  میلیارد دلار است توضیح داد: «حق بیمه تولیدی ایران در سال ۱۴۰۰، 115 هزار میلیارد ریال برآورد شد. این رقم نشان‌دهنده رشد 41 درصدی حق بیمه تولیدی است. حق بیمه تولیدی ایران در ۴ ماه اخیر به عدد 54.5 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت مدت‌زمان مشابه سال قبل رشد 73 درصدی داشته است.»

او ادامه داد: «تعداد موارد خسارت پرداختی سال گذشته ۵۲.۵ میلیون فقره بوده که ۴۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و این رقم در ۴ ماه ابتدایی امسال نیز ۲۳.۶ میلیون فقره بوده که معادل ۵۰ درصد رشد داشته است. حجم خسارت‌های پرداختی نیز 48 درصد رشد کرده است.»

در این نشست تعداد کارکنان صنعت بیمه (بیمه مرکزی و شرکت‌های صنعت ) 23 هزار نفر برآورد شد که به نسبت سال قبل با رشد 2 درصدی همراه بوده است. شرکت‌ها هم از 34 شرکت در سال گذشته به ۳۶ شرکت رسیده‌اند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی اظهار کرد: «سال گذشته در صنعت بیمه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده، مجموع دارایی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی رقمی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. 70 درصد فروش بیمه‌نامه‌ها در سال قبل به بخش غیردولتی اختصاص دارد. این عدد در چهار ماه اخیر نسبت‌ها حدود 10 درصد بالا رفته است.»

در ادامه نشست بهزاد پور به سند تحول صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «سند تحول صنعت بیمه نسبت به سایر سندهای بالادستی از لحاظ بیان جزئیات بی‌نظیر است. هدف‌گذاری این سند بسیار دقیق است و می‌توان آینده صنعت بیمه را به‌وسیله این سند ترسیم کرد.» به اعتقاد او، مبارزه با فساد، توسعه و ارتقا صنعت بیمه، تحول دیجیتال در فرایندها و محصولات، نظارت مؤثر، کاهش مقررات‌زدایی و تصدی‌گری، مردمی‌شدن صنعت را محورهای اصلی سند تحول بیمه هستند.


پروژه‌های در راه


بهزاد پور مدعی شد که سطح خدمات صنعت در افقی چهارساله ارتقا پیدا خواهد کرد؛ او توضیح داد: «بیمه مرکزی در همین راستا بیش از 15 پروژه تعریف کرده که برخی از آنها پروژه‌های قدیمی ناتمامی هستند که مشکل مالی، اجرایی و ساختاری آنها رفع شده است.»

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به پروژه‌های مذکور ادامه داد: «پروژه درمان بیمه مرکزی و نسخه الکترونیک را تکمیل و نظارتمان بر بحث‌های درمان بیشتر خواهیم کرد. پروژه هاب درمان در زمینه نظارت و جلوگیری از تخلف و تقلب نیز به ما کمک خواهد کرد.»

او ادامه داد: «کروکی آنلاین یکی از همان پروژه‌های ناتمام است که با همکاری راهنمایی رانندگی ازسرگرفته شده است. این طرح قرار بود در هفته دولت رونمایی شود که به دلیل مشکلات واردت به دو سه هفته آینده موکول شد.» به گفته بهزاد پور، کروکی آنلاین ابتدا به‌صورت آزمایشی در یکی از استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی اضافه کرد: «پروژه بیمه آنی نیز پروژه‌ای تقریباً آماده است که مردم‌دار طریق آن می‌توانند تصادف‌های زیر 20 میلیون تومان را به شرکت‌های بیمه منتقل و خسارتشان را دریافت کنند. تاکنون 5 شرکت برای اتصال به این اپلیکیشن اعلام آمادگی کرده‌اند. سامانه تخلف و تقلب نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که سال‌ها روی میز مانده بود، حالا سامانه آماده شده و در بخش اول شناسایی و در مرتبه بعدی پیش‌بینی هوشمند را انجام می‌دهد. این سامانه هزینه‌های اضافی پرداختی را کم خواهد کرد.»


نظارت هوشمند؛ اصلی‌ترین پروژه بیمه مرکزی


نظارت هوشمند اصلی‌ترین پروژه بیمه مرکزی است که از اولین روز حضور رئیس‌کل جدید دنبال شده است. گفته شده فاز اول این پلتفرم تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد. بهزاد پور معتقد است بیمه مرکزی با پیشبرد نظارت هوشمند بخش زیادی از وظیفه خود را به نتیجه رسانده است.

او در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اصلاحات سوئیچ بیمه گفت: «سامانه سوئیچ بیمه اصلاح نخواهد شد اما شیوه ورود شرکت‌های تابعه به بیمه مرکزی تاحد زیادی اصلاح شده است.» بهزاد پور تصریح کرد که فضا برای اخذ تصمیم جمعی آماده است اما نمی‌گذاریم کوچک‌ترین خدشه‌ای به نظارت هوشمند وارد شود.

به گفته او، هدف اصلی بیمه مرکزی این است که با دعوت جامعه به آرامش اصلی‌ترین ریسک‌های موجود در سطح جامعه را پوشش دهد و به انجام مسئولیت‌های ملی‌ خود متعهد باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.