راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون وزیر ارتباطات: شبکه موبایل در نقطه بحرانی‌ است، چاره‌ای جز افزایش تعرفه نیست

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که شبکه موبایل کشور به دلیل کاهش درآمد اپراتورها در نقطه بحرانی قرار دارد و چاره‌ای جز افزایش تعرفه‌ها برای نجات شبکه نیست.

امروز (۸ شهریور) پروژه‌های ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. در این مراسم صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری با ارائه آماری از وضعیت مصرف دیتا در شبکه موبایل و ثابت گفت: «در یکسال اخیر تعداد سیم‌کارتهای دیتای فعال در شبکه موبایل از ۹۰میلیون به ۹۸ میلیون رسیده است یعنی ۹ درصد رشد در این زمینه داشته‌ایم. از طرفی مصرف اینترنت مردم روی موبایل  از ۹۰۰ هزار ترابایت به حدود ۱ میلیون ترابایت در ماه رسیده که در این بخش هم میزان  ۱۱ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.» 

در ادامه او به میزان سرعت دسترسی روی شبکه موبایل اشاره کرد و ادامه داد: «سرعت دسترسی ما در یک سال اخیر در شبکه موبایل و روی سیم‌کارت موبایل به طور متوسط از ۹مگابیت برثانیه به بالای ۱۰ مگابیت برثانیه افزایش پیدا کرده است یعنی سرعت هم ۱۱ درصد بهتر شده است.»

عباسی همچنین میزان مصرف اینترنت در شبکه ثابت را حدود ۵۰۰ هزار ترابایت در ماه اعلام کرد. به گفته او مصرف اینترنت ثابت در کشور نصف مصرف اینترنت موبایل است و این شرایط در حالی است که در دنیا این اتفاق معکوس است و میزان مصرف اینترنت ثابت بسیار بیشتر از مصرف اینترنت موبایل است. 

او با اشاره به دلیل عقب ماندن بازار اینترنت ثابت از اینترنت موبایل گفت:‌« دلیل اول این است که شبکه ثابت ما توسعه خوبی نداشت. در ثابت بسیار عقب‌افتادگی داریم .در شبکه موبایل هم می‌شود گفت وضعیت خوب است:‌ اما با توجه به مشکل درآمدری که اپراتورها از نظر تعرفه‌ای با آن روبه رو هستند وضعیت شبکه موبایل هم به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.»

او ادامه داد: «در چند سال اخیر متاسفانه روی تعرفه کار خوبی نشد،‌اگر روند فعلی ادامه پیدا کند من هشدار می‌دهم که تقریبا دو سال آینده،‌شبکه موبایل ما هم به سرنوشت شبکه ثابت دچار خواهد شد. به نقطه بحرانی نزدیک می‌شویم.» 

عباسی تاکید کرد که باید در چند سال گذشته تعرفه به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کرد و الان آن‌ها مجبور هستند تعرفه‌ها را افزایش دهند و در این زمینه چاره‌ای نیست. عباسی یادآنور شد که اگر تعرفه‌ها تغییری نکند دیگر شبکه‌ای وچود نخواهد داشت تا مردم بتوانند سرویس مناسب از آن بگیرند.

عباسی همچنین یکی از عواملی که باعث شد در سال گذشته وضعیت شبکه موبایل نجات پیدا کند را واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای موبایل اعلام کرد. طبق آماری که او در این جلسه اعلام کرد در حال حاضر ۷۰۰ سایت روشن روی این فرکانس   وجود دارد و تا پایان سال این میزان به ۳هزار سایت خواهد رسید.

به گفته او در بخش توسعه شبکه 5G هم کارهای خوبی شروع شده و هم‌اکنون ۱۰۰ سایت روشن در این زمینه وجود دارد و در تلاش هستند این میزان را به بالای ۶۰۰ سایت برسانند.

عباسی در پایان به برنامه دولت برای توسعه شبکه ثابت به کمک راه‌اندازی پروژه پوشش ۲۰ میلیونی فیبر نوری اشاره کرد. عباسی در این مورد گفت: «در ابتدای دولت سیزدهم به این جمع‌بندی رسیدیم که شاید بهترین راه که سال‌های سال ما را از این وضعیت بد شبکه ارتباطی نجات می‌دهد این است که شبکه فیبرنوری را توسعه بدهیم.  در نهایت برنامه پوشش ۲۰ میلیون فیبرنوری در این دولت برنامه‌ریزی شد که هدفش هم بهبود کیفیت شبکه ثابت و در کنار آن موبایل و کمک به توسعه شبکه 5G است.»

عباسی با اشاره به اینکه برای توسعه این پروژه آن‌ها در اردیبهشت با ۹ اپراتور بخش خصوصی به تفاهم رسیدند اعلام کرد که امروز هم قرار بود ایرانسل به این پروژه بپیوند اما در لحظه آخر این شرکت از امضاء قرارداد منصرف شده است.

در این مراسم همچنین  پروژه‌های توسعه‌ای سازمان فناوری اطلاعات در بخش دولت الکترونیک و ارائه خدمات ابری نیز رونمایی شد. در این بخش شرکت سیتاد و نوآوران توسن به عنوان اپراتورهای برگزیده گذرگاه خدمات عمومی دولت معرفی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.