راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس جمهوری دلیل اختلال اینترنت را توضیح داد / مشکل اینترنت توسعه نیافتن زیرساخت در دولت‌های گذشته است

رئیس جمهوری امروز (۷ شهریور) در نشست خبری خود در پاسخ به علت کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در یک سال گذشته اعلام کرد که دلیل اصلی این موضوع، توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌ها در سنوات گذشته است. 

سرعت و کیفیت اینترنت در یک سال گذشته و مخصوصا چند ماه اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. وزارت ارتباطات در مواردی دلیل این کاهش را به مسائلی مانند آتش‌سوزی در حوضچه مخابراتی، قطع برق در ساختمان زیرساخت، قطع فیبر در مسیر‌های ارتباط بین‌الملل ایران و… ربط داده‌ است. 

در همین زمینه اما برخی کارشناسان با انتشار مستنداتی اعلام کرده‌اند که بخشی از اختلال‌ها روی شبکه اینترنت ربطی به قطعی‌هایی که هرازگاهی وزارت ارتباطات از آن خبر می‌دهد، ندارد.

طبق گفته این کارشناسان در چند ماه اخیر به صورت مشخص سیستم فیلترینگ کشور در حال تغییراتی است و اختلال‌های مشاهده‌شده روی شبکه اینترنت به خاطر دستکاری DNSها و سرویس‌های رمزنگاری‌‌شده (TLS) رخ داده است.

حتی این کارشناسان دلیل عدم دریافت پیامک تایید احراز هویت از سمت سرویس‌هایی مانند تلگرام، توئیتر و… را هم به ایجاد تغییرات در سیستم فیلترینگ کشور ارتباط داده‌اند.

با این حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، در نشست خبری خود به بهانه آغاز هفته دولت اعلام کرد که مشکلات امروز اینترنت کشور به دلیل توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌های ارتباطی در سنوات گذشته بوده است.

ابراهیم رئیسی در این مورد گفت:‌ «نکته‌ای که باید به شما عرض کنم و به اصحاب رسانه بگویم، این است که کارهایی باید در سنوات گذشته در رابطه با تهیه زیرساخت‌ها انجام می‌شد که انجام نشده است.»

او ادامه داد: «اجازه دهید این را دقیق عرض کنم اگر زیرساخت‌ها در سنوات گذشته کامل شده بود، ما الان مشکل نداشتیم. این مشکلاتی که امروز شاهد آن هستید به این دلیل است که زیرساخت‌هایی که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات انجام می‌شد، انجام نشده است. این موضوع را خودشان هم قبول دارند و حالا ما باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.»

رئیسی تاکید کرد که هدف دولت سیزدهم این است که نه در بخش مسکن و بیکاری که در حوزه ارتباطات هم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند. او در این مورد تاکید کرد: «در حوزه ارتباطات زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته باید فراهم می‌شد در بخش مخابرات و زیرساخت انجام نشده و این توسط دولت ما و با همکاری بخش خصوصی دنبال خواهد شد و ان‌شاالله این زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود.» 

رئیسی همچنین بدون ذکر آماری اعلام کرد که توسعه در بخش زیرساخت به صورت روزانه و به شکل چشم‌گیری در حال رشد است. رئیسی یادآور شد که دولت او تا آخر سال بخشی‌ از این عقب‌ماندگی را جبران می‌کند و جبران کامل عقب‌‌ماندگی در این بخش تا آخر کار دولت او رقم خواهد خورد.

او وعده داد که در این زمینه کار به شکلی پیش خواهد رفت که نواقص گذشته برطرف شود.

در همین زمینه ابراهیم رئیسی به تلاش دولت برای گسترش دسترسی اینترنت بر مبنای فیبرنوری اشاره کرد و گفت: «آقای وزیر ارتباطات را مسئول کرده‌ام که حتما در ماه حداقل دو گزارش نسبت به پیشرفت کار در این زمینه در شورای عالی فضای مجازی ارائه کنند. با فیبر نوری مردم می‌توانند به سرعتی ۱۰ برابر بالاتر دسترسی داشته باشند.»

او ادامه داد: «طبق گزارش وزیر ارتباطات، آنچه امروز انجام شده، این است که از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم و ظرف این یک سال،‌ یک و نیم میلیون خانواده و محیط کسب‌وکار به فیبر نوری دسترسی پیدا کرده‌اند و تا پایان دولت هم ان‌شاالله ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار ارتباطشان یا دسترسی‌شان با فیبر نوری برقرار خواهد شد.» 

در حالی رئیس جمهوری می‌گوید که در یک سال گذشته یک و نیم میلیون خانواده و محیط کسب‌وکار به اینترنت فیبر نوری دسترسی پیدا کرده‌اند که طبق گفته اخیر رئیس رگولاتوری با «راه‌پرداخت» تا پایان مرداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پوشش فیبر نوری برای خانوارها ایجاد شده است.

همچنین طبق اعلام رئیس رگولاتوری و آمارهای ارائه‌شده از سمت این سازمان تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار کاربر به اینترنت فیبر نوری دسترسی پیدا کرده‌اند.

طبق گزارش رگولاتوری تا آخر مرداد سال جاری تنها ۳۶۳ هزار و ۷۱۸ کاربر از اینترنت فیبر نوری و VDSL استفاده می‌کنند.

طبق توضیحات رئیس رگولاتوری، ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی پوشش فیبر نوری برای خانوارها تا پایان دولت سیزدهم رقم می‌خورد و پوشش ۲۰ میلیونی فیبر نوری به معنی دسترسی نیست؛ بلکه پوشش فیبر نوری یعنی اپراتور ارتباطی با ایجاد زیرساخت در این زمینه به ۳۰۰ متری یک خانوار برسد و آن خانوار را تحت پوشش فیبر نوری دربیاورد.

با این حال رئیسی در پایان توضیحات خود در مورد وضعیت اینترنت کشور، یادآور شده که امروز بخش کسب‌وکار و حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زندگی مردم به فضای سایبری گره خورده است؛ بنابراین حتما ایجاد سرعت‌های ۱۰ برابری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این زمینه لازم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.