راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراسم رونمایی از دو سامانه‌ پل و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برگزار شد / امکان انتقال 15 میلیون تومان در روز

دو سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و سامانه پرداخت لحظه‌ای در اولین روز هفته دولت به‌صورت رسمی رونمایی شدند. مراسم رونمایی در ساختمان بانک مرکزی و با حضور علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک و مهدی صحابی معاون اداره کل اعتبارات بانک برگزار شد.


بانک مرکزی در مسیر حذف شعب


وابستگی به ابزار کارت، عدم دقت کافی در نگهداری اطلاعات کارت، ترافیک بالای شبکه کارتی کشور، افزایش سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی در تعداد تراکنش‌ها، رمز دوم پویا (وابستگی به سرویس پیامک)، چالش‌هایی روش کارت به کارت هستند. بانک مرکزی برای برطرف‌کردن این چالش‌ها سامانه‌ای به‌نام پل را راه‌اندازی و رونمایی کرده است. به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، سامانه پل نسل جدید و مشابه نظام کارت به کارت است که بر مبنای نظام پرداخت کارتی پیش می‌رود.

به اعتقاد محرمیان، سامانه پل و سامانه تابا (هفته آینده رونمایی می‌شود)، حلقه نظام‌های پرداخت کشور را تکمیل خواهند کرد.

در حال حاضر امکان ارسال دستور پرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه‌های 23 بانک (حداقل در یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت و موبایل بانک‌های سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، بانک مرکزی (نسیم)، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران – ونزوئلا، قرض‌الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست‌بانک و مسکن) به مقصد 27 بانک مقدور است. به‌مرور زمان این خدمت در تمام بانک‌های کشور عملیاتی می‌شود.

صالح آبادی درباره ویژگی‌‌های سامانه پل نیز گفت: «این سامانه که همگام با استانداردهای جهانی و دانش روز دنیا طراحی شده، در چندین نوبت در روز تسویه می‌شود و از مقدار خلق پول روش کارت به کارت کم می‌کند، ایمن است و هزینه‌های شعب را کاهش می‌دهد. سامانه پل مبتنی بر شماره شبا است و سقفش در اینترنت بانک و موبایل بانک ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب 15 میلیون تومان است.»

صالح‌آبادی با بیان اینکه سهولت دسترسی مردم به خدمات نظام بانکی جزو اولویت‌های بانک مرکزی است گفت: «دو سامانه‌ تسهیلات فرزند و پل در همین راستا طراحی شده‌اند. بانک مرکزی از ابزارهای تسهیلگر دسترسی مردم به‌نظام بانکی حمایت می‌کند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: «باتوجه‌به ابلاغ پرداخت تسهیلات فرزندآوری در قانون و حجم بالای تقاضاها برای آن، بانک مرکزی طراحی سامانه‌ای برای ثبت‌نام و معرفی متقاضیان به شعب بانک‌ها را در دستور کار قرارداد تا پرداخت این تسهیلات با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. واجدین شرایط  در ۱۲ روز فرصت دارند به شعبه بانک مراجعه و در ۴۵ روز پرونده خود را تکمیل کنند، بانک‌ها نیز موظف‌اند بعد از ۱۰ روز به وجوه را به متقاضی اعطا کنند. مردم هم اگر شکایتی دارند، می‌توانند شکایتشان را به بانک مرکزی اعلام کنند.»

صالح‌آبادی در خصوص وثایق لازم بری این تسهیلات نیز گفت: «طبق قانون این تسهیلات باید با یک ضامن یا یک سفته پرداخت شود. همچنین بانک‌ها بر اساس دستورالعملی که دربسته تسهیلات خرد ابلاغ شده است اگر مشتری دارای رتبه اعتباری مناسب باشد موظف به تسهیل وثایق هستند.»

او بار دیگر بر اهمیت سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی و توسعه شمولیت مالی تأکید کرد: «اقدامات در این زمینه به این سامانه‌ها محدود نخواهد بود و بانک مرکزی تلاش می‌کند خدمات بانکی غیرحضوری توسعه یابد تا ضرورت مراجعه مردم به شعب فیزیکی بانک‌ها کاهش پیدا کند.»

به گفته صالح‌آبادی وجود چنین سامانه‌هایی، مراجعه حضوری به شعب را کاهش هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد. او ادامه داد: «عمده هزینه‌های بانک‌ها ناشی از نگهداری و تأسیس شعب است. با کاهش شعب فیزیکی هزینه‌های بانک‌ها کم می‌شود و آنها از ناترازی خارج می‌شوند. باید اقدامات را تاجایی ادامه دهیم که به شعبه فیزیکی نیاز نداشته باشیم.»

به گفته او، بانک مرکزی تلاش می‌کند خدمات بانکی غیرحضوری را توسعه دهد تا ضرورت مراجعه مردم به شعب فیزیکی بانک‌ها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: «در همین راستا زیرساخت‌های امضای الکترونیک، سفته الکترونیک، احراز هویت غیرحضوری برای افتتاح حساب و دریافت خدمات و نیز اعتبارسنجی غیرحضوری توسط بانک مرکزی ایجاد شده است. انتظار ما از بانک‌ها این است که به‌سرعت به این خدمات مجهز شده و امکانات لازم را در این باره فراهم کنند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: «بانک‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که بیشترین مراجعات و خدمات مردمی را دارند، هرچه دسترسی به این خدمات تسهیل شود رضایتمندی بیشتری برای مشتریان ایجاد خواهد شد.»


سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری


سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری در راستای اجرای ماده (۱۰) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ در بانک مرکزی راه‌اندازی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه شبکه بانکی بر حسب دستورالعمل مربوطه تسهیلات پرداخت می‌کند.

تسریع در پرداخت تسهیلات، کاهش میانگین زمان انتظار، جلوگیری از اخذ چندین باره تسهیلات توسط متقاضیان و امکان نظارت لحظه‌ای بانک مرکزی بر شبکه بانکی در اعطای تسهیلات اهداف بنیادین سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری است. نرخ کارمزد این تسهیلات حداکثر چهار درصد و به‌صورت سالانه است.

به گفته صحابی معاون اداره کل اعتبارات بانک، یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری بررسی عملکرد آنلاین و روزانه بانک‌ها و جلوگیری از دریافت تسهیلات مضاعف است. از 31 فروردین‌ماه 1401 این سامانه به‌صورت پایلوت و در بستر سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند راه‌اندازی شده است.

او در خصوص شرایط بازپرداخت تسهیلات نیز توضیح داد: «تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به‌ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت سه سال، به‌ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت چهار سال،  فرزند سوم ۶۰ میلیون با بازپرداخت 5 سال، به‌ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان با بازپرداختی شش‌ساله و به‌ازای فرزند پنج به بعد 100 میلیون تومان با بازپرداخت ۷ساله است.» تاکنون 262953 فقره به ارزش 11 همت پرداخت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.