راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

5G زیرساختی حیاتی برای ایجاد یک دنیای دیجیتال جدید / اینترنت نسل پنجم هرچیزی را که در مورد بانکداری می‌دانید تغییر می‌دهد

5G نسل بعدی شبکه‌های داده بی‌سیم است و در واقع پلی میان دنیای hyper-connection حال حاضر و آینده تحول دیجیتال  است. نسل پنجم اینترنت بزرگراه‌های اطلاعاتی را گسترش داده و پهنای باند جدیدی را با نرخ دو تا ۱۰ برابر بیشتر از 4G در دسترس قرار می‌دهد.

اینترنت نسل پنجم ظرفیت شبکه سلولی را افزایش و تجربیات مصرف‌کنندگان در دستگاه‌های تلفن همراه را با در دسترس قرار دادن داده‌های پهنای باند بیشتر در خانه، خودرو و تقریباً در همه‌جا تغییر می‌دهد و درواقع زیرساختی حیاتی است که پایه تحول دیجیتال را برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

اینترنت نسل پنجم به عنوان یک کاتالیزور تجربه کاربری بانکداری دیجیتال و خدمات شخصی‌سازی‌شده بانک‌ها را بهبود می‌بخشد.

بهبود تجربه کاربری، ضریب نفوذ خدمات حوزه فین‌تک و احتمال پذیرش پرداخت دیجیتال را در میان مردم افزایش خواهد داد و در نتیجه سرویس‌گیرندگان بسیاری در نحوه انجام پرداخت‌های خود تجدید نظر می‌کنند.


شبکه‌های 5G روش بانکداری امروز را تغییر خواهند داد


تجزیه‌وتحلیل بی‌درنگ داده‌ها، افزایش امنیت یا پرداخت‌های فوق سریع، تنها بخشی از پیشرفت‌هایی است که اینترنت نسل پنجم به وسیله آن‌ها سیستم بانکداری حال حاضر را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

PWC که یک شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای بریتانیایی است و در زمینه ارائه خدمات مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره حقوقی و مالیاتی، بیم‌سنجی، خدمات حسابداری و حسابرسی فعالیت می‌کند تخمین زده است که اینترنت نسل پنجم تا سال ۲۰۳۰ ، هشتادوپنج میلیارد دلار برای صنعت خدمات مالی به ارمغان خواهد آورد.

طبق یک نظرسنجی انجام‌شده توسط کمپانی Ernst & Young که با نام اختصاری EY شناخته می‌شود نیز، حدود ۶۹ درصد از سازمان‌ها در حال سرمایه‌گذاری برای استفاده از اینترنت 5G در خدمات خود هستند یا حداقل برای این مهم برنامه دارند. EY یک شرکت خدمات حرفه‌ای چندملیتی است که به همراه شرکت‌های دیلویت، کی‌پی‌ام‌جی و پرایس واتر هاوس کوپرز در فهرستی تحت عنوان چهار حسابرس بزرگ در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند.


چرا باید تأثیر اینترنت نسل پنجم را بر بانکداری بررسی ‌کنیم؟


در شبکه 5G با سرعت انتقال داده ۱۰ تا ۲۰ برابر سریع‌تر از 4G، شبکه‌های جدید امکان مصرف بسیار روان‌تر محتوا را فراهم می‌کنند و از آنجایی‌که قرار است تمام داده‌ها در فضای ابری پردازش شوند، نه در دستگاه کاربر، ممکن است به دانلود برنامه‌ها پایان داده شود، بنابراین راه را برای استفاده از PWA هموار می‌شود.

PWA مخفف Progressive Web Application است. این فناوری از اوایل سال ۲۰۱۵ توسط شرکت گوگل معرفی شد. PWA وب‌سایتی است که از فناوری‌های مدرن و جدید وب استفاده می‌کند اما ظاهر و کارکرد آن شبیه یک اپلیکیشن معمولی است. به بیان ساده‌تر، PWA وب‌سایتی است که با استفاده از مرورگرهایی مثل کروم و فایرفاکس وارد آن شده و سپس با یک اپلیکیشن سروکار داریم.

اینترنت نسل پنجم می‌تواند از یک‌میلیون دستگاه در هر کیلومترمربع پشتیبانی کند، این بدان معنا است که برای بسیاری از دستگاه‌هایی که سعی در آنلاین شدن در یک مکان دارند، محدودیت پهنای باند وجود ندارد. اینترنت نسل پنجم همچنین می‌تواند منجر به انفجار نوآوری‌های اینترنت اشیاء باشد و بانکداری خودرو (car banking) مثال خوب و جالبی از این نوع توسعه است.

5G‌ها امنیت بانکداری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اطلاعات بیومتریک کاربر، مانند ویژگی‌های چهره، اثر انگشت یا چشم، پس از ارسال به بانک، در چند میلی‌ثانیه پردازش می‌شوند تا یک شخص بتواند به سیستم وارد شود.

به این وسیله هر اپلیکیشن بانکی بر اساس الگوهای ضربه زدن، مسیر حرکت یا حتی نحوه نگه‌داشتن دستگاه، نحوه استفاده از آن را ردیابی می‌کند و در صورت بروز هرگونه انحراف، کاربر فوراً از سیستم خارج می‌شود.

به گفته PwC، به لطف اقدامات امنیتی 5G، زیان ناشی از کلاه‌برداری‌های مالی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

بانک Santander اولین بانکی است که شبکه 5G را پیاده‌سازی کرده است. این بانک در شهر کوچکی خارج از مادرید یک شعبه پاپ‌آپ هوشمند ایجاد و خدمات مربوط به کنفرانس ویدئویی 4K و واقعیت افزوده را فعال کرده است.

BBVA نیز بانک اسپانیایی دیگریست که در حال حاضر روی اتصالات 5G در دفاتر خود سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های تجاری واقعیت افزوده را به کار گرفته است تا کارایی خود را افزایش دهد.

یکی از گزارش‌های EY بیان می‌کند با توجه به تجربه کاربری بسیار متفاوت خدمات مالی با حضور اینترنت نسل پنجم توقع کاربران افزایش‌یافته و انتظار خدمات بهتری دارند بنابراین حدود ۷۷ درصد از مؤسسات فروشندگانی را که قادر به ارائه راه‌حل‌های 5G هستند در اولویت قرار می‌دهند.

کشورهای متعددی به آینده‌ای بدون پول نقد نگاه می‌کنند. پرداخت‌های آنلاین به طور فزآینده‌ای رایج شده‌اند و با ظهور نسل‌های جدید شبکه‌های تلفن همراه که مصمم هستند تا ما را به سمت انتقال قطعی از آنالوگ به دیجیتال سوق دهند، تنوع امکانات برای بانک نیز در حال افزایش است.


چند مزیت مهم شبکه 5G


ویژگی‌های شبکه 5G بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات خود را در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها، از جمله تلفن‌ها، پوشیدنی‌ها و حتی خودروها برای بهبود تجربه مشتری یکپارچه کنند.

5G بانک‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به‌کارگیرند که قادر به تجزیه‌وتحلیل حجم عظیمی از داده‌های مشتریان است. این موضوع به بانک‌های دیجیتال امکان جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعات منحصربه‌فرد و مختص به مشتریان را ارائه می‌دهد. درنتیجه بانک‌ها می‌توانند با رفتارسنجی مشتریان و بررسی ترجیحات آن‌ها بهترین پیشنهاد‌های ممکن یا به‌اصطلاح پیشنهاد‌های شخصی‌سازی‌شده را بدون اتلاف وقت به آن‌ها ارائه دهند.

  • مزایای تجربه مشتری

5G به مشتریان بانکی این امکان را می‌دهد تا با مؤسسات مالی در کنفرانس ویدیویی با کیفیت بالا تعامل داشته باشند و مسائل خود را در لحظه مطرح کنند. دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند یک فرآیند بیومتریک بسیار ضروری، از جمله آپلود ویدیوی بلادرنگ همراه با تراکنش‌ها داشته باشند.

  • قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت نسل پنجم توصیه‌های بی‌درنگ بیشتری را به مصرف‌کنندگان ارائه کنند. داده‌های جمعیتی، جغرافیایی، روان‌شناختی و رفتاری بسیار کارآمدتر بخش‌بندی و پردازش خواهند شد.

  • ارتقای پشتیبانی چند زبانه

با خدمات پشتیبانی چندزبانه شاهد گسترش قابلیت‌ها و بهبود عملکرد خواهیم بود. با پشتیبانی اینترنت نسل پنجم از زبان‌های مختلف بانک‌ها می‌توانند ساده‌تر و بدون اتلاف وقت با مشتریانی که ممکن است هر یک به ده‌ها زبان متفاوت صحبت کنند، تعامل داشته باشند.

نمایندگی‌های خدمات مشتریان خدمات مالی با استفاده از اینترنت نسل پنجم می‌توانند خدمات خود را در لحظه و بدون تأخیر به مشتریان ارائه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.