راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزباکس و شش رمزارز جدید؛ خدمات جدید رمزینکس / معیار توسعه و به‌روزرسانی صرافی رمزینکس چیست؟

رمزینکس یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است که طی ماه گذشته خدمات جدیدی را به لیست سرویس‌های خود اضافه کرده است. یکی از این خدمات، سبد شاخص رمزباکس است که به کاربران امکان داشتن سبد دارایی و خریداری چندین ارز خاص را به صورت هم‌زمان و یکجا می‌دهد. به‌علاوه اینکه رمزینکس طی این مدت، شش رمزارز جدید با نمادهای USDC،Flow، ACH، QNT، BLZ،LEVER را به بازارهای خود اضافه کرده است.

استیبل کوین USD Coin از ارزهای محبوب بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که رتبه چهارم را در کوین‌مارکت‌‎کپ به خود اختصاص داده است. Flow؛ بلاکچین فلو به منظور مقیاس‌پذیری بیشتر، تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر راه‌اندازی شده است که هدف آن تجربه تعاملی و کلکسیونی بر بستر بلاکچین است. ACH؛ این ارز توکن حاکمیتی یک درگاه پرداخت هیبریدی با هدف ترویج استفاده از ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره شناخته می‌شود. Lever Fi؛ در حال حاضر یکی از داغ‌ترین رمزارزهای صرافی‌های دنیاست که مورد اصلی این ارز ایجاد یک راه حل منحصربه‌فرد برای معامله‌گران با ادغام تجارت در یک پلتفرم واحد است.‌QNT؛ ارزی برای پیوند دادن بلاکچین‌ها که از سیستم Overledger استفاده می‌کند. BLZ؛ با استانداردی جدید به دنبال طراحی اینترنت نوین با ویژگی‌های بهتر و کارآمدتر است.


معیار انتخاب ارزهای جدید


علی هادیلو، مدیر عملیات رمزینکس در خصوص اضافه شدن ارزهای جدید می‌گوید: «تیم انتخاب ارز در رمزینکس با حساسیت ارزها و شبکه‌های جدید را رصد می‌کند و یکی از معیارهای انتخاب ارز جدید در این تیم این است که ارز مورد نظر از سوی چه صرافی‌هایی پشتیبانی می‌شود. طبیعتاً صرافی‌های بزرگ دنیا پروژه‌های مطمئن‌تر را اضافه می‌کنند. «ارزش بازار مناسب»، «رتبه‌ مناسب» و «تقاضای کاربران» و همچنین «روند پیشرفت ارز» از دیگر معیارهای انتخاب رمزارزهای جدید در رمزینکس است.»

علی هادیلو

به گفته او سرمایه‌گذاران ایرانی سلیقه‌های خاصی دارند به طور مثال رمزارز شیبا در ایران پرطرفدار است و رمزینکس بنا به درخواست کاربران صرافی، این رمزارز را قبل از صرافی‌های دیگر به لیست خود اضافه کرده است.

او می‌گوید: «معیار دیگر، آینده آن رمزارز است که توسط تیم تحقیق و توسعه رمزینکس بررسی می‌شود. اگر پروژه‌ای وجود داشته باشد که می‌تواند در آینده حداقل میان‌مدت سهم بازار مناسبی بگیرد سعی می‌کنیم امکان معامله آن را برای کاربران فراهم کنیم.»

نکته حائز اهمیت در موضوع اضافه کردن ارز جدید ریسک‌هایی است که متوجه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی می‌شود. هادیلو در این خصوص توضیح می‌دهد: «خیلی از ارزها همانند لونا بوده‌اند که پس از اضافه‌شدن به لیست صرافی‌ها دچار ریزش قیمتی شدیدی شده‌اند؛ اما ما با در نظر گرفتن تمامی این جوانب و فرهنگ پذیرش آن از سوی کاربران واقعی، سعی می‌کنیم امکان معامله آن‌ها را با سرعت خوبی ایجاد کنیم.»

هادیلو با بیان اینکه بازار رمزارزها رو به‌ گسترش است و هرروز رتبه‌بندی ارزها در حال تغییر است، تأکید می‌کند: «ما سعی می‌کنیم ارزهایی که پروژه‌هایشان تثبیت و در کل دنیا پذیرفته شده‌اند را به رمزینکس اضافه کرده امکان معامله آن را برای کاربران ایرانی فراهم کنیم.»

به گفته مدیر عملیات رمزینکس؛ سعی این صرافی ارز دیجیتال بر این است که کاربران نیازی به انتقال دارایی‌هایشان به صرافی‌های خارجی نداشته باشند و در ایران بدون قرار گرفتن در معرض ریسک‌های انتقال دارایی به خارج از کشور و بلوکه شدن آن معامله کنند.

در حال حاضر کاربران زیادی جذب بازار رمزارزها شده‌اند، بازار را رصد می‌کنند و قصد سرمایه‌گذاری دارند اما معمولاً ارزهای معدودی در صرافی‌ها لیست می‌شود. به همین دلیل کاربران گاهی مجبور می‌شوند از صرافی‌های ایرانی تتر خریداری کرده و آن را به یک صرافی خارجی منتقل کنند تا بتوانند ارز مورد نظر خود را خریداری کنند. این اتفاق ریسک‌های زیادی برای کاربران دارد که اولین و محتمل‌ترین آن مسدود شدن پول‌های واریزی است.

هادیلو در این خصوص می‌گوید: «ما سعی کرده‌ایم با اضافه‌کردن ارزهای محبوب کاربران ایرانی به صرافی رمزینکس این مشکل کاربران را تا حدودی حل کنیم. البته این تنها معیار ما برای انتخاب ارزهای جدید نیست اما قطعاً تقاضای ارز جدید در کشور بر انتخاب ما تأثیرگذار است.»

به گفته هادیلو؛ هدف اصلی رمزینکس از اضافه‌کردن رمزارزهای جدید بهبود دسترسی کاربران به ارز مورد انتظار خود و پوشش لیست دارایی‌های پر تقاضا در ایران است.


تأثیر اضافه‌کردن ارزهای جدید بر بازار کریپتوکارنسی ایران


به صورت کلی اضافه‌کردن ارزهای جدید باعث عمیق‌تر شدن بازار کریپتوکارنسی در ایران می‌شود و اگر این موضوع ادامه‌دار باشد صرافی‌های ایرانی می‌توانند تقاضای کاربران خود را هم گام با صرافی‌های خارجی (حداقل در تعداد رمزارز) پوشش و حتی بتوانند کاربران خارجی را به سوی بازار کریپتوکارنسی در ایران سوق دهند.

در این راستا رمزینکس در حال حاضر نزدیک به 120 ارز را پشتیبانی می‌کند که در بازار همتا به همتا P2P معامله می‌شوند و از استقبال خوبی برخوردارند.

به گفته او این روند توسعه و اضافه‌شدن خدمات و رمزارزهای جدید به صرافی ارز دیجیتال رمزینکس ادامه دارد و در آینده شاهد موارد دیگر خواهیم بود.


رمزباکس؛ نوعی امکان مالی اثربخش


هادیلو عقیده دارد که هنوز برخی امکانات مالی برای کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال فراهم نشده است. معمولاً در سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا کریپتو موضوعی که بر آن تأکید می‌شود تشکیل سبد دارایی‌هاست. عموماً سرمایه‌گذاران سبدی از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

هادیلو در این خصوص می‌گوید: «بر اساس تحقیقات ما اکثر افرادی که در حوزه کریپتو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند امکان بهره‌مندی از مزایای سبد دارایی را نداشتند. ما تصمیم گرفتیم با فراهم‌سازی امکان استفاده سرمایه‌گذاران از سبد دارایی این خدمت را به کاربران ارائه دهیم که نتیجه این بررسی محصول جدیدی است به نام رمزباکس.»

رمزباکس متشکل از 10 رمزارز برتر بازار است که وزن این ارزها به نسبت تسلط بازار این ارزها یا به‌اصطلاح بر اساس دامیننس تقسیم‌بندی شده است.

در حالت عادی سرمایه‌گذاران برای داشتن مجموعه‌ی ده‌تایی از رمزارزهای مورد نظرشان باید آن‌ها را یک‌به‌یک خریداری کنند اما سرمایه‌گذاران با استفاده از رمزباکس می‌توانند مجموعه‌ای از ده رمزارز در یک سبد آماده را خریداری کنند.

ویژگی منحصربه‌فرد رمزباکس این است که هر 24 ساعت، سهم هر رمزارز با توجه به دامیننس آن بازنگری می‌شود؛ و ارزهای تشکیل‌دهنده این سبد هر یک ماه یک‌بار مورد تحلیل و بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

مدیرعملیات رمزینکس با تأکید بر اینکه به صورت کلی حجم بازار معاملات رمزارز در ایران نسبت به بازار جهانی کم است و کاربران در خریدوفروش رمزارز با مشکلاتی مواجه هستند، بیان می‌کند: «ما در رمزینکس با انتشار سبد رمزباکس وظیفه بازارگردانی را بر عهده گرفتیم و تلاش‌مان بر این است که بازار خوبی بسازیم. از طرفی سعی کردیم امکان معاملات P2P را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم که به‌واسطه آن افراد مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.»

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در رمزباکس هر یک دقیقه خالص ارزش دارایی یا NAV به کاربر نشان داده می‌شود. کاربر به واسطه آن متوجه روند قیمتی آن می‌شود.

به‌طورمعمول کاربران برای خرید ده رمزارز دارایی خود را بر ده تقسیم کرده و با ده درصد از دارایی خود هر رمزارز را خریداری می‌کنند. عملکرد رمزباکس با این شیوه متفاوت است به طوری که در رمزباکس هرکدام از ارزها بر اساس تسلط بازارشان خریداری می‌شوند و این نوع از سبدهای دارایی به‌طور معمول نسبت به سبدهای هم‌وزن بازدهی بیشتری دارند.

هادیلو می‌گوید: «ما در آینده به این سمت پیش می‌رویم که باتوجه به بازخوردهای کاربران رمزینکس سبدهای مطلوب را به آن‌ها ارائه دهیم. تیم تحقیق و توسعه ما در تلاش برای ارائه سبدهای مطلوب مورد درخواست کاربران است و در آینده اخبار خوبی در این خصوص خواهیم شنید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.