راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تقدیر از برندگان اولین رویداد «گزارش برتر» سال 1401 / مرضیه امیری در جمع برگزیدگان

همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت روز خبرنگار، از برگزیدگان اولین رویداد برترین گزارش سال در محل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تقدیر شد.

این مراسم با حضور داوران جشنواره، اساتید حوزه روزنامه‌نگاری و خبرنگاران برگزار شد. یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و از روزنامه‌نگاران باسابقه کشور با ابراز خرسندی از برگزاری اولین رویداد برترین گزارش سال، گزارش‌نویسی و یادداشت را دو ژانر نجات‌دهنده رسانه‌های امروز برشمرد و گفت: «در دنیای رسانه امروز که سرعت اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌رساند تقویت حوزه گزارش‌نویسی و یادداشت با رعایت مفاهیم پایه‌ای فارغ از هر تهییج احساسی و عاطفی و مبتنی بر یک منطقه استوار باید در دستور کار فعالان حوزه رسانه قرار بگیرد.


خبر زدگی آفت رسانه‌ها



یونس شکرخواه از خبر زدگی به‌عنوان آفت پیشروی رسانه یادکرد و گفت‌: «در دنیایی که مردم از طریق شبکه های مجازی به سرعت نور د‌ر جریان اخرین اخبار قرار می‌گیرند روزنامه‌نگاران باید تعقیب و تحلیل اخبار را در قالب گزارش‌های تولیدی در دستور کار خود قرار دهند و اجازه ندهند با تعقیب شیوه‌های اطلاع‌رسانی سه دهه گذشته از دنیای اطلاع‌رسانی امروز عقب بمانند.»

مجید صیادی، دبیر جشنواره گزارش‌های برتر نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گزارش برتر، اظهار کرد: «اولین رویداد تخصصی رسانه‌ها تحت عنوان گزارش برتر در حالی برگزار شد که خوشبختانه رسانه‌ها استقبال خوبی از این جشنواره کردند.»

او مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر 605 گزارش برشمرد و گفت: «177 خبرنگار از 87 رسانه‌، گزارش‌هایشان را برای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران فرستادند. این تعداد آثار ارسالی مایه مباهات و دلگرمی ما برای برگزاری دوره های آتی این جشنواره شد.»


روزنامه نگار خوب‌، گزارشگر خوب است


در ادامه این مراسم مجید رضائیان، از اساتید حوزه روزنامه نگاری در این نشست از گزارش نویسی به عنوان دولت عشق روزنامه نگاری یاد کرد و گفت: «روزنامه نگار پاینده کسی است که بتواند گزارش نویس خوبی باشد.»

او در خطاب به روزنامه نگاران همه آنها را به رعایت پایه های اصلی روزنامه نگاری دعوت کرد و گفت: «توجه به ادبیات پایه، خاطره نویسی و تحلیل درست سه پایه مهم و اساسی روزنامه نگاری است. متاسفانه برخلاف گذشته که روزنامه نگاران ما پاورقی نویسان و خاطره نویسان خوبی بودند امروز این دو بخش از حوزه روزنامه نگاری رخت بربسته است.»

در ادامه این مراسم رضا غبیشاوی، یکی از 5 داور این دوره‌، بیانیه هیئت داوران نخستین دوره گزارش‌های برتر سال را قرائت کرد. بعد از قرائت بیانیه هیئت داوران نفرات برگزیده اولین جشنواره گزارش برتر سال معرفی شدند. 

در میان اسامی برگزیدگان این جشنواره، نام آشنای مرضیه امیری قهفرخی، به چشم می‌خورد. مرضیه امیری، دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران؛ خبرنگار فعال در حوزه اقتصاد است. او یکی از برگزیدگان این جشنواره است که از ابتدای سال 1401 در پایگاه خبری راه پرداخت، رسانه فناوری‌های مالی ایران مشغول به فعالیت است. در این جشنواره از مرضیه امیری به‌خاطر گزارش “پول بده رئیس‌جمهور شو” تقدیر شد. موضوع این گزارش؛ هزینه تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و روش‌های تبلیغات در فضای مجازی است.

آثار برگزیده نخستین جشنواره گزارش‌نویسی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

  • نیلوفر حامدی از  شرق برای گزارش: این گزارش تنش درد می‌کند
  • یاسر نوروزی از روزنامه سازندگی برای گزارش: کشتن کتاب در خیابان
  • مریم خباز از روزنامه جام‌جم برای گزارش: معمای پسماند سوزی‌های سازمان‌یافته 
  • الهه محمدی از روزنامه شرق برای گزارش: تل با اسم رمز ناموس
  • محمد باقرزاده از روزنامه اعتماد برای گزارش: قبول‌شدگان شبهه‌ناک
  • مریم لطفی از روزنامه همشهری برای گزارش: انبار زندگی

همچنین داوران 9 گزارش را شایسته تقدیر دانستند

  • مرضیه امیری گزارش: پول بده رئیس‌جمهور شو
  • نرگس جودکی گزارش:  همه بمب‌های جهان در افغانستان منفجر می‌شود
  • ترانه بنی یعقوب گزارش: مدرنا زیرزمین، جانسون پشت‌بام
  • محمدصادق خسروی علیا گزارش: شبی که رعدوبرق قلب آسمان را پاره کرد
  • مرضیه قاضی‌زاده گزارش:  زندگی در حلقه بسته باد و شن
  • عاطفه محمودی گزارش: بی‌آرتی خوابی شبی 25 هزار تومان
  • زهرا مشتاق گزارش: من و طالبان
  • مریم شکرانی گزارش: کویر در کرخه
  • حامد هادیان گزارش: دق شدن در دریای هلمند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.