راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویژگی‌ها و مشخصات پایانه‌های فروشگاهی نهایی شد

رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور از تدوین و نهایی شدن ویژگی‌ها و مشخصات پایانه‌های فروشگاهی و بارگذاری آن در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی خبر داد. به گفته او، پیرو مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اجرای تدریجی سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی کشور به‌صورت مرحله‌ای از مؤدیان مالیاتی برای ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی دعوت خواهد کرد.

محمد برزگری با اشاره به آماده‌شدن زیرساخت‌های فنی و بستر لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: «آیین‌نامه موضوع ماده (26) قانون، دستورالعمل صدور صورت‌حساب الکترونیکی، دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان و همچنین سند ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی (حافظه مالیاتی) به همراه قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصربه‌فرد مالیاتی، بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان قرار گرفته و قابل‌استفاده برای عموم مؤدیان و شهروندان است.  

او ادامه داد: «مشمولینی که برای عضویت در این سامانه فراخوان می‌شوند، مکلف‌اند از پایانه فروشگاهی مجهز به حافظه مالیاتی و متصل به سامانه مؤدیان استفاده کنند و پس از آن، در فروش کالاها و ارائه خدمات، صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند و برای سامانه مودیان ارسال کنند.»


دستورالعمل‌های مربوطه


در راستای پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و جمع‌آوری صورت‌حساب‌های الکترونیکی مودیان و ایجاد وحدت رویه در صورت‌حساب‌های صادره و کاهش موارد خطا، قالب و الزامات موردنظر سازمان در این سند تبیین شده است. این سند به بیان اقلام، چارچوب‌های فنی و چگونگی صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی پرداخته است.

محدوده سند:

  • مودیان مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان
  • شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی نوع اول

سند دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان با هدف تشریح نحوه اتصال به سامانه مودیان ارائه شده است. در این سند مراحل اتصال به سامانه مودیان شامل دریافت اطلاعات مورد نیاز جهت پیکربندی پایانه فروشگاهی-حافظه مالیاتی، ارسال اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی و استعلام وضعیت صورت‌حساب‌های ارسالی به صورت گام به گام و همراه با جزئیات فنی مورد نیاز برای پیاده‌سازی آن توسط کلیه ذی‌نفعان ارائه شده است.

محدوده سند:

  • اشخاص مشمول مودیان
  • شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی نوع اول

هدف از تدوین سند ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی (حافظه مالیاتی) تعیین ویژگی‌ها و مشخصات فنی نیازمندی‌های پایانه فروشگاهی – حافظه مالیاتی، بر اساس چهارچوب‌های موردنیاز سازمان امور مالیاتی، برای بهره‌برداری مودی و شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی نوع اول در صدور، ثبت، نگهداری و انتقال اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان است.

دامنه کاربرد:

  • اشخاص مشمول
  • شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی نوع اول

به‌منظور پیاده‌سازی سامانه مودیان و باتوجه‌به لزوم صدور صورت‌حساب معتبر و یکتا در نظام  شبکه پایانه فروش، استفاده از شماره منحصربه‌فرد مالیاتی یکتا مندرج بر صورت‌حساب ضروری و مهم است، برای همین سازمان امور مالیاتی با پیش‌بینی خوانا و یکتا بودن در سامانه، پوشش تعداد شماره حداقل برای 10 سال، استفاده از حداقل طول برای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی، عملیاتی بودن برای انواع کسب‌وکار با تعداد صورت‌حساب صادره متفاوت؛ تمهیداتی را برای تهیه قالب شماره منحصربه‌فرد مالیاتی در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.