راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سفته دیجیتال، سریع‌ترین روش برای ضمانت پرداخت الکترونیکی

با گسترش خدمات الکترونیکی که امکان استفاده آسان در هر زمان و مکانی را در اختیار ما می‌گذارد، امروزه بسیاری از تراکنش‌های مالی با رشدی روزافزون در بسترهای دیجیتال به انجام می‌رسد. کاربران زیادی علاقه‌مندند با اجتناب از هزینه‌ها، تأخیرها، خطاها و خطرات امنیتی فرایندهای کاغذی و سنتی، به‌صورت غیرحضوری به کارهای مالی خود رسیدگی کنند. یکی از خدمات نوظهور امن و قانونی، که با پیشرفت تکنولوژی قابل ارائه شده، سفته دیجیتال است.


مفهوم سفته دیجیتال


فرایند ایجاد تعهد و تضمین برای پرداخت مبلغی مقرر در زمانی مشخص، پیش‌ازاین تنها به‌صورت کاغذی به انجام می‌رسید. اما اکنون با سهولت و اطمینان می‌توان همین کار را با سفته دیجیتال به‌صورت الکترونیکی و اینترنتی به انجام رساند. یعنی صادرکننده سفته با این وسیله اعتباری به شکل مجازی تضمین می‌کند که مبلغ مورد تعهد را در موعد معین به گیرنده سفته بپردازد. گیرنده هم توانایی پیگیری قانونی طلب خود را با همین ضمانت به دست می‌آورد. مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش برای تعهد و ضمانت پرداخت مبلغ از طریق سفته، استفاده از این شیوه الکترونیکی است.


مزایای سفته دیجیتال


سفته دیجیتال بدون زحمت، هزینه و صرف وقت برای رفت‌و‌آمد قابل تهیه است. هیچ نیازی به حضور فرد نیست و فقط با اتصال به اینترنت در هر مکان و زمانی، با صرفه‌جویی در وقت و انرژی، می‌توان آن را به دست آورد. سفته دیجیتال به علت داشتن شناسه‌ای معتبر که مورد تأیید تمامی بانک‌هاست، امکان جعل ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است. امنیت و اطمینان خاطر از مزایای مهم خرید الکترونیکی سفته است. ثبت درخواست سفته دیجیتال آسان است و بدون نیاز به تأییدیه‌های خاص، مراحل کوتاه و مقررات ساده‌ای دارد. سفته دیجیتال بدون معطلی و بلافاصله بعد از ثبت درخواست در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

نگهداری از سفته دیجیتال به‌راحتی و فقط با حفظ شماره و شناسه آن انجام می‌شود و خطر مفقود یا نابودشدن سند در شکل سنتی را ندارد. حتی اگر شماره و شناسه سفته را از یاد برود یا گم شود با استفاده از کد ملی‌ خود می‌توان آن را بازیابی کرد.

در هنگام انتقال دادن سفته به شخص سوم باید آن را پشت‌نویسی (ظهرنویسی) کرد. در پشت‌نویسی سفته دیجیتال، برخلاف روش سنتی، امکان اشتباه و خط‌خوردگی به صفر می‌رسد و ضمانت آن با اطمینان بیشتری همراه است.


مدارک موردنیاز برای تهیه سفته دیجیتال


برای تهیه و خرید سفته دیجیتال مدارک زیادی موردنیاز نیست. کافی است اطلاعات شخصی فرد، یعنی کد ملی، شماره تماس، شماره حساب و نام بانک، همراه با مبلغ سفته و تاریخ سررسید آن ثبت شود.

ممکن است گیرنده سفته از صادرکننده ضامن هم بخواهد. در این صورت در روش دیجیتالی، برای ضمانت الکترونیکی شرایط ویژه‌ای مثل کارمند دولت بودن الزامی نیست و هر شخص حقیقی عادی قادر است از طریق ثبت کد ملی و امضای دیجیتال،‌ یعنی از طریق مجازی، پرداخت سفته را ضمانت کند.


تسویه سفته دیجیتال


فرد هر زمان که بخواهد، پیش‌ازتاریخ سررسید مشخص‌شده، می‌تواند بخشی از مبلغ سفته را به گیرنده سفته بپردازد. در روش الکترونیکی، پرداخت این مبلغ دلخواه، به‌سهولت و از طریق واردکردن کد شناسه و مبلغ واریزی در وبگاه محل تهیه سفته قابل‌اجراست. پس از به انجام رساندن این کار باید گیرنده سفته دریافت مبلغ را تأیید کند. ازآنجاکه ثبت اطلاعات و مبلغ به‌صورت دیجیتالی و غیرقابل‌تغییر و دستکاری صورت‌گرفته، عملیات واریز شما با شتاب و بدون ایجاد نگرانی از بروز اشتباه یا سوءاستفاده تأیید خواهد شد.


واخواست و ابطال سفته دیجیتال


واخواست سفته به معنی اقدام قانونی گیرنده سفته علیه صادرکننده آن است که در صورت عدم تأمین مبلغ در تاریخ سررسید قابل‌پیگیری قضایی است. این امکان در سفته دیجیتال نیز مانند سفته سنتی برای گیرندگان سفته فراهم شده است و اگر صادرکننده در موعد معین به هر دلیل قادر به بازگرداندن مبلغ نباشد یا از این کار امتناع ورزد، گیرنده می‌تواند حق خود را طلب کند.

ابطال سفته نیز به این صورت است که قبل از تاریخ سررسید، صادرکننده مبلغ سفته را به طور کامل به گیرنده برگرداند و پس از اخذ تأییدیه او سفته را باطل کند. در روش الکترونیکی، واخواست و ابطال سفته به‌سادگی قابل‌اجراست.


محل معتبر تهیه سفته دیجیتال


برای صدور سفته دیجیتال پیش از هر چیز نیاز به احراز هویت الکترونیکی افراد حقیقی و حقوقی از مسیرهای قانونی و تحت نظارت رگولاتوری است. بدین منظور، سامانه جامع و هوشمند فراشناسا که محصول مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، زیرساخت لازم برای احراز هویت الکترونیکی را که لازمه صدور امضای الکترونیکی و سفته دیجیتال است، فراهم آورده. متقاضیان این سند، به‌جای مراجعه به بانک‌ها و صرف هزینه و زمان طولانی، به‌آسانی می‌توانند از طریق اپلیکیشن آیکاپ وابسته به شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت نسبت به اخذ امضای دیجیتال و صدور سفته دیجیتال اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.