راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارامترهای اعتبارسنجی کشور،‌ پس نگر هستند

احمد افتخاری مدیرعامل آپسان در دوره هفدهم رویداد فیناپ درباره اهمیت اعتبارسنجی و شیوه صحیح اجرای آن صحبت کرد. به گفته او، موضوع اعتبار در تمام داد و ستدهای ایران وجود داشته است. مانند چوب خط که در گذشته ابزار مبادلات تجاری بوده است.

او ادامه داد: «در حال حاضر تمام پارامترهای اعتبارسنجی کشور،‌ پس نگر هستند. یعنی فقط رفتار گذشته فرد را بررسی می‌کنند.» او بااشاره به مدل اعتبارسنجی تالی گفت: «در تالی به این نتیجه رسیدیم که اعتبار سنجی یعنی شهرت، یعنی رفتار فرد را در شبکه‌های اجتماعی بسنجیم  و به دایره ارتباط افراد هم دقت کنیم.»

افتخاری با بیان اینکه موسسات اعتبار سنجی ایران وابسته هستند و افراد شهرت مند را از سایرین تمیز نمی‌دهند تاکید کرد: «لازم است که فعالان حوزه فین‌تک و لندتک و.. باهم تعامل داشته باشند.» او توضیح داد که حتی در دهه 80 گروهی از خیاطان فهرستی از افرادی که هزینه خدمات دریافتیشان را پرداخت نمی‌کردند،‌در اختیار هم گذاشتند. پس اعتبار موضوع جدیدی نیست.

او در پایان بیان کرد: «رکود تورمی شدیدی در ایران شکل گرفته، وضعیت اقتصاد ایران خوب نیست و 2.5 میلیون فرد بیکار داریم و همه از همین موضوع آگاهند. آمریکا 40 درصد تراکنش کارت اعتباری دارد، سهم ایران هم 0.47 است. همچنین ما با 230 میلیون دلار تولید ناخالص 460 میلیون اعتبار دادیم اما این کجا و آن کجا.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.