راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی مدیرعامل ازکی با راه پرداخت در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه / اصالت ازکی خلق ارزش است و نه نوآوری

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در هفته جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد و همین نمایشگاه فرصتی برای گفت‌وگو با فعالان این بخش‌ها شده است. حامد ولی‌پور، مدیرعامل شرکت ازکی در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره حضور این شرکت در این دوره از نمایشگاه توضیح داده و از برنامه‌های فعلی و آتی ازکی سخن گفت.

حامد ولی‌پوری، مدیرعامل شرکت ازکی درباره حضور این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه توضیح داد: «کسب‌وکارها جوانب مختلفی دارند و برای خلق ارزش باید با سایر حلقه‌های زنجیره در تعامل مداوم باشند. یکی از حلقه‌های این زنجیره در کار ما، مشتری است و حلقه دیگر زنجیره هم تأمین‌کننده است. در برخی از کسب‌وکارها که شبیه کسب‌وکار ماست؛ یعنی اعمال تنظیم‌گری در آنها جدی است و تأمین‌کننده‌‌های آن محدود هستند، فضایی که بتوان با تأمین‌کننده‌ها به‌صورت تجمیعی در یک مکان تعامل و ارتباط چهره‌به‌چهره داشت و رگولاتور هم آنجا حضور داشته باشد، بسیار جذاب است. نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه هم چنین فضایی دارد و طی چند روز می‌توان با افراد ذی‌نفوذ، کلیدی و تأثیرگذار در این حوزه، دیدار داشت. همچنین معمولاً یک اتمسفری به وجود می‌آید که جنب‌وجوش به جریان درآمده در آن می‌تواند به تصمیم‌گیری‌ها کمک کرده و به‌نوعی شبیه یک محرک عمل کند.»

او ادامه داد: «برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی خصوصاً در حوزه بیمه که شاید جامعه مخاطب آن چندان عمومی نیست، برای ما به‌نوعی کارکرد B2B دارد و در مواردی هم می‌تواند کارکرد B2G داشته باشد.»


حرکت ازکی به سمت تعمیق در بازار بیمه


ولی‌پوری در خصوص برنامه‌های جاری ازکی عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین اهداف ما این است که برنامه‌های خود را فقط به بیمه محدود نکنیم؛ یعنی رؤیای شکل‌گیری ازکی این بوده که: «از کی چی بگیرم؟»، حالا آن چیز می‌تواند بیمه باشد یا موارد دیگر؛ بنابراین ما عملاً خود را در کنار ازکی‌وام می‌بینیم. به‌جز این برنامه مهم ما عمیق‌شدن در صنعت بیمه است؛ اما صادقانه ما با صنعتی مواجه هستیم که بسیار کند است و اگر بخواهیم این صنعت را با تحول و نوآوری همراه کنیم، باید در مقام مذاکره‌کننده در تعامل با تأمین‌کننده بسیار قوی عمل کنیم.»

او ادامه داد: «ما اکنون از نقطه یک فروشنده قوی، به‌تدریج به سمت پایه‌های دیگر اینشورتک حرکت می‌کنیم. در حال حاضر ما توانستیم تأمین سرویس خسارت آنلاین را داشته باشیم. همچنین درحال‌توسعه یک سرویس کامل برای مشتری هستیم و وارد مذاکره شدیم تا در لایه‌های بعدی بیمه هم عمیق شویم.»

ولی‌پوری در پاسخ به اینکه آیا ازکی فقط یک واسطه است، توضیح داد: «اجازه دهید ابتدا من یک اختلاف‌نظری که با برخی از فعالان این حوزه در خصوص کارکرد استارتاپ‌ها دارم، بیان کنم. اکنون برخی معتقدند، استارتاپ‌های حاضر در این صنعت قرار است چه نوآوری داشته باشند؟ باید بگویم که بنیان اصلی کسب‌وکار به نوآوری نیست، اصالت ما هم بیشتر از آنکه به نوآوری مربوط باشد به قدرت راه‌انداختن یک کسب‌وکار بازمی‌گردد. حالا ممکن است برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق دست به نوآوری هم زد اما لزوماً این به معنای خلق ارزش نیست. دو مؤلفه اصلی خلق ارزش سهم از بازار و رشد در بازار است.»

او ادامه داد: «اما من به‌عنوان مدیرعامل ازکی باور دارم که ما می‌توانیم در قسمت‌های مختلف اینتشورتک با استفاده از ابزار تکنولوژی و نوآورانه خلق ارزش کنیم. اگر ما امروز سهمی از بازار داریم، به دلیل خلق ارزشمان است و در لایه‌های دیگر نیز ورود پیدا خواهیم کرد. اکنون در 11 لایه ترند اینشورتک ما 5 لایه را مورد هدف قرار داده‌ایم و به دنبال خلق ارزش در این بخش‌ها هستیم. پس رسالت اصلی ما ایجاد ارزش‌افزوده برای مصرف‌کننده و خلق ارزش است.»


سهم 3 درصدی فروش آنلاین از بازار بیمه


به گفته مدیرعامل ازکی بخش بزرگی از صنعت بیمه و مدل فعلی کسب‌وکارهای فعال در آن در آینده پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست. هوش مصنوعی، ربات‌ها مشخص نیست در آینده تا چه حد جایگزین انسان خواهند شد و در آن زمان برای فروش بیمه هم نیازی به انسان نخواهد بود. از سوی دیگر کشور ایران معیشت محور است و ممکن است رگولاتور معتقد باشد، در لحظه کنونی به‌جای خلق ارزش، کسب‌وکارها را بخواهد حفظ کند.

او با این توضیحات عنوان کرد: «بنابراین شاید تحلیل آینده دشوار باشد اما می‌توان گفت طی دو سال آینده شرکتی مانند شرکت ما در میدان فعلی کسب‌وکارهای فعال در زمینه بیمه عمل خواهد کرد و فعالیت ازکی به‌عنوان نمونه لزوماً به معنای در معرض خطر قرارگرفتن کسب‌وکارهای پیشین بیمه‌ای نخواهد بود.»

ولی‌پوری معتقد است، بازار بیمه در ایران بسیار پیچیده است. در کل دنیا شرکت‌های بیمه با اتکا به قدرت محاسبه ریسک، شبکه فروش و پرداخت ریسک راه‌اندازی می‌شوند اما در ایران یک نهاد بزرگ قدرتمندی وجود دارد که سالی 700 میلیارد تومان حق بیمه می‌پرداخته و برای همین تصمیم گرفته خودش شرکت بیمه خود را راه‌اندازی کند؛ بنابراین دیگر بازیگران نمی‌توانند در آن بخش بازار ورود کنند. پاسخ به برخی سؤالات در اینجا دشوار است. به‌عنوان‌مثال مشخص نیست که آیا در بیمه 10 هزار میلیاردتومانی قوه قضائیه می‌توانید به‌عنوان یک فروشنده وارد شوید؟ اگر امکان این کار وجود ندارد، پس نباید آن بخش را لزوماً به‌عنوان چیزی به نام بازار بیمه حساب کنید و اگر این امکان وجود دارد باید موارد آن مشخص و روشن باشد.

او تأکید می‌کند: «این ابهام اجازه تشخیص مقیاس و سهم فروش آنلاین از بازار بیمه را نمی‌دهد اما می‌توان برآورد کرد که سهم این بخش از بازار بیمه حدود 3درصد است. هدف ۱۰ساله ما این است که این سهم به 30 درصد برسد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.