راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتالی با کاربردهای مختلف

بایننس‌کوین که به اختصارBNB  نامیده می‌شود، ارز دیجیتالی است که کاربردهایی بیشتر از خرید و فروش و سرمایه‌گذاری دارد.

BNB  از طریق یک عرضه اولیه (ICO)  در سال ۲۰۱۷، درست ۱۱ روز پیش از آغاز کار رسمی صرافی بایننس، به بازار عرضه شد. در آن زمان به‌ازای هر یک واحد اتریوم (ETH)  میزان ۲۷۰۰ واحد BNB یا به‌ازای هر یک واحد بیت‌کوین (BTC) میزان 20 هزار واحد BNB به شرکت‌کنندگان این عرضه اولیه تعلق می‌گرفت. اگرچه ارز بایننس کوین به‌صورت عرضه اولیه توزیع شد، اما نقش این ارز برای کاربران مانند خریداران سهام بایننس نیست.

ارز BNB در ابتدا بلاکچین منحصر به خود را نداشت بنابراین این توکن بر روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 منتشرشده بود و یکی از اهداف آن پرداخت کارمزدها در پلتفرم بایننس از طریق این توکن بود و کارمزدهایی که از طریق این توکن پرداخت می‌شدند شامل تخفیف می‌شوند.

عرضه کل بایننس کوین  ۲۰۰ میلیون تعیین‌شده بود که ۱۰۰ میلیون آن در ICO ارائه شد. البته باید در نظر داشت که امروزه عرضه کل ارز بایننس کوین (BNB) بسیار کمتر از میزان عرضه اولیه‌اش است. دلیل این امر مکانیزم توکن سوزی و رویدادهای دوره‌ای توکن‌سوزی است که در ساختار بایننس کوین تعریف‌شده است؛ رویدادی که در رشد قیمت این کوین نیز مؤثر بوده است.

پس از راه‌اندازی بلاکچین مستقل بایننس در سال ۲۰۱۹، توکن‌های بایننس شبکه اتریوم که بر اساس استاندارد ERC-20 ایجاد شده بودند با نسبت یک‌به‌یک ۱:۱ به توکن‌های بایننس کوین با استاندارد BEP-2  تبدیل شدند که استاندارد شبکه بایننس است.

در سپتامبر ۲۰۲۰، زنجیره هوشمند بایننس  (BNB Smart Chain) راه‌اندازی شد که به‌موازات زنجیره BNB Beacon Chain اجرا می‌شود. قیمت این ارز دو سال پیش در همین روزها حدود 17 دلار بود و در می 2021 به مرز 700 دلار نیز رسید و حالا با ریزش‌های اخیر بازار، به محدوده 220 دلار رسیده است. اما این توکن جزو توکن‌های دارای پشتوانه است که می‌تواند با خیالی آسوده‌تر نسبت به معامله آن اقدام کرد.

مدیران بایننس علاقه زیادی به تغییر نام شبکه‌های بلاکچین خود دارند، اما به طور خلاصه ارز BNB  (بی ان بی) در سه شبکه در دسترس است:

  • توکن BNB با استاندارد BEP-2 در BNB Beacon Chain که نام سابقش بایننس چین Binance Chain  بود.
  • استاندارد BNB BEP-20 در زنجیره هوشمند BNB که نام سابقش زنجیره هوشمند بایننس Binance Smart Chain  بود.
  • توکن BNB با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم.

بنابراین در زمان انتقال ارز BNB به کیف پول باید به استاندارد آن‌ که بیانگر شبکه آن است، توجه کنید.

BNB (بی ان بی) کاربردهای زیادی در اکوسیستم وسیع زنجیره بایننس دارد. علاوه بر این، ارز بایننس‍کوین را می‌توان در فضاهای دیگری نیز مورداستفاده قرار دارد. هر شخص باتوجه‌به نیاز خود می‌تواند از کاربردهای این توکن استفاده کند. به‌عنوان نمونه می‌توان از BNB برای پرداخت هزینه‌های سفر در برخی کشورها استفاده کرد. خرید هدایای مجازی و آیتم‌های قابل‌فروشی که در برخی فروشگاه‌های آنلاین ارائه می‌شوند، از دیگر کاربردهای ارز بایننس کوین هستند. بر اساس تخمین وب‌سایت بایننس، میلیون‌ها ارز BNB توسط کاربران برای هزینه‌های سفر، خرید کالا، امور وامی، پاداش، ایجاد قراردادهای هوشمند و دیگر تراکنش‌ها استفاده ‌شده‌اند.

از دیگر کاربردهای ارز BNB ، پرداخت کارمزد تراکنش است. تنها در پلتفرم معاملاتی بایننس، تقریباً دو میلیون کاربر از BNB برای پرداخت کارمزد معاملات خود استفاده کرده‌اند؛ بنابراین بیش از ۴۰ میلیون BNB  (بی ان بی) در بیش از ۱۲۷ میلیارد خریدوفروش مورداستفاده قرار گرفته است. اما چگونه این ارز  می‌تواند برای پرداخت کارمزد گزینه مناسبی باشد؟ پرداخت هزینه کارمزد معاملات با  BNB، کاربران را از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار می‌کند.

جدا از تخفیف‌های معاملاتی، با بایننس کوین می‌توان به صرافی غیرمتمرکز بایننس  (DEX)که بر روی شبکه Binance Beacon Chain قرار دارد دسترسی پیدا کرد.

ارز BNB می‌تواند دسترسی کاربران ارزهای دیجیتال را به صدها برنامه کاربردی را که بر روی زنجیره هوشمند BNB (BNB Smart Chain) در حال اجرا هستند، هموار کند. این دسترسی به این معنا است که می‌توان از BNB خارج از پلتفرم معاملاتی بایننس نیز استفاده کرد.

پروژه‌های مختلفی روی اکوسیستم بایننس عملیاتی شده‌اند. یکی از این پروژه‌ها پنکیک سواپ است که خدمات دیفای از جمله صرافی غیرمتمرکز، بازارهای پیش‌بینی، بازار توکن‌های غیرمتمرکز و غیره در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حال حاضر بیش از ۱۸۰ دارایی دیجیتال مختلف بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ایجاد شده است و میلیون‌ها کاربر از آن برای انجام مقاصد کاربردی و مرتبط شدن  با BSC استفاده کرده‌اند.

بنابراین بایننس کوین کاربردی فراتر از یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش دارد و می‌توان با خرید BNB از قابلیت‌های بی‌شمار این رمزارز استفاده کرد. علاوه بر این، چشم‌انداز آینده این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران مثبت است. البته باید دقت کرد که فعالان بازار رمزارزها با علم وارد این عرصه شوند، از اقدامات هیجانی در خریدوفروش خودداری کنند و بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنند که در صورت ریزشی شدن بازار، لطمه‌ای به زندگیشان وارد نشود.

برای خریدوفروش بیت‌کوین، بایننس کوین، اتریوم، دوج‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید در نوبیتکس، اولین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران که حدود چهار میلیون کاربر ایرانی دارد استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.