راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری پست‌بانک مطرح شد / ایرانسل و ارتباطات سیار هیچگونه بدهی غیر جاری به پست بانک ندارند

نشست خبری پست‌بانک ایران برگزار شد و بهزاد شیری، مدیرعامل پست‌بانک گزارش عملکرد یک‌ساله این بانک را ارائه کرد.

بهزاد شیری در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه پست‌بانک توضیح داد: «پست‌بانک از سال ۷۴ و با تصویب قانون تأسیس شرکت دولتی به دنبال تبدیل به یک بانک تمام‌عیار بود و در سال ۸۳ رسماً به‌عنوان یازدهمین بانک دولتی شناخته شد.»

او ادامه داد: «در سال ۹۵ با مصوبه مجلس قرار شد، پست‌بانک به‌عنوان بانک توسعه‌ای به‌صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات خدمت کند و همچنین بال دوم این بانک فعالیت در روستاها مشخص شد. »

به گفته شیری، پست‌بانک تنها بانک دولتی است که سهام آن در تالار بورس خریدوفروش می‌شود. سرمایه اولیه این بانک ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان رسیده است.

براین‌اساس ترکیب فعلی سرمایه‌داران بانک ۵۱ درصد دولتی است و ۲۴ درصد سرمایه‌گذاری استانی است و سهام باقی‌مانده متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

به گفته شیری پست‌بانک در سال گذشته توانسته ۳درصد نیروی انسانی خود را افزایش دهد. او ادامه داد: «رشد منابع ما امسال شتاب خوبی داشته و درحالی‌که سال گذشته ما ۶ درصد رشد منابع داشتیم، از ابتدای امسال تا تیرماه ۱۱ درصد رشد منابع داشتیم. »

همچنین عمده حساب‌های بانکی نزد پست‌بانک مربوط به ساکنان روستاهای کشور است؛ به‌طوری که از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار روستایی حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار حساب پست‌بانک دارند. کل مشتری‌های پست‌بانک ۱۴ میلیون نفر هستند.

شیری در خصوص میزان تسهیلات پرداختی پست‌بانک توضیح داد: «سال گذشته ۲۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم که نسبت به سال ۹۹ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است.»

شیری با گلایه از تسهیلات و تکالیف دستوری، نرخ افزایش تسهیلات تکلیفی ۳ماهه امسال نسبت به ۳ماهه سال گذشته را ۳۶ درصد اعلام کرد. در سال ۱۴۰۰ مجموعاً تسهیلات تکلیفی پست‌بانک در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۱۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل پست‌بانک در ادامه توضیحاتی در خصوص بانک‌داری الکترونیک ارائه کرد و با بیان اینکه در روستاها همچنان پول نقد مهم است، به افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز پست‌بانک در روستاها اشاره کرد. بااین‌حال تعداد دستگاه‌های غیر نقدی پست‌بانک از ۷ عدد در سال ۹۹ به ۷۰ عدد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد کاربران اینترنت بانک پست‌بانک ۱۵۷ درصد رشد پیدا کرده و رشد کاربران همراه بانک نیز ۱۴۴ درصد بوده است. 


ایرانسل و ارتباطات سیار هیچگونه بدهی غیر جاری به پست بانک ندارند


به گفته شیری تنها بانکی که در ارزیابی دولت الکترونیک وجود دارد، پست‌بانک ایران است. در آخرین دوره از این ارزیابی پست‌بانک رتبه ۶ را کسب کرده و در بین ۷۸ دستگاه‌های پرمراجعه نیز رتبه ۴ را به دست آورده است.

بهزاد شیری، مدیرعامل پست‌بانک ایران در پاسخ به پرسش راه پرداخت مبنی بر اینکه نرخ کفایت سرمایه این بانک در سال ۹۹ منفی بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۳.۸ درصد مثبت رسیده اما همچنان با نرخ ۸درصدی استاندارد در ایران فاصله دارد، این افزایش سرمایه از چه محلی بوده؟ توضیح داد: «بهبود کفایت سرمایه از آورده سرمایه گذران و سود و زیان ما بوده و عمده آن از محل تجدید ارزیابی دارایی صورت‌گرفته است؛ به‌طوری‌که سرمایه ثبتی را از ۳ هزار به ۱۶ هزار میلیارد ریال رساندیم. در برنامه خود رسیدن نرخ کفایت سرمایه به ۱۲ درصد را در دستور کار داریم که بر پایه سود عملیاتی و سود انباشته خواهد بود.»

او همچنین در پاسخ به پرسش بعدی راه پرداخت در خصوص بدهکاران بانکی پست‌بانک عنوان کرد: «در فهرست منتشرشده از سوی بانک مرکزی به‌اشتباه نام شرکت ارتباطات سیار به‌عنوان ابر بدهکار ما با مطالبات غیرجاری درج شده است. همراه اول جزو مشتری‌های خوب ماست و خود این شرکت هم از این موضوع گلایه داشت.»

او ادامه داد:«مانده خالص تسهیلات شرکت ارتباطات سیار نزد این بانک ۴۷۵ میلیارد تومان هست و مانده ضمانتنامه‌های فعال پس از کسر سپرده نقدی ۵۸۰ میلیارد تومان است. شرکت ایرانسل هم یک فقره ضمانتنامه به مبلغ تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان نزد پست بانک دارد و تسهیلاتی تاکنون به این شرکت پرداخت نشده است. شرکت ارتباطات سیار و ایرانسل هیچ گونه بدهی غیر جاری نزد این بانک ندارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.