راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به دنبال «راه‌کار» هستیم و خلق ارزش

در آستانه انتشار شصتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش هستیم. شش سال است که این نشریه به‌صورت منظم منتشر می‌شود و در این مدت همکاران من تلاش کرده‌اند که رسانه دنیای فناوری‌های مالی ایران باشند. پیش از عصر تراکنش با راه پرداخت این مسیر را شروع کردیم و به‌مرور به این خانواده رسانه‌های دیگری مانند کارنگ و رمزارز اضافه شد. کنار همه فعالیت‌های رسانه‌ای جای خالی انتشاراتی در حوزه فناوری‌های مالی را هم با انتشارات راه پرداخت پر کردیم و در این مدت تلاش کردیم نه‌تنها منظم باشیم، بلکه به‌صورت پیوسته کیفیت را هم افزایش دهیم.

این روند آهسته و پیوسته ارتقای کیفیت را، هم در ماهنامه عصر تراکنش و هم در کتاب‌های راه‌ پرداخت در طول این چند سال می‌توان متوجه شد. چه از نظر شکلی و فرمی، چه از منظر محتوایی تلاش کردیم همیشه روبه‌جلو باشیم. گاهی اوقات نتوانستیم به اندازه کافی خوب عمل کنیم و در بسیاری موارد به عملکرد خودمان نقد داریم، اما در مجموع از مسیری که آمده‌ایم، راضی هستیم. تصور می‌کنیم چیزی که تا به امروز عرضه کرده‌ایم، همان بوده که می‌خواستیم انجام دهیم. مسئولیت همه‌چیز را قبول می‌کنیم و مهم‌ترین موضوع برای خودمان یادگیری پیوسته بوده است.

در این راه ما سعی کردیم راه‌رویی آهسته‌رو ولی پیوسته‌رو باشیم. راه همیشه صاف و ساده نبود. گاهی اوقات خسته می‌شدیم و بارها شد که احساس کردیم دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم. منتها در این مدت تلاش کردیم با کمک هم‌راه‌های خوبی که پیدا کرده‌ بودیم، بهترین کاری را که می‌توانیم، انجام دهیم.

ما تلاش کردیم در فضایی که «نمی‌شود و نمی‌گذارند» کلیدواژه تکراری بسیاری است، روی پای خودمان بایستیم و یک کسب‌وکار سالم رسانه‌ای بسازیم. این روزها هم خوشبختانه بسیاری از ناظران به سلامت ما اذعان دارند و همین موضوع مهم‌ترین پشتوانه و دلگرمی ما برای تحمل همه ناملایمتی‌هاست. ۱۰ سالِ راه پرداخت و ۶ سالِ عصر تراکنش امروز به یک تاریخچه برای یک صنعت تبدیل شده‌اند. فقط با ورق‌زدن ماهنامه عصر تراکنش ۶ سال پیش می‌توان به سفری کوتاه رفت و دید که آن روزها چگونه فکر می‌کردیم و به چه می‌اندیشیدیم.

این مرور ساده را صرفاً برای این انجام دادم که بگویم تازه در ابتدای راه هستیم. هنوز این راه دور است و بیابان در پیش. راه راه‌نما می‌خواهد و راه‌بین؛ بدون داشتن راه‌کار مناسب به راه زدن یعنی به جان خریدن همه ریسک‌ها. تلاش کردیم هم‌راه‌های خود را از کوره‌راه‌ها نبریم و هادی راه باشیم. سعی کردیم به جای تمرکز بر مشکلات به‌دنبال راه‌حل‌ها باشیم. توشه راه برداشتیم و هنوز هم خودمان را یک راه‌آموز می‌دانیم. ما راه‌نشینی ساده هستیم و مطمئنیم هنوز چیزهای بسیار زیادی برای یاد گرفتن باقی مانده است. فین‌تک، رمزارزها و فناوری‌هایی که در حال دگرگون‌کردن زندگی ما هستند، موضوعات مهمی‌اند که تلاش می‌کنیم آنها را مدام بررسی و رصد کنیم.

با اینکه مفاهیمی که از آنها صحبت می‌کنیم، مفاهیمی وارداتی‌اند، ولی تلاش می‌کنیم که به‌دنبال نسخه‌هایی برای ایران امروز برویم. آنچه مناسب جهانیان است، لزوماً به کار ما نمی‌آید؛ یا برای استفاده اثربخش از آنها باید زیرساخت‌هایی داشته باشیم که ممکن است هنوز نداشته باشیم.

ما امروز از یک کارخانه رسانه (مدیا فکتوری) با شما صحبت می‌کنیم؛ از راه‌کاری می‌گوییم که می‌خواهد ده‌ها و صدها راه پرداخت خلق کند؛ ده‌ها رسانه مانند کارنگ و رسانه‌های دیگری مانند عصر تراکنش. ما امروز تلاش می‌کنیم آنچه را در این 10، 11 سال یاد گرفته‌ایم، در حوزه‌های گوناگون به بوته آزمون بگذاریم. ما تلاش می‌کنیم رسانه‌هایی تخصصی در حوزه‌های مورد نیاز جامعه امروز ایران بسازیم و بتوانیم اطلاعات سالم و کاربردی را به مخاطبان هدف منتقل کنیم.

این راهی است که بدون هم‌راه ممکن نیست. تا امروز هر آنچه انجام داده‌ایم، متکی بر کار و تلاش و هم‌راهی دوستان‌مان بوده است. از امروز نیاز به کار بیشتر، تلاش شدیدتر و هم‌راهی بیشتر داریم. ما برای اینکه بتوانیم نقشی در توسعه آینده ایران داشته باشیم و برای نسل جدید راه‌نمای عمل خلق کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه نهادهای رسانه‌ای حرفه‌ای خلق کنیم که بتوانند نقش واسطه را در حوزه‌های گوناگون بازی کنند.

امیدواریم در آینده نزدیک درباره طرح‌هایی که داریم دقیق‌تر با شما صحبت کنیم و شاهد هم‌راهی تعداد بیشتری از افراد علاقه‌مند به توسعه ایران باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.