راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز فناوری اطلاعات؛ روزی برای ایرانِ قرنِ جدید / فناوری‌های نوظهور؛ ملزومات اساسی حکمرانی این روزگار

شاید در سال‌های گذشته پاسداشت روز فناوری اطلاعات و ارتباطات به این اندازه که امروز اهمیت دارد، مطرح نبود، اما امروزه، این روز و اصولاً مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرداختن به آن به موضوعی استراتژیک برای ما تبدیل شده است. ۲۲ تیرماه به یاد محمد بن خوارزمی روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روز به مناسبت تولد محمد خوارزمی باید هر سال به ما یادآوری کند که علم و دانش همیشه در حال پیشرفت و تکاپو هستند. فعالان حوزه فناوری اطلاعات می‌گویند افتخار ثبت این روز، برای همیشه بر پیشانی سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای نقش بسته است.


پیشگیری از فرصت‌سوزی


فرهاد کرم‌زاده، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران / چهارچوب و شاکله نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سال ۱۳۸۴ بر اساس آیین‌نامه‌ای که در آن زمان نوشته شد، تشکیل ‌شده است. یکی از چالش‌های بزرگ سازمان نظام صنفی همین چهارچوب است که باید تغییراتی در آن اعمال می‌شد. نکته دیگر این است که شاید به‌دلیل اینکه تعداد زیادی از اعضای فعال در تهران حضور داشتند (حدود ۵۴ درصد)، در دوره‌های قبل هیئت‌مدیره پنج یا شش عضو از تهران داشت و ریاست معمولاً به تهران می‌رسید. در دوره ششم قضیه فرق کرد و رویکرد و فرایند گذشته صورت نگرفت. در واقع انتخابات بر اساس آرای دموکراتیک اتفاق نیفتاد. انتخابات کشور با شرکت دوستان برگزار شد و نظرات آنها اخذ و جمع‌بندی شد. به ‌این ‌ترتیب شورای مرکزی با سه نفر از اعضای تهران تشکیل شد. بنده هم افتخار داشتم که عضو این گروه باشم.

فرهاد کرم‌زاده، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران

واقعیت این است که هر دو طرف قرار را بر توافق گذاشتند، اما از مقطعی فاصله نقطه‌نظرات از هم زیاد و انرژی زیادی صرف نزدیک‌کردن این نقطه‌نظرات به هم دیگر شد. به نظر من این اتفاق فرصت‌سوزی بود، یعنی برای مثال زمانی که در مورد ریاست کشور صحبت می‌کردیم و در مورد آن تصمیم می‌گرفتیم، می‌توانستیم فکر کنیم که چگونه می‌توانیم نهادهای بالادستی را قانع کنیم که این صنعت پیشران است و اگر این صنعت فعال باشد، سایر صنایع حرکت خواهند کرد.

تمام تلاش ما این است که این اختلاف‌ها کنار گذاشته شوند. البته این کار بسیار سخت است و باید از روش‌ها و ابزارهای مختلفی بهره جست، ولی من بسیار امیدوار هستم.


امسال، سال دانش‌بنیان‌هاست


وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش / سال‌های سال بود که همه شعارهایی که برای هر سال انتخاب می‌شد، در راستای اقتصاد و تولید بود و امسال سالی است که به نام شرکت‌های دانش‌بنیان مزین شده است. 22 تیرماه به یاد محمد بن خوارزمی روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روز به مناسبت تولد محمد خوارزمی باید هر سال به ما یادآوری کند که علم و دانش همیشه در حال پیشرفت و تکاپو هستند و ما به‌عنوان زنان و مردانی که اگر علم در ثریا باشد هم به آن می‌رسیم، به خود اجازه ندهیم از آن غافل بمانیم و همیشه سعی کنیم با قدرت و با جنگندگی به سمت فناوری‌هایی حرکت کنیم که می‌توانند کشور ما را به پیش برانند. با تلاش شبانه‌روزی‌مان علوم مختلف را در کشور بومی کرده و حتی آن را صادر کنیم. ما توانش را داریم و با همت والایمان هیچ‌چیز برایمان دور از دسترس نخواهد بود.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش

پیوند فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیست روزمره ما


حمید بابادی‌نیا، عضو هیئت‌‌مدیره سازمان نصر تهران / در چند سال اخیر زادروز خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نام‌گذاری شد. شاید در سال‌های گذشته پاسداشت روز فناوری اطلاعات و ارتباطات به این اندازه که امروز اهمیت دارد، مطرح نبود، اما امروزه، این روز و اصولاً مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرداختن به آن به موضوعی استراتژیک برای ما تبدیل شده است؛ چراکه ارتباطات و شبکه‌های ارتباطاتی در سال‌های گذشته به‌مانند امروز در زندگی روزمره ما به این اندازه رسوخ نکرده و زندگی‌ ما را به این شکل تحت تأثیر خود قرار نداده بود. اما امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات با زیست روزمره ما پیونده خورده است.

امروزه ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به وسیله‌ای برای آموزش، تحقیق و توسعه برای کشورها و همچنین ارتباطات الکترونیکی به بخش لاینفک زندگی بشر در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. در جوامع فراصنعتی کنونی، توسعه‌یافتگی از منظر فناوری اطلاعات و ارتباطات معیار اصلی توسعه صنعتی و پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود و مهارت‌آموزی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های مهم در طبقه‌بندی کشورهاست.

حمید بابادی‌نیا، عضو هیئت‌‌مدیره سازمان نصر تهران

 اگر بخواهیم کشورها را بر اساس میزان توسعه صنعتی و فناوری رتبه‎‌بندی کنیم، ضریب نفوذ و میزان مهارت‌آموزی کشورها در حوزه فاوا یک شاخص بسیار مطرح است و به کمک آن است که می‌توان فهمید یک کشور در حوزه آی‌تی به چه میزان رشد و پیشرفت داشته است.

بنابراین ما باید به‌عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، صرف‌نظر از نمادین‌بودن روز فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص فراگیری، انتشار و رشد مهارت‌ها در حوزه فاوا به شکل مثبت بکوشیم و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای این مهم در نظر بگیریم. در آخر باید گفت از وظایف اصلی سازمان نصر این است که در فراگیری مهارت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی نقش مؤثری ایفا کند. یکی از حوزه‌های این تأثیر توجه به آموزش و پژوهش در حوزه فاواست؛ به‌خصوص ارتقای مهارت‌های کاربردی و عملیاتی در کنار آموزش‌های دانشگاهی که می‌تواند در کمک به بدنه دولت و متخصصان آن تأثیرگذار باشد. البته مراد از کمک به متخصصان دولتی این است که وقتی در جامعه‌ای دانش آی‌تی فراگیر می‌شود، مدیران و تصمیم‌سازان دولتی نیز به‌درستی با توانایی‌ها و قابلیت‌های این ابزار آشنا می‌شوند و با به‌کارگیری مؤثر این ابزارها در توسعه دولت الکترونیک، باعث رشد، توسعه و افزایش رفاه و رضایت‌مندی کشور در ابعاد مختلف می‌شوند که جملگی در توجه خاص به ابعاد گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل می‎‌گیرد.


دانش ما وارداتی نیست


علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران / امسال، در طلیعه قرن جدید خورشیدی، اولین سالی است که روز فناوری اطلاعات در تقویم‌ رسمی کشور درج شد و افتخار ثبت این روز، برای همیشه بر پیشانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ نقش بست.

اگر شالوده دانش انفورماتیک و صنعت آی‌تی را مبتنی بر روش‌های الگوریتمیک بدانیم، باید اذعان کنیم نام حکیم خوارزمی با دانش انفورماتیک، آنچنان درآمیخته که حتی واژه الگوریتم، طی یک فرایند تاریخی از الخوارزمی به الگوریسمی و الگوریسم و نهایتاً الگوریتم به وجود آمده که مبتنی بر روشی است که حکیم خوارزمی در کتاب معروف «جبر و مقابله» ارائه کرده است. از این منظر، «چارلز بابیج» (مبدع کامپیوتر) در واقع دستگاهی را ابداع کرد که دانش ساخت آن، قرن‌ها قبل از او توسط یک دانشمند بزرگ ایرانی، پایه‌گذاری شده بود.

در واقع نام‌گذاری زادروز تولد حکیم خوارزمی، به‌عنوان روز فناوری اطلاعات، بیانگر دو پیام مهم است؛ اول اینکه «دانش رایانه یک دانش وارداتی نیست، یعنی ما مصرف‌کننده یک دانش وارداتی نیستیم، بلکه خالق و آفریننده این دانشیم. اما غربی‌ها، در غفلت ما، از این دانش استفاده کردند و مبتنی بر روندهای روز، آن را به کشور ما صادر کردند» و دوم آنکه «اگر ما چنین روزی را ثبت نمی‌کردیم، ممکن بود کشورهای خارجی یکی دیگر از نخبگان سرزمین ما را به نام خود مصادره کنند.»

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران

فناوری اطلاعات، دریای عظیم و گسترده‌ای است که بسیاری از حوزه‌ها را دربر می‌گیرد؛ از زندگی روزمره‌ مردم در سطوح فردی و اجتماعی گرفته تا حوزه‌های نسبتاً جدیدالورودی از جمله متاورس، بلاکچین، رمزارز و… که طرحی نو در فضای کسب‌وکاری درانداخته‌اند. تا جایی که رسوخ آن به بطن زندگی مردم، دیگر نه صرفاً از روی علاقه، که از روی نیاز است و این خود، نمودی جدی از ایرانِ قرنِ جدید است که به‌سرعت در حال پیشرفت است.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و نوظهور، از ملزومات اساسی حکمرانی این روزگار است و طبیعتاً هرچه نهادهای حاکمیتی، زیرساخت‌ها و بسترهای مناسبی برای به‌کارگیری آنها فراهم کنند، به رضایت بیشتر و افزایش کیفیت کسب‌وکارها و به تبع آن زندگی هم‌وطنان منجرخواهند شد.

روز فناوری اطلاعات فرصت و بهانه‌ خوبی است تا ضمن همراهی و همدلی هرچه بیشتر عموم مردم با این حوزه و بزرگداشت سردمداران حوزه‌ فاوا، در راستای حل مطالبات، چالش‌ها و دغدغه‌های اهالی این صنف نیز بکوشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.