راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تبلیغات بانک‌ها در خانه هنرمندان بررسی می‌شود

مدرسه تبلیغات ایده با همکاری گروه نشانه‌شناسی خانه هنرمندان ایران نخستین همایش نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران را برگزار می‌کند. در این همایش بر نشانه‌ها و تداعی‌های تبلیغات بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها تاکید خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که هزینه‌های فراوانی را صرف تبلیغات می‌کنند بانک‌ها هستند و به طور کلی بانک‌ها اصلی‌ترین مشتریان شرکت‌های تبلیغاتی ایران‌اند و زمانی نیست که در تلویزیون ایران تبلیغ بانک و موسسه‌ای پخش نگردد. در تبلیغات محیطی و مطبوعاتی هم بانک‌ها حضور فعالی دارند. با این حال به نظر می‌رسد تبلیغات در بانک‌ها ضعف‌های پرشماری دارد.

با توجه به اهمیت نقش تبلیغات در امر اطلاع رسانی، معرفی خدمات، گسترش و توسعه بازار و … در حوزه‌های مختلف با انواع نظام‌های رسانه‌ای اعم از رادیو و تلویزیون، تبلیغات در جراید، تبلیغات محیطی، تبلیغات وب و … همواره موضوعی جذاب برای مطالعات نشانه شناسی بوده است. یافته‌ها و تحلیل‌های نشانه‌شناسی به طراحان و مجریان تبلیغات کمک خواهد کرد تا ضمن شناخت اسطوره‌های بومی حاکم بر تبیلغات کشور، به چگونگی تولید و مصرف نشانه‌ها توسط مخاطبان اشراف بیشتری به دست آورند. نشانه‌شناسی فارغ از داوری درباره زیبایی و کارایی تبلیغات می‌تواند به ما نشان دهد که نظام‌های موجود در یک آگهی چگونه سامان می‌یابد و مخاطب چگونه بر اساس رمزگان‌های پیدا و پنهان موجود در متن آگهی از آن رمزگشایی می‌کند و ارتباط ممکن می شود.

آرش سلطانعلی مدیر موسسه ایده درباره این همایش گفت:

این همایش در دو پنل تنظیم شده است. پنل اول به حوزه ادبیات نظری نشانه‌شناسی تبلیغات ازدیدگاه‌های ساختارگرا و پساساختارگرا، نشانه‌شناسی اجتماعی و تحلیل گفتمان حاکم برتبلیغات خواهد پرداخت. در پنل دوم به صورت خاص برموضوعات تبلیغات بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها تاکید خواهد شد و هر یک از سخنرانان با انتخاب موردهای مطالعاتی مانند تیزرهای تلویزیونی، آگهی‌های چاپی، تبلیغات محیطی و… متناسب با این موضوعات، مطالعات انجام شده درحوزه نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران را به مخاطبان ارائه خواهند نمود.

سلطانعلی درباره مخاطبان این همایش گفت:

با توجه به اینکه نشانه‌شناسی، علم یا روشی است که حوزه مطالعاتی وسیعی اعم از مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، هنر و کلیه رشته‌های ادبی و هنری اعم از موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، معماری، جامعه شناسی و انسان شناسی و … را در برمی‌گیرد، بدیهی است که طیف علاقمندان این مباحث نیز در کشور بسیار گسترده است. کلیه استادان و دانشجویان این رشته‌ها ، منتقدان و روزنامه‌نگاران اهل فرهنگ و هنر و کلیه کسانی که علاقمند به فهم جهان از طریق خواندن و تحلیل نشانه‌ها باشند به طور عام مخاطبان این همایش‌ هستند.

از دستاوردهای همایش انتشار کتاب مجموعه مقالات «نشانه نشاسی تبلیغات» و شناسایی پژوهشگران و محققان در این حوزه و معرفی آنها به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی است.

برخی از سخنرانان این همایش در این جدول معرفی شده‌اند:

Ad-Sign

سایر اعضای شورای علمی این همایش عبارتند از دکتر بهمن نامور مطلق، دکتر حمیدرضا شعیری، دکتر نجومی.

علاقمندان به شرکت یا مشارکت در برگزاری این همایش می‌توانند با مدرسـه تبلیغـات ایده تماس بگیرند.

نشانی مدرسـه تبلیغـات ایـده: تـهـــران، خیــابـــان خردمنــد شمــالی، خیــابــان هجــدهــم، شمـــاره ۲۶

تلفن: ۸۸۸۲۳۳۸۷ و ۸۸۸۲۳۶۲۵ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.