راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرایط دشوار این روزهای سلسیوس

کسری حسنی / پلتفرم وام‌دهی رمزارزی سلسیوس که اخیراً به یکی از قربانیان سقوط رمزارزها تبدیل شده است، شرایط سختی را تجربه می‌کند. این پلتفرم مستقر در نیوجرسی به مشتریانی که رمزارزهای خود را در پلتفرم آن سپرده‌گذاری می‌کنند، محصولاتی با بهره ارائه می‌دهد. آن‌ها همچنین از طریق وام دادن رمزارزها، به بازده می‌رسند. این پلتفرم در تاریخ 12 ژوئن با توقف برداشت‌ها، به شایعه ورشکستگی خود قوت بخشید.

الکس ماشینسکی، مدیرعامل سلسیوس در آن زمان اعلام کرد که دلیل توقف برداشت‌ها، نقل و انتقالات و مبادلات در این پلتفرم، شرایط سخت بازار رمزارزها است. این اقدام سلسیوس همچنین سبب ایجاد نگرانی‌های درباره پرداخت بدهی‌ها ایجاد کرد. سلسیوس تا ماه مه حدود 8 میلیارد دلار وام به مشتریان اعطا کرده بود و تقریباً 12 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت را در اختیار داشت. همین ارقام سبب شده بود تا سلسیوس به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران وام‌دهی رمزارزها تبدیل شود. این کمپانی تا اکتبر 2021 حدود 26 میلیارد سرمایه تحت مدیریت خود داشت اما اکنون این رقم بیش از 50 درصد کاهش‌یافته است و توکن سلسیوس نیز 97 درصد از ارزش خود را در همان بازه زمانی ازدست‌داده است.

پس از انتشار این خبر، بیت‌کوین و سایر رمزارزها کاهش ارزش قابل‌توجهی را تجربه کردند. بر اساس داده‌های Coin Metrics، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال جهان با 15 درصد کاهش به 23325 دلار رسید و به پایین‌ترین سطحی که از دسامبر 2020 تاکنون مشاهده نشده بود سقوط کرد. اتر با 17 درصد کاهش به 1225 دلار رسید و توکن سلسیوس بیش از 38 درصد کاهش یافت.

وام‌های رمزارزی همچنان در یک منطقه خاکستری نظارتی قرار دارد. رگولاتورهای بازار ایالات متحده معتقدند که بسیاری از محصولات باید به‌عنوان اوراق بهادار تحت قوانین سختگیرانه قرار گیرند تا از محافظت از سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل شود. در ماه فوریه، BlockFi، رقیب سلسیوس، با جریمه‌ای 100 میلیون دلاری از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار و 32 ایالت، که آن را به نقض قوانین اوراق بهادار متهم کردند، محکوم شد. سلسیوس نیز از فعالیت در 4 ایالت محروم است. ویجی عیار، رئیس صرافی بین‌المللی کریپتو لونو، گفت تصمیم سلسیوس برای توقف برداشت‌ها، فروش رمزارزها را تشدید کرده است که به دلیل نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و نرخ‌های بهره بالاتر تحت‌فشار قرار گرفته‌اند. عیار همچنین افزود: «اعتماد به این محصولات قطعاً تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد مقررات گسترده در مورد چنین محصولاتی خواهیم بود.»

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که سلسیوس نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی مثل Anchor، در اثر سقوط استیبل‌کوین terraUSD، دچار این وضعیت شده است. ادعایی که توسط سلسیوس رد شد. شرایط این پلتفرم در ماه گذشته سبب شد تا بسیاری تصور کنند که سایر دارایی‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. در پی این حواشی، تتر اعلام کرد که سرمایه‌گذاری سهام خود را در پلتفرم سلسیوس انجام داده و با هیچ‌گونه عواقبی از دخالت خود در ذخایر استیبل کوین مواجه نخواهد شد. این کمپانی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فعالیت وام‌دهی تتر با سلسیوس (مانند هر وام‌گیرنده دیگری) همیشه بیش از حد وثیقه بوده و تأثیری بر ذخایر ما ندارد. مدیر دومین صندوق بازنشستگی بزرگ کانادا، Caisse de dépôt et placement du Québec، و Westcap که یک کمپانی سرمایه‌گذاری درحال‌رشد است، با بیش از 8 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت نیز سرمایه‌گذاری خود در سلسیوس را انجام داده‌اند.»

صرف‌نظر از خوش‌بینی برخی کمپانی‌ها، مشکلات سلسیوس طی هفته‌های بعد رو به وخامت گذاشت چراکه این پلتفرم در پی وضعیت بحرانی خود، حدود یک‌چهارم کارمندان خود را اخراج کرد. این اقدام در حالی بود که این پلتفرم تنها چند روز قبل اعلام کرده بود در حال تلاش شبانه‌روزی برای ازسرگیری برداشت‌هاست. طبق یادداشتی که رسانه Calcalist آن را به دست آورد، حدود 150 کارمند از این پلتفرم اخراج شدند. سلسیوس در ادامه این اخبار اعلام کرد: «ما همچنان به برداشتن گام‌های مهم برای حفظ و محافظت از دارایی‌ها و کشف گزینه‌های موجود ادامه می‌دهیم. گزینه‌ها شامل پیگیری معاملات استراتژیک و همچنین تجدید ساختار بدهی‌های ما، در میان راه‌های دیگر است.»

سلسیوس در ادامه از کاربران درخواست کرد تا زمان بیشتری به آن‌ها دهند چراکه جستجو برای یافتن راه‌حل بسیار پیچیده و زمان‌بر است. برخلاف نظر بسیاری از کاربران، واشنگتن پست با انتشار یک خبر اعلام کرد که مشکل سلسیوس از جایی شروع شد که این پلتفرم سرمایه‌گذاری بزرگی را در یک توکن به نام stETH انجام داد. Steth به افراد و شرکت‌هایی مانند سلسیوس اجازه می‌دهد تا در بلاکچین اتریوم سهیم شوند و از طریق امور مالی غیرمتمرکز سود بیشتری کسب کنند. کاهش شدید ارزش رمزارزها در ماه مه، ارزش معاملات stETH را با کاهش مواجه کرد و این توکن به لیکویید شدن نزدیک شد.

با همه این سختی‌ها و مشکلات در اواخر هفته گذشته گزارش شد که سلسیوس در یک سری از  بازپرداخت‌های خود از اول جولای، مجموعاً 142.8 میلیون دلار پرداخت کرده است. آخرین مورد از این پرداخت‌ها مربوط به بازپرداخت 64 میلیون دلاری با استفاده از استیبل‌کوین DAI بود. این پرداخت ساعاتی پس از بازپرداخت قابل‌توجه 50 میلیون دلاری در استیبل‌کوین DAI انجام شد. در حالت فعلی، سلسیوس توانسته است قیمت انحلال خود را به 4967 دلار کاهش دهد. این منطقه برای سلسیوس یک نقطه امن برای این پلتفرم و کاربران آن است که هنوز امیدوارند سکه‌های خود را که اکنون در پلتفرم بلوکه شده‌اند، پس بگیرند. وام‌های معوق سلسیوس اکنون به 82 میلیون دلار با نسبت وثیقه بیش از 577 درصد رسیده است.

در آخرین اخبار، بر اساس پرونده‌های تجاری اخیر در بریتانیا، سلسیوس هیئت‌مدیره خود را تغییر داده است. بر اساس مجموعه‌ای از پرونده‌های منتشر شده، سلسیوس دیوید بارس و آلن جفری را به‌عنوان مدیران جدید منصوب کرده است. مدیران جدید در کنار الکس ماشینسکی، مدیرعامل سلسیوس، شلومی دانیل لئون، مدیرعامل کمپانی سلسیوس و دیگران در هیئت‌مدیره حضور خواهند داشت. به‌روزرسانی روز پنجشنبه حاکی از آن است که این پلتفرم در حال بررسی تراکنش‌های استراتژیک و همچنین تجدید ساختار بدهی است. استخدام رهبران جدید نشان می‌دهد که سلسیوس برنامه‌‌هایی برای ایجاد تغییرات قابل‌توجه در آینده نزدیک دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.