راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ثبت روز فناوری اطلاعات در تقویم ضروری بود / عدالت جامعه در گرو فناوری اطلاعات است

مجید اورعی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران معتقد است آشکار کردن اهمیت موضوعات برای آحاد جامعه به آیین و رویداد نیاز دارد. به گفته او، بهترین اقدام برای همگرایی رویدادها و هدفمندی آیین‌ها، این است که برنامه‌های مرتبط با موضوعات مهم را در یک روز خاص تجمیع کنیم. فناوری اطلاعات از همان موضوعات مهمی است که این روزها به تمام شئون زندگی انسان‌ها رخنه کرده و به‌عنوان یک زیرساخت در مسیر تمدن‌سازی آینده در حال حرکت است.

اورعی در ادامه توضیح داد که باتوجه‌به اهمیت بالای فناوری اطلاعات در زندگی روزمره انسان‌ها و آینده کشورها و حاکمیت‌ها، لازم بود که مانند روز پزشک، روز مهندس و.. روزی هم به نام فناوری اطلاعات ثبت شود. دانشگاه‌ها، مدارس، کسبه، نهادهای صنفی در سال‌های آینده در روز  22 تیر، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک می‌بینند.» به گفته او، برنامه‌های سال‌های آینده روز فناوری اطلاعات به‌صورت خودکار به اشاعه فرهنگ فناوری اطلاعات در تمامی ارکان زندگی کمک خواهد کرد.

اورعی در خصوص مفهوم فناوری اطلاعات بیان کرد: «فناوری اطلاعات شیوه انجام و چگونگی امور است. به عبارتی ابزارها، مهارت‌های لازم برای تبدیل کردن داده‌ها به خدمات را فناوری اطلاعات می‌گویند. فناوری یعنی تکنیک، روش و مهارت‌های تبدیل داده‌ها به اطلاعات.»

اورعی با بیان اینکه افراد هنگام انجام کارهای روزمره خود در حال تولید داده هستند، توضیح داد: «افراد هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود در حال تولید داده هستند، ساعتی که از خواب بیدار می‌شوند، طوری که راه می‌روند، روشی که مطالعه می‌کنند و …، هر حرکت، رفتار و تصمیمی که یک انسان در جایگاه‌های متفاوت اعم شهروند؛ اقتصاددان، حکمران و.. انجام می‌دهدداده و اطلاعات تولید می‌کند.» به گفته او، تجمیع تمام این اطلاعات منجر به دانش و خرد می‌شود.

اورعی با تأکید بر اهمیت داده‌ها ادامه داد: «همان‌طور که گفتم مهم‌ترین رکن به‌کارگیری فناوری اطلاعات دادها هستند. اینکه چگونه داده‌ها را احصا و استفاده می‌کنیم نشان‌دهنده میزان حرکت به سمت فناوری اطلاعات است. هرقدر دادهای بیشتری را احصا کنیم، بیشتر به سمت تحقق  فناوری اطلاعات حرکت کرده‌ایم.» به گفته اورعی، در برهه‌ای از زمان داده‌ها با استفاده از فرم‌های الکترونیکی جمع‌آوری، ثبت و ذخیره می‌شدند اما به‌مرورزمان با رشد تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات و عمومی شدن ابزارهای هوشمند مانند گجت‌ها، موبایل‌ها، عینک‌ها و ساعت‌های هوشمند، جمع‌آوری داده‌ها گسترش پیدا کرد.


تحقق فناوری


اورعی در ادامه ارکان فناوری اطلاعات را تشریح کرد. به گفته او، سخت‌افزار و زیرساخت‌ها، نرم‌افزار و ارتباطات سه رکن اصلی و هسته فناوری اطلاعات هستند، با رشد این ارکان است که فناوری توسعه و به کمک زندگی بشر می‌آید.

او در ادامه تأکید کرد که تحقق فناوری اطلاعات و توسعه آن به عوامل دیگری هم‌بستگی دارد. بر اساس صحبت‌های اورعی، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات در یک کشور، فرهنگ و شکاف دیجیتال است. (میزان توان عامه مردم از فناوری اطلاعات را شکاف دیجیتال می‌گویند.) زمانی که افراد یک جامعه توان (دسترسی و مهارت) فناوری اطلاعات ندارند یعنی، شکاف دیجیتال در آن جامعه عمیق است.  

اورعی با تأکید دوباره بر بحث فرهنگ تصریح کرد که سواد دیجیتالی یکی از عواملی است که فناوری اطلاعات را گسترده‌تر می‌کند. اورعی توضیح داد: «تا پیش از شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد حتی نمی‌دانستند که چگونه باید از ابزارهای میتینگ الکترونیکی استفاده کنند، تاحدی که بسیاری از مدیران هم برای برگزاری جلسات آنلاین به مشکل برمی‌خوردند. کووید 19 باعث شد افراد استفاده از ابزارهای الکترونیکی را بیاموزند.» به گفته او، تمام جهان کووید 19 را بزرگ‌ترین عامل تحول دیجیتال می‌دانند.

او همچنین حکمرانی را یکی دیگر از عوامل بسیار مؤثر بر تحقق فناوری معرفی کرد. اورعی تأکید کرد که نمی‌توان گفت فناوری اطلاعات را به کار گرفته‌ایم اما آن را در حکمرانی استفاده نکرده‌ایم. این روزها صحبت از حکمرانی داده‌محور است؛ یعنی استفاده  از فناوری در بحث قانون‌گذاری ضروری است. عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران در خصوص نقش فناوری اطلاعات بر حکمرانی توضیح داد: «وظیفه حاکمیت و دولت ارائه خدمات عمومی مانند آموزش، درمان، امنیت و.. است، این روزها تمامی خدمات عمومی به فناوری اطلاعات گره‌خورده‌اند، بدیهی است که بدون فناوری اطلاعات نمی‌توان در زمینه یارانه و مالیات رفتار  و توزیع عادلانه داشت.»

به گفته او، توسعه فناوری در ابعاد متفاوت (فرهنگی، حکمرانی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و…) به حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و فعلان اقتصادی و نهادهای دولتی نیاز دارد.


قانون‌ها باید کوتاه‌مدت باشند


اورعی درباره فاصله ایران با سایر کشورها در زمینه فناوری اطلاعات گفت: «پاسخ به این سؤال که ایران در بحث فناوری اطلاعات چقدر با سایر کشورهای جهان فاصله دارد، سخت است و پاسخ یکپارچه‌ای هم ندارد، همه کشورها حتی کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا هم در بعضی حوزه‌های فناوری پیشرفت بیشتری داشته‌اند و در برخی زمینه‌ها خیر. در ایران هم وضعیت به همین صورت است، ایران در آمارهای جهانی در میانه جدول‌ها قرار دارد و در بازه 60 تا 80 ایستاده است.»

او همچنین خطاب به رگولاتور که معمولاً حرکتی کند دارد، گفت: حرکت فناوری اطلاعات مستمر و تخریب‌گر است. او با تأکید بر اینکه ماهیت فناوری اطلاعات تخریب‌گر است و دائماً فرایندهای پیشین خود را تخریب می‌کند، توضیح داد: «رشد فناوری اطلاعات بسیار سریع و فرایند قانون‌گذاری کند و با تأخیر است، قانون‌گذار هنگام وضع قانون باید به این نکته توجه کند که مقررات مربوطه بلند نیستند.» مجید اورعی با بیان این اصل که برخی قوانین چالش آفرینند، تصریح کرد: «نمونه این اصل طرح صیانت است. نگاه به فناوری باید فرصت‌گرا باشد نه محدود گرا.»

اورعی به‌عنوان یک فعال حوزه فناوری اطلاعات، آینده فناوری اطلاعات را تاحدی ترسناک و در مفاهیمی مانند متاورس، واقعیت مجازی می‌بیند. به گفته مجید اورعی، آن فیلم‌های علمی و تخیلی سال‌های گذشته دیگر تخیلی نیستند و در آینده‌ای نه‌چندان دور آن را لمس خواهیم کرد.

او در پایان بیان کرد که علاوه بر توجه به مزایای فناوری اطلاعات باید مخاطرات آن را هم در نظر بگیریم. اگر به دنبال تحقق زندگی با رفاه‌تر، جامعه‌ای سالم‌تر و عادلانه‌تر هستیم راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم. البته در این مسیر باید با دید فلسفی هم فناوری اطلاعات را برسی کنیم تا انسان از ماهیت خودش دور نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.