راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ازکی‌وام از محصول سفته الکترونیکی برای فروش بیمه رونمایی کرد / در مسیر جاری‌سازی اکوسیستم فین‌تک در شبکه بانکی

سال گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از فراهم شدن امکان خرید سفته به صورت اینترنتی و ۲۴ساعته در بانک‌های ملی، قرض‌الحسنه رسالت و آینده خبر داد. با رونمایی از سامانه سفته و برات الکترونیکی مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و به‌طور 24ساعته به ‎سفته و ‎برات الکترونیک دسترسی داشته باشند.

بعد از گذشت حدود چند ماه از رونمایی از سامانه سفته‌ و برات الکترونیکی برای سه بانک مذکور حال شرکت ازکی‌وام با همکاری بانک ملی ایران از این امکان برای فروش بیمه به صورت اقساطی استفاده کرده و امروز طی مراسمی از محصول «سفته الکترونیکی برای فروش بیمه» در شعبه ملی‌پلاس فخر رازی رونمایی کرد. مراسم رونمایی از این محصول ظهر روز گذشته با حضور حسین خسروپور رئیس گروه اقتصاد دیجیتال و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، احمد تقوایی نجیب معاون اقتصادی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، علیرضا ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌وام، تیم لطیف، بنیان‌گذار ازکی، فردوس باقری، مدیرعامل شرکت سککوک، جمشید آزاده، مدیرعامل اعتماد هوشمند آینده و جمعی از مدیران بانک ملی ایران و اهالی رسانه در شعبه ملی‌پلاس بانک ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم رونمایی از این محصول علیرضا ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران ضمن اشاره به اینکه هدف از افتتاح شعبه ملی‌پلاس بانک ملی ایران ایجاد یک ارتباط مؤثر میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه بانکی کشور بوده است؛ توضیح داد: «یکی از حوزه‌هایی که در بانک ملی بر روی آن تمرکز داریم حوزه‌های مختلف فین‌تک است. لندتک‌ها، اینشورتک‌ها و حتی ولث‌تک‌ها ظرفیت بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند و ترکیب این سه نوع پلتفرم است که مفهوم نئوبانک را ایجاد می‌کند و بانکداری سنتی را به چالش می‌کشد.»


اهمیت ارتباط و تعامل مؤثر میان حوزه فین‌تک شبکه بانکی


معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ادامه داد: «اگر که ما بتوانیم این ابزار و مجموعه محصولات بانکی را به عنوان بخشی از یک راه‌کار خوب و مؤثر در خدمت فین‌تک قرار دهیم و آن‌ها را به سمت تأثیرگذاری و کاربرد پیش ببریم قطعاً این حوزه موفق‌تر و مؤثرتر خواهد بود.»

ماهیار گفت: «امروز اتفاق خوبی افتاده است. ما می‌توانستیم روال سنتی استفاده از سفته را ادامه دهیم؛ اما جهت همین ارتباط مؤثر میان شبکه بانکی و فین‌تک‌ها به عنوان یک‌قدم مؤثر به سمت سفته و برات الکترونیکی رفتیم. امروز شاهد این هستیم که پس از آشنایی مجموعه ازکی‌وام با محصول سفته الکترونیک و با همکاری شرکت‌های سککوک و اعتماد هوشمند آینده یک محصول نوین بانکی با قابلیت‌های بی‌نظیر در یک پلتفرم فین‌تکی پیاده‌سازی و اجرا شده است.»

علیرضا ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران

او در انتها تأکید کرد: «ما به دنبال جاری‌سازی اکوسیستم فین‌تک در شبکه بانکی کشور هستیم و قصد داریم بانک ملی را به عنوان فین‌تک‌بانک بزرگ ایران جا بیندازیم و قطعاً این مهم با کمک پلتفرم‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر خواهد شد.»


مدیرعامل ازکی‌وام: هدف ما از ابتدا افزایش عمق اعتبار خدمات بیمه بود


در ادامه محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌وام در خصوص این محصول جدید عنوان کرد: «هدف ما در مجموعه ازکی از همان ابتدا این بود که بتوانیم عمق بازار خدمات بیمه را افزایش دهیم و مردم علاوه بر بیمه‌های اجباری از سایر خدمات بیمه نیز استفاده کنند.»

او ادامه داد: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکی از راه‌کارهایی که به عمق‌بخشیدن به بازار بیمه کمک می‌کند فراهم‌کردن شرایط خرید اقساطی بیمه است. ما در مجموعه ازکی‌وام بعد از سنجیدن این نیاز در پلتفرم به سمت راهکاری رفتیم که آحاد مردم با کمترین هزینه بتوانند به صورت اقساطی از خدمات بیمه استفاده کنند.»

مؤمنی عنوان کرد: «نتیجه تلاش‌های ما در ازکی و ازکی‌وام و همچنین مراجعه به شرکت اعتماد هوشمند آینده که تأمین‌کننده خدمت امضای الکترونیکی است و شرکت سککوک که ارائه‌دهنده سفته الکترونیک است این است که امروز شاهد آن هستیم که کاربران در کمتر از پنج دقیقه می‌توانند از پلتفرم ازکی‌وام بیمه‌نامه قسطی تهیه کنند. خوشبختانه تا به همین لحظه استقبال خوبی از این محصول شده است.»

محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌وام

او تأکید کرد: «این سرویس می‌تواند در اختیار سایر همکاران ما در صنعت بیمه هم قرار بگیرد و ما از ابتدا نیز به دنبال راهکاری برای کمک به کل صنعت بودیم.»


نهاد قانون‌گذار باید زیرساخت توسعه ابتکارات حوزه فین‌تک را فراهم کند


در انتها احمد تقوایی نجیب معاون اقتصادی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند نیز توضیح داد: «شاید پیش از راه‌اندازی سامانه سفته الکترونیک مقداری دور از ذهن بود که اوراق بهادار به صورت الکترونیک صادر شوند اما ما ظرف سه ماه گذشته بیش از صدهزار سفته الکترونیکی صادر کرده‌ایم. برنامه داریم که بقیه بانک‌ها نیز در آینده نزدیک به این طرح بپیوندند.»

احمد تقوایی نجیب معاون اقتصادی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند

او با بیان اینکه فراهم‌آمدن امکان صدور بیمه‌نامه‌ها به صورت اقساطی اتفاق بسیار خوبی است عنوان کرد: «امیدوارم این مسیر ادامه یابد. ما در مسیر بانکی به این نوع اتفاقات نیاز داریم و امیدوارم که ما به عنوان نهاد حاکمیتی و سیاست‌گذار بتوانیم زیرساخت موزد نیاز توسعه چنین ابتکاراتی را فراهم کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.