راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرخ رشد اقتصادی 4/4درصدی اعلام‌شده برای سال 1400 چقدر واقعی و ملموس بود؟ / سهم قابل توجه کسب‌وکارهای آنلاین در رشد اقتصادی

بانک مرکزی و مرکز آمار به‌طور همزمان گزارش رشد اقتصادی 1400 را منتشر کردند. در گزارش هر دوی این مراجع آماری، نرخ رشد اقتصادی در کانال 4 درصد اعلام شده که در مقایسه با نرخ‌های رشد منفی سال‌های اخیر عدد چشم‌گیری است. اما چرا نرخ 4/4درصدی رشد اقتصادی برای مردم ملموس نیست؟ تا چه حد این نرخ اسمی و تا چه حد واقعی است؟ سهم ارتباطات و فناوری در این میان چقدر است؟

بعد از نزدیک به سه سال از حبس آمار عمده شاخص‌های اقتصادی در بانک مرکزی، این مرجع آماری گزارش رشد اقتصادی سال 1400 را اعلام کرد. همزمان با بانک مرکزی، مرکز آمار نیز نتایج آماری میزان تولید ناخالص داخلی را منتشر کرد. هر دو این مرجع آماری نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را در کانال 4درصدی اعلام کرده؛ نرخ رشد اقتصادی 1400 در بانک مرکزی 4/4 ثبت شده و در مرکز آمار 4/3 درصد.

این نرخ در مقایسه با سال‌های اخیر که عمدتاً رشد اقتصادی منفی بود، عدد چشم‌گیری به حساب می‌آید. حتی به‌نوعی می‌توان گفت خود این عدد به‌تنهایی بدون در نظر گرفتن مختصات جزئی آن در کارنامه سنواتی رشد اقتصادی ایران بالاتر از نرخ میانگین است؛ نرخ متوسط رشد اقتصادی ایران بعد از انقلاب حدود 3/7 درصد است.

نرخ رشد اقتصادی اعلامی برای سال 1400 بالاترین نرخ رشد در دهه 90 تا پایان آن هم محسوب می‌شود. بعد از توافقات برجام در سال 2015 میلادی، اقتصاد ایران در سال 2016 یا 1395 با رشد 13درصدی مواجه شد که در چند دهه گذشته بعد از رشدهای بالای اقتصادی پس از جنگ بی‌سابقه بود، اما پس ‌از این سال روند نزولی رشد آغاز شد و اقتصاد ایران در سال بعدی آن تنها حدود 3/7 درصد رشد داشت.

پس از سال 1395 بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی نزولی و در سال 1397  منفی شد و این روند ادامه یافت تا جایی که بانک مرکزی دیگر آمار شاخص‌های اقتصادی مختلف را اعلام نمی‌کرد. در سال 1398 مصادف با سال 2019 میلادی، حجم اقتصاد ایران به گزارش صندوق بین‌المللی پول 9 درصد کوچک‌تر شد.

از آنجا که مراجع رسمی مانند بانک مرکزی آمار را منتشر نمی‌کردند، در سال 1399 نرخ رشد اقتصادی بیشتر جنبه تخمینی داشت؛ سازمان برنامه‌وبودجه رشد منفی 5درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 1399 پیش‌بینی کرده بود. همچنین صندوق بین‌المللی پول با نگاهی بدبینانه‌تر نسبت به سازمان برنامه‌وبودجه، پیش‌بینی کرده بود که حجم اقتصاد ایران در سال 2020 حدود 5/9 درصد کوچک‌تر خواهد شد.

تمام این اعداد و ارقام را گفتیم تا نشان دهیم زمانی که می‌گوییم سال 1400 رشد اقتصادی ایران 4/4 درصد بوده، در مقایسه با نرخ‌های رشد سال‌های گذشته چه جایگاهی دارد؛ جایی که این نرخ ایستاده نوید از یک وضعیت خوب اقتصادی در سال 1400 می‌دهد. اما آیا واقعاً درک مردم هم از وضعیت اقتصادی سال گذشته همین بود؟

مهم‌ترین شاخص اقتصادی که باید در کنار نرخ 4/4درصدی رشد اقتصادی در سال گذشته آن را دید، نرخ تورم و قدرت خرید است. نرخ تورم به گواه بانک مرکزی در سال 1400 حدود 44 درصد بوده و از آن طرف میانگین سقوط قدرت خرید حدود 28 درصد برآورد شده است.

از طرفی نگاهی به جزئیات نرخ رشد اقتصادی 1400 نشان می‌دهد، بیشترین سهم در این میزان رشد را نرخ رشد بخش نفت داشته که حدود 10 درصد است، اما باید به این نکته توجه کرد که حجم ارزش ریالی تولید ناخالص داخلی بخش نفت در سال 1399 بسیار کوچک بوده و اندکی گشایش در مجاری فروش نفت هرچند با حجم کم توانسته این رشد 10درصدی را رقم بزند.


رشد اقتصادی 28درصدی تأمین جا وغذا


اما در میان بخش‌های مختلف اقتصادی شاید تنها بخشی که رشد آن برای مردم هم ملموس بوده و به کلام اقتصادی شامل نرخ واقعی رشد و نه فقط نرخ اسمی بوده، تمامی خدماتی است که به‌نوعی به اینترنت ربط داشته و در بخش فناوری مالی و ارتباطات می‌گنجد.

خود بانک مرکزی هم در گزارش توضیح رشد اقتصادی 1400 عنوان کرده: «با ابتکارات بخش خصوصی در به‌کارگيری ظرفیت‌های اينترنتی، تبعات منفی بحران کرونا بر حوزه فعاليت‌های بخش خدمات تا حد زيادی مرتفع شده است.»

طی دو سال اخیر با شیوع کرونا و قرنطینه‌های متوالی و دورکاری، استفاده از کسب‌وکارهای اینترنتی فراگیر شد و همچنین خطرپذیری حمل‌ونقل عمومی استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را وارد سبد خدمات مصرفی اکثر خانواده‌ها کرد.

اکنون هم تجلی این تغییر الگوی مصرف را به‌خوبی می‌توان در آمار مشاهده کرد.

در مجموع گروه خدمات در سال 1400 سهم 3/6 واحد درصدی در رشد اقتصادی داشته و در مقایسه با سال 1399 رشد 6/5درصدی داشته است.

جالب است که در میان گروه‌های خدماتی بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی مربوط به فعالیت‌های مربوط به تأمین جا و غذاست که رشد 28/2درصدی از خود بر جای گذاشته است. این در حالی است که رشد اقتصادی همین گروه در سال 1399 معادل منفی 40 درصد بوده است.

بعد از این گروه خدمات مربوط به فعالیت‌های علمی و فنی رتبه دوم در رشد اقتصادی گروه خدمات را دارد که نرخ رشد 15/8درصدی داشته است. همچنین فعالیت‌های خدماتی مربوط به ارتباطات و فناوری با رشد 13/1درصدی بعد از بخش بهداشت، بالاترین رشد اقتصادی در این بخش را دارد.

در این میان البته رشد خدماتی مانند فعالیت‌های مالی و بیمه منفی بوده که نشان‌دهنده اقبال کم و عدم قدرت خرید مردم برای دریافت این نوع خدمات است.

نگاهی به اجزای رشد اقتصادی گروه‌های فعالیتی مختلف بخش خدمات و رشد چشم‌گیر فعالیت‌هایی که با اینترنت سروکار دارند و به‌نوعی جزء مشاغل خدماتی بر بستر آنلاین به‌ حساب می‌آیند، نشان می‌دهد اقتصاد ایران تا چه حد می‌تواند با توسعه این بخش بزرگ‌تر شود.

اما موضوعی که در این میان اهمیت دارد، این است که یکی از اهرم‌های جدی رشد ثبت‌شده برای فعالیت‌های خدماتی بخش خصوصی در حوزه اینترنتی، ماحصل شیوع کرونا و تغییر الگوی مصرفی خانوارها بوده و حالا که این اهرم کمرنگ شده، باید دید آیا همچنان این بخش می‌تواند در سال جاری و سال‌های آتی سهم بسزایی در رشد اقتصادی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.