راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برنامه جدید سازمان مالیاتی برای اصناف / بیش‌ از ۴۵ مورد واریز کارت‌به‌کارتی در ماه مشمول مالیات می‌شود

شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی و سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در برنامه میز اقتصاد حاضر شده و موضوعاتی درخصوص مالیات بیان کردند. در این گفت‌وگو درباره نحوه مالیات‌گیری از اصناف مطرح شد:« سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده تا اگر کارتی در ماه بیش از ۴۵ مورد واریزی به‌صورت کارت به کارت داشته باشد، باید به عنوان مورد مشکوک تلقی شود و به پرونده مالیاتی اتصال پیدا کند. »

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در برنامه میز اقتصاد، ، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت:« امسال در راستای اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی و بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ را از صاحبان مشاغل به عنوان مودیان جدید دریافت کردیم که انتظار داریم به حدود ۵ میلیون عدد برسد. هیچ جای دنیا نمی‌توان فرار مالیاتی را به صفر رساند.»

شاهین مستوفی افزود:«در حوزه صاحبان مشاغل، انتظار داریم حدود ۷ میلیون مودی مالیاتی داشته باشیم که حدود ۵ میلیون آن شناسایی شده و قطعا با پیاده سازی پایانه‌های فروشگاهی، دریافت مالیات از اغلب این مودیان محقق خواهد شد.»

او ادامه داد:«سازمان امور مالیاتی از هوش مصنوعی برای شناسایی فعالان اقتصادی استفاده می‌کند. دارایی‌های افراد در ابتدا و انتهای سال مشخص است و مجموع خانوار، باید مالیات را بپردازند. اقدامات ما قطعا در دو سال آینده تاثیرات خود را نشان خواهد داد.»

همچنین غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی توضیح داد:«معافیت موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰، ۳۶ میلیون تومان است. افرادی که کارتخوان در اختیار داشتند امروز همه دارای پرونده مالیاتی شدند که تا سال آینده بیشتر هم خواهند شد. بسیاری از این ۲ میلیون نفر شناسایی شده، درآمد‌های کوچکی داشتند مثل دستفروش‌ها، اما برخی ارقام زیادی جابجا کرده‌اند.»

او اضافه کرد:«برخی اصناف مشتری‌ها را به‌بهانه خراب بودن یا نداشتن کارت‌خوان وادار به واریز از طریق کارت می‌کنند؛ سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده تا اگر حساب بانکی بیش از ۴۵ مورد واریز به‌صورت کارت به کارت در ماه داشته باشد؛ این کارت باید به عنوان مورد مشکوک مالیاتی شناسایی و به یک پرونده مالیاتی اتصال پیدا کند. حساب‌های تجاری و شخصی تفکیک شده‌اند، سقف تراکنش‌ها هم مشخص شده؛ برای کارمند ۲ میلیارد، مستمری بگیر یک میلیارد و فاقد شغل، ۵۰۰ میلیون تومان است، پس اگر بیش از این ارقام جابه‌جا شده باشد، باید اظهارنامه مالیاتی پر کند.»

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.