راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از نشست خبری سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ساختمان لاجوردی رنگ بانک مرکزی امروز میزبان جمعی از اصحاب رسانه بود که محورها و اهداف سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تشریح شود. در این نشست دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر همایش، دکتر نیما امیر شکاری دبیر علمی همایش و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و عضو کمیته علمی همایش حضور داشتند.

neshast-khabari-cbi--way2pay-92-10-07

.

حضور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در همایش سوم

دکتر فرهاد نیلی در ابتدا توضیحی درباره همایش سوم، دو همایش قبلی و جشنواره مرحود دکتر نوربخش دادند. وی سپس با تشریح اهداف و محورهای سومین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: همایش امسال بر پنج محور اساسی بانکداری همراه، بانکداری ابری، استانداردها و چهارچوب‌ها، بهره‌وری و محصولات و ابزارها استوار است. همچنین در همایش سوم دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور دارند و قرار است زیرساخت و امکانات زیر مجموعه ICT با همکاری وزیر ارتباطات به بانک‌ها ارائه شود.

.

رقابت در محصولات، رفاقت در زیرساخت‌ها

به گفته دکتر نیلی در همایش سوم سه میزگرد خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک، افق ابزارهای هوشمند و ارتباطات همراه در بانکداری و نقشه راه بانکداری الکترونیک در چشم‌انداز 1400 برگزار می‌شود. برگزاری این میزگردها نوید دهنده این موضوع است که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار به افق‌های آینده و فناوری‌های نوین نیز توجه کرده است. میزگرد انتزاع خدمات بانکی از ابزار درباره این موضوع است که بانک‌ها باید بتوانند در ارائه زیرساخت‌ها با هم همکاری و در ارائه محصول با هم رقابت کنند.

.

دکتر نیلی از دغدغه بانک مرکزی می‌گوید

دکتر نیلی می‌گوید: این همایش نوید این را می‌دهد که دغدغه بانک مرکزی نوسازی نظام بانکی است و اگر IT در بانک استفاده می‌شود، هدفش دادن حیاتی جدید به نظام بانکی باشد و هدف ما در این همایش این است که بانک‌ها بتوانند IT را در بالاترین سطح به خدمت بگیرند. همچنین در این همایش از نقشه راه 1400 بانک مرکزی رونمایی می‌شود و به این معناست که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار نظام بانکی باید به چه سمت و سویی حرکت کند.

hakimi-cbi--way2pay-92-10-07

.

حکیمی از دو موج نوین در شبکه بانکی می‌گوید

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از دو موجی که شبکه بانکی را در می‌نوردد و در همایش سوم نیز بیشتر روی آن تاکید می‌شود، می‌گوید. اولین موج، اثر شبکه‌های اجتماعی و بزرگ داده روی فعالیت‌های بانکی است. بانک‌ها باید روی محیط و پدیده‌ها اشراف داشته باشند، به مشتریان مراجعه کنند و متناسب با نیازهایشان به آنها خدمات بدهند. ما برای قدم گذاشتن در این راه باید از تجربیاتی که کشورهای مختلف داشته‌اند استفاده کنیم. منظور از بزرگ داده نیز اطلاعات پیرامون فرد است که وقتی وی در فضای مجازی است از خود به جا می‌گذارد. اگر این اطلاعات گردآوری شود تبدیل به منبع عظیمی درباره علایق، نیازها و … مشتریان می‌شود و بانک با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌تواند سفارشی‌سازی کند.

دومین موج بحث گوشی‌های هوشمند و ورود بانک‌ها به آن است و از سال 2004 به بعد این گوشی‌ها زندگی افراد را متحول کردند و بانک‌ها باید بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. امید است که در همایش سوم به خوبی بتوان این بحث‌ها را گشود و از آنها نهایت استفاده را کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.