راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دارا از هسته نرم‌افزاری سی‌هور رونمایی کرد

پدرام ورشوکار، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت توسعه سامانه‌های هوشمند بلوط (دارا)، با اعلام پایان پروژه جامع توسعه هسته نرم‌افزاری سی‌هور، از شروع رسمی بهره‌برداری از آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دارا، این شرکت در سال‌های گذشته تلاش کرده تا با به‌کارگیری دانش نوین مالی و روش‌های فناورانه، راهکارهای ساده، سریع و قابل اعتماد در حوزه خرید اقساطی را ارائه دهد. دارا از شهریور سال گذشته با توجه به اهداف استراتژیک و با بررسی چالش‌ها و ضعف‌های موجود در خدمات خود، به لزوم بازنویسی و ارائه یک زیرساخت نرم‌افزاری مقیاس‌پذیر در استانداردهای جهانی پی برد و در همین راستا با استفاده از دانش مالی، توانمندی فنی، تجربه حضور در اکوسیستم بانکی، مطالعه تطبیقی و بهینه‌کاوی نمونه‌های متنوع جهانی اقدام به خلق هسته نرم‌افزاری سی‌هور کرده است.

سی‌هور به‌دلیل توسعه مبتنی بر استانداردهای حوزه پرداخت، می‌تواند به‌صورت Omni-Switch به تمامی سوئیچ‌های پرداختی کشور، اعم از بانکی و غیربانکی متصل شود. همچنین دارا با شناسایی نیازهای بانکی ایران قادر به پیاده‌سازی تمامی مدل‌های اعطای اعتبار موجود در کشور، منطبق بر عقود بانکی، روی هسته اعتباری خود بوده و با برخوردار بودن از این امکان می‌تواند به‌راحتی در همکاری با بانک‌ها اقدام به تسهیل و تسریع فرایند اعطای تسهیلات و تخصیص اعتبار کند.

همچنین دارا به‌منظور کاهش ریسک و تسهیل اعطای اعتبار توسط بانک‌ها اقدام به پیاده‌سازی ساختار حقوقی ویژه خود تحت عنوان قرارداد معاوضه نکول اعتباری (CDS) در هسته نرم‌افزاری سی‌هور کرده است. این راهکار فراگیر حقوقی با الگوبرداری از الگوریتم‌های مدیریت ریسک در جهان و منطبق بر چهارچوب‌های حقوقی کشور طراحی شده و قرارگیری آن در کنار سایر بخش‌های سیستم می‌تواند راهکاری کارآمد برای پوشش ریسک کاربران باشد.

از سوی دیگر با توجه به آنکه دارا اصلی‌ترین هدف خود را تسهیل فرایند خرید اقساطی تعریف کرده، با شناسایی نیازهای بازار پرداخت کشور در تعامل با پذیرندگان، روش‌های خرید جدیدی را در اختیار کاربران و پذیرندگان دارا قرار داده تا کاربران ساده‌تر از گذشته اقدام به خرید کالا کنند.

در فرایند طراحی هسته نرم‌افزاری سی‌هور، تلاش شده تا ملاحظات و دغدغه‌های جمیع ذی‌نفعان چرخه خرید اقساطی، مبنای توسعه باشد تا زمینه پاسخگویی به نیاز طرح‌های کلان ملی فراهم شده و بستر مناسبی برای ارائه خدمات نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها به جوامع و گروه‌های هدف امکان‌پذیر باشد.

پدرام ورشوکار

مدیرعامل دارا در ارتباط با فلسفه نام‌گذاری هسته نرم‌افزاری این شرکت به نام سی‌هور بیان کرد: «پررنگ‌کردن اهمیت جنگل‌های بلوط به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ذخایر اکولوژیک کشور از ابتدا به‌عنوان یکی از مأموریت‌های شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف شده است. در همین راستا تصمیم گرفتیم با نام‌گذاری هسته نرم‌افزاری به نام سی‌هور به معنای سنجاب در زبان کُردی به اهمیت یکی از عناصر کلیدی بقا و گسترش جنگل‌های بلوط کشور اشاره کنیم.»


پیاده‌سازی راهکاری منطبق با الگوهای جهانی BNPL


پدارم ورشوکار در ادامه افزود: «دارا در حال حاضر و در گام اول اقدام به ارائه راهکار BNPL «الان بخر، بعداً پرداخت کن» به‌صورت B2B  و B2C کرده است. امروزه این راهکار به‌عنوان یکی از رقبای جدی کارت اعتباری در دنیا شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر سهم بالایی از خرید اقساطی در دنیا را به خود تخصیص داده است. دارا باتوجه به تمایل زیاد به ارائه راهکار خود به‌صورت فردی، زیرساختی فراهم کرده تا با استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی موجود در کشور، کمترین اطلاعات از کاربر دریافت شود و زمان لازم برای ثبت‌نام کاربر تا حد ممکن کاهش یابد. همچنین دارا با تنوع‌بخشی به تضامین قابل اخذ خود شامل چک، سفته الکترونیک و کد معرف، سعی کرده امکان استفاده از راهکار ارائه‌شده را برای بخش بزرگ‌تری از جامعه مهیا کند.»

مدیرعامل دارا همچنین یکی از بزرگ‌ترین موانع جدی موجود در فضای ارائه راهکار خرید اقساطی در کشور را ضعف در سازوکار مدیریت ریسک و انحصار در ارائه خدمات اعتبارسنجی دانست. او اضافه کرد: «دارا به‌منظور تقلیل تبعات منفی شرایط موجود، ضمن تمرکز بر مطالعات انجام‌شده و با الهام‌گرفتن از سامانه‌های اعتبارسنجی پیشتاز در جهان همچون FICO و Experian در تلاش است بر مبنای هوش مصنوعی و منطبق بر الگوریتم‌های اعتبارسنجی، الگوی رفتار کاربران را شبیه‌سازی کند. بر همین اساس، با رصد رفتار مالی کاربر و تخصیص هوشمند نمره اعتباری، امکان دریافت تنوع بیشتری از راهکارهای پرداخت بلندمدت مهیا می‌شود.»

پدرام ورشوکار در پایان بهره‌برداری از هسته نرم‌افزار سی‌هور را نقطه‌عطفی در فعالیت دارا و توسعه‌ فضای کسب‌وکار دانست و ابراز امیدواری کرد: «با همراهی نظام بانکی کشور، در تعامل نزدیک و سازنده با سایر بازیگران اکوسیستم لندتک و بر مبنای رویکرد نوین دولت سیزدهم، امکان خرید اقساطی کم‌ریسک منطبق بر عقود بانکداری اسلامی بیش از پیش تسهیل و تسریع شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.