پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرایط ارائه آنلاین خدمات پایه بانکی منتشر شد / جزئیاتی از ضوابط بانک مرکزی برای احراز هویت غیرحضوری و امضای الکترونیکی
بانک مرکزی ضوابط اجرایی ارائه خدمات غیرحضوری بانکها را ابلاغ کرد. بر اساس این ضوابطنامه، احراز هویت الکترونیک باید بر مبنای بیش از دو عامل از عوامل اثبات هویت صورت گیرد. تمامی بانکها با اجرای این ضوابط اجازه گشایش حساب بهجز حساب قرضالحسنه جاری را بهصورت آنلاین دارند.
ضوابط اجرایی خدمات غیرحضوری بانکها مشتمل بر 4 فصل و ۴۲ ماده است. بر اساس این ضوابط، ارائه خدمات غیرحضوری به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و اربابرجوع حقیقی و حقوقی میتوانند با رعایت ملزومات اقدام به دریافت کامل خدمات غیرحضوری کنند.
ثبت احراز هویت افراد بر مبنای اطلاعات کارت شناسایی هوشمند و دریافت ویدئو از متقاضی است. در زمان بهکارگیری سازوکارهای پردازش هوشمند از طریق تصاویر ویدئویی، اگر سطح اطمینان ۹۹ درصدی فراهم نشد، مؤسسه اعتباری موظف است از عامل انسانی استفاده کند.
بانک مرکزی این اجازه را به مؤسسه اعتباری داده که یکی از عناصر اثبات هویت غیرحضوری متقاضی را از طریق اعتبارنامههای تأیید هویت صادرشده توسط اپراتورهای مجاز تلفن همراه مانند اعتبارسنجی مالکیت و در اختیار داشتن سیمکارت، اعتبارسنجی کند.
بر اساس ماده ۳۱ این ضوابطنامه مؤسسه اعتباری موظف است علاوه بر اعتبارسنجی سالانه مالکیت سیمکارت و تلفن همراه معرفیشده توسط مشتری، از فعالبودن و در دسترس بودن آن از طریق روشهایی نظیر ارسال پیامک اطمینان حاصل کند.
در ادامه این ضوابط نحوه ارائه غیرحضوری خدمات پایه توضیح داده شده است.
در مورد خدمات پایه بانکها فقط امکان گشایش حساب و ارائه خدماتی که مستلزم عقد قرارداد هستند، شامل این ضوابط میشود و سایر خدمات پایه بهصورت غیرحضوری ممنوع است.
در مورد مؤسسات اعتباری افتتاح حسابهای بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرضالحسنه جاری مجاز است. همچنین مؤسسات اعتباری میتوانند در اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرضالحسنه و اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی در زمینههایی مانند ساخت، تعمیر مسکن و خرید کالاهای ضروری مانند خودرو و همچنین صدور ضمانتنامه برای اهداف غیرتجاری بهصورت غیرحضوری سرویس دهند.
شرکتهای لیزینگ نیز میتوانند در اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی بهصورت غیرحضوری اقدام کنند.
مؤسسه اعتباری موظف است قابلیت دریافت یک نسخه از تصویر و عکس امضای نوشتاری مشتری را از طریق ابزار الکترونیکی او فراهم کند. همچنین مؤسسه اعتباری باید پیش از ارائه این خدمات اعتبار شناسه شهاب مشتری را از سامانه نهاب استعلام کند.
همچنین در این ضوابط تأکید شده که این بخشنامه فقط مربوط به مؤسسات اعتباری و بانکهاست و شرکتهای صرافی و صندوقهای قرضالحسنه مجاز به ارائه غیرحضوری خدمات پایه به مشتریان خود نیستند.
بانک مرکزی در این ضوابط بارها در مواد مختلف تأکید کرده که مؤسسه اعتباری مکلف است امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات را فراهم کند و در واقع ایجاد امنیت را به خود بانکها سپرده است.
در مجموع آنطور که از این ضوابط برمیآید، مراتب احراز هویت و خدمات غیرحضوری و امضای الکترونیک بانکها شباهت بسیار زیادی به رویه خدمات غیرحضوری قوه قضائیه دارد و به نظر میرسد بانک مرکزی از الگوی سامانه ثنا برای اجرای خدمات غیرحضوری بانکها استفاده کرده است.
نکته مهم این است که گرچه بانک مرکزی مجوز ارائه خدمات پایه غیرحضوری را به بانکها و لیزینگها داده، اما هنوز بسیاری از خدمات بانکی همچون خدمات ارائه دستهچک یا حساب قرضالحسنه جاری یا ارزی، امکان استفاده از خدمات غیرحضوری را نخواهند داشت.