پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تفاوت ما و آنها چیست؟
خبری در راه پرداخت منتشر شد که در لید این خبر آمده بود: «شبکه پرداخت کارتی بلژیک دوشنبه شب مختل شد و میلیونها بلژیکی از خرید در فروشگاهها بازماندند یا نتوانستند از دستگاههای خودپرداز و پایانههای سلف سرویس در داخل بانکها وجه نقد برداشت کنند.» این روزها که سال جدید میلادی شروع میشود حجم خریدهای اینترنتی به شدت افزایش مییابد و به طور طبیعی استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک هم بیشتر از گذشته میشود. طبیعی است که در روزهایی که حجم تراکنشها بیشتر میشود فشارها بر روی شبکه هم بیشتر شود و اختلالهایی به وقوع بپیوندد.
حالا تصور کنید که این اتفاق در ایران بیفتد! رفتارها چگونه خواهد بود. در بلژیک هم که ادعا میکنند یکی از باثباتترین ساختارهای پرداخت الکترونیک را دارند چنین اتفاقهایی میافتد. طبیعی است که در ایران هم اتفاق بیفتد. آن چیزی که تفاوت ایجاد میکند این دو نیست. در همه جای دنیا اختلال و خطا وجود دارد. چیزی که تفاوت ایجاد میکند رفتارهای پس از خطا و اختلال است. و این تفاوت در رفتارها هم به فعالیتهایی بازمیگردد که پیش از وقوع خطا انجام شده است. اگر ما صبر میکنیم که خطا رخ دهد بعد به سراغ آن برویم در کشورهای توسعه یافته پیش از وقوع خطا برای آن فکر میکنند. ما پیش از این که دچار مشکل گردیم برای مقابله با مشکل باید برنامهریزی کنیم. این تصور که ما دچار مشکل نمیشویم به شدت اشکال دارد و ما را به بیراه میبرد. ما هم دچار خطا میشوم. ما هم نمیتوانیم سرویسمان را درست انجام دهیم. پس باید برای بهتر شدن آن پیش از این که خطایی رخ دهد برنامهریزی کنیم. چیزی که ما را متفاوت میکند نگاه ما به خطاهاست. خطا طبیعی است و به وجود میآید. میتوان با برنامهریزی بهتر کاری کرد که خطاها کمتر شود و در صورت وقوع هم آسیبهای کمتری داشته باشد. و برنامهریزی بهتر فقط و فقط در یک فضای شفاف ممکن است.