راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خدمات اعتباری دیجی‌پی از زبان داده‌ها / ۸۸ هزار اعتبار خرد برای متقاضیان خرید اقساطی در سال 1400

پلتفرم‌های فین‌تک در دهه‌ اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای در دسترسی عموم جامعه به خدمات و فناوری‌های مالی و بانکی ایفا کرده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه راه‌حل‌های هوشمندانه به ساده‌تر شدن فرایندهای پیچیده مناسبات ماﻟﯽ روزمره، توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات اقتصادی برای تمام مردم و در نهایت فراگیری مالی کمک می‌کنند.

گزارش سالانه و داده‌محور دیجی‌پی، شرح کامل و مفصلی است از تمامی فعالیت‌های این شرکت از دی‌ماه 1399 تا آذرماه 1400. این گزارش می‌کوشد ضمن ارائه داده‌های شفاف از وضعیت و عملکرد دیجی‌پی، به فراگیر شدن چنین گزارش‌هایی را در میان فعالان صنعت و تأمین داده‌ها که یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی صنعت فین‌تک و لندتک کشور است، کمک کند.

سرویس‌های اعتباری یکی از بخش‌هایی است که در این گزارش به‌تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. دیجی‌پی، بستری برای دریافت اعتبار برای کاربران نهایی و فروشنده‌ها ایجاد کرده است و برای تسهیل فرایندها، این خدمات را در چند دسته مشخص ارائه می‌دهد:
اعطای اعتبار به مصرف‌کنندگان نهایی

 در این خدمات کاربر بدون نیاز به معرف و ضامن و با محوریت اعتبارسنجی بانکی، اعتباری برای خرید اقساطی انواع کالاها دریافت می‌کند. در حال حاضر این امکان برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا فراهم شده و در آینده در سایر فروشگاه‌های آنلاین نیز قابل توسعه است. اعطای اعتبار به مصرف‌کننده‌ها در قالب محصولات زیر ارائه می‌شود:

  • خرید اقساطی: C-Credit اعطای اعتبار به مشتریان برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا
  • BNPL: اعطای اعتبار به مشتریان، بدون ضامن و بر مبنای رتبه‌ اعتباری مشتری و پس از احراز هویت

تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)


فروشنده‌هایی که در مارکت پلیس‌ها فعالیت می‌کنند به‌عنوان حلقه‌های اصلی زنجیره تأمین باید از قدرت مالی کافی برای تأمین سرمایه برخوردار باشند. سرویس SCF روشی خلاقانه و تکنولوژی محور است که با تأمین مالی سرمایه‌های فروشنده‌ها و تأمین‌کنندگان مارکت پلیس‌ها، کمک می‌کند، این بنگاه‌های اقتصادی سریع‌تر به سرمایه در گردش خود دسترسی پیدا کنند و برای تکمیل این زنجیره ارزش توانمندتر عمل کنند. SCF یکی از سرویس‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ به‌صورت آزمایشی مورداستفاده فروشنده‌های دیجی‌کالا قرار گرفته و به آنها در تأمین سرمایه کمک کرده است.


بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای متقاضیان خرید اقساطی


بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا در اختیار کاربران قرار گرفته است. 446،522 نفر از کاربران برای دریافت اعتبار نام‌نویسی کرد‌ه‌اند و 9،200 میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاﺿﯽ خرید اقساطی اختصاص‌یافته است. ۵,۷۱۶,۵۴۱ بازدیدکننده از صفحه خرید اقساطی دیجی‌پی دیدن کرده‌اند.

تنوع پیشنهادهای اعتباری نیز به شرح زیر بوده است:

  • 30 میلیون تومان: 6درصد
  • 20 میلیون تومان: 44درصد
  • 15 میلیون تومان: 12درصد
  • 10 میلیون تومان: 30درصد
  • 5 میلیون تومان: 8درصد

38درصد کاربران سرویس اعتباری دیجی‌پی، خانم و 62 درصد آنها، آقا بوده‌اند. این کاربران از نظر طبقه‌بندی سنی در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • ۵۵ تا ۶۴ سال: 6درصد
  • ۴۵ تا ۵۴ سال: 12درصد
  • ۳۵ تا ۴۴ سال: 36درصد
  • ۲۵ تا ۳۴ سال: 40درصد
  • ۱۸ تا ۲۴ سال: 9درصد

از بین کالاهایی که به‌صورت اعتباری خریداری شده‌اند، گوشی موبایل، تبلت، لوازم‌خانگی برقی، لوازم جانبی موبایل، لپ‌تاپ، ابزار سلامتی هوشمند، هارد و فلش و دوربین عکاسی به ترتیب بیشترین محبوبیت را در بین خریداران داشته‌اند.

بالاترین مبلغ خرید اقساطی روز 9 تیرماه 1400 انجام شده است و بیشترین تعداد خرید هم در تاریخ 5 آذر 1400 انجام شده است. استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، زنجان و اصفهان به ترتیب استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین میزان خرید اقساطی را داشته‌اند و در مقابل ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی استان‌هایی با کمترین میزان خرید اقساطی بوده‌اند.


میزان استقبال کاربران دیجی‌پی از خدمات اعتباری بعد پرداخت BNPL


BNPL یا الان بخر و بعداً پرداخت کن، به خدمات اعتباری گفته می‌شود که در لحظه خرید، اعتباری برای کاربر فراهم می‌کند که کاربر بتواند آن را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. مبلغ پایین‌تر در مقایسه با سایر اعتبارها، دوره کوتاه‌تر بازپرداخت (حداکثر ۴ ماه)، سود و کارمزد ناچیز، بدون نیاز به وثیقه و ضامن و قابل اختصاص بودن به کاربرانی که تا کنون سابقه اعتباری نداشته‌اند، از ویژگی‌های این سرویس هستند. در این طرح کاربران بر مبنای رتبه‌ اعتباری خود، در لحظه خرید، اعتبار دریافت می‌کنند و پس از گذشت یک ماه طی بازپرداخت یک یا چندماهه، آن را باز می‌گردانند. مقدار این اعتبار بسته به رتبه اعتباری کاربر متفاوت است.

رفتار دقیق و درست و خوش‌حسابی کاربر در بازپرداخت به‌موقع می‌تواند به بهبود رتبه اعتباری او و دریافت اعتبارات بیشتر در آینده کمک کنند با وجود آن که این سرویس در میان جوانان و افراد تازه مستقل شده‌ای که هنوز سابقه اعتباری ندارند، بسیار محبوب است، همه افراد جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند. دیجی‌پی پس از آزمودن این سرویس در بهار و تابستان 1400، خدمات BNPL را هم‌زمان با دو جشنواره دیجی‌کالا در پاییز همین سال، به‌صورت عمومی به کاربران واجد شرایط ارائه کرد که 27،000 کاربر از این خدمات بهره برده‌اند.

محبوب‌ترین دسته‌بندی کالاها در سبدهای بعد پرداخت (BNPL) به ترتیب لوازم جانبی موبایل، هارد و فلش، کالاهای سوپرمارکتی، زیبایی و سلامت، کتاب و لوازم‌التحریر، ورزش و سفر و لوازم مصرفی خودرو بوده‌اند.

بیشترین خریدها در روزهای جمعه، یکشنبه و شنبه صورت گرفته‌اند.

کاربرانی که از سرویس بعدپرداخت استفاده کرده‌اند در رده‌های سنی زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • ۵۵ تا ۶۴ سال: 4درصد
  • ۴۵ تا ۵۴ سال: 12درصد
  • ۳۵ تا ۴۴ سال: 26درصد
  • ۲۵ تا ۳۴ سال: 38درصد
  • ۱۸ تا ۲۴ سال: 20درصد

سهم عمده دیجی‌پی در بازار خدمات خرید اعتباری و آزموده شدن این خدمات در مقیاس کاربران دیجی‌کالا، اهمیت اطلاعات موجود در این بخش از گزارش برای بازار خدمات اعتباری خرد در کشور را بیش‌ازپیش مشخص می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.