راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین گزارش رسمی دیجی‌پی منتشر شد / یک میلیون نصب فعال در یک سال

دیجی‌پی گزارش سالانه‌ای را با الگوبرداری از دستگاه ارقام باینری (دودویی) و با استفاده از ارقام ۰ و ۱ منتشر کرد. این گزارش بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از واحدهای کسب‌وکار، تجربه مشتریان، بازاریابی، پشتیباﻧﯽ مشتریان، فناوری و داده‌ها گردآوری شده است. طبق اعلام دیجی‌پی، گزارش سال دیجی‌پی علاوه بر اینکه به سؤالات علاقه‌مندان درباره کیفیت و کمیت فعالیت‌های مجموعه پاسخ می‌دهد، می‌تواند یک فرصت مناسب برای تحلیل فین‌تک و لندتک در کشور نیز باشد. داده‌ها و آمارهای ارائه‌شده در گزارش مذکور، بازتاب‌دهنده فعالیت‌های دیجی‌پی از ۱ دی‌ماه ۱۳۹۹ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ و معیاری برای قیاس عملکرد این مجموعه در بازه زماﻧﯽ مشابه در سال گذشته است.

دیجی‌پی که از سال ۱۳۹۷، باهدف ورود به صنعت فناوری‌های ماﻟﯽ، فعالیتش را آغاز کرده در سومین سال فعالیتش موفق شده با ۱ میلیون نصب فعال، ۱۵۰میلیون بار دیده شود و توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. کاربران فعال سوپر اپلیکیشن دیجی‌پی ماهانه ۱.۲۰۰.۰۰۰ تعداد تراکنش انجام داده‌اند. همچنین ۴.۳۰۰.۰۰۰ تراکنش ماهانه از طریق درگاه جامع پرداخت صورت گرفته است.

بیش‌تر از ۱۶میلیون از تعداد کل تراکنش‌های سالانه بر بستر کیف پول کاربران بوده که رقمی معادل ۷ هزار میلیارد ریال را از مبلغ کل تراکنش‌های سالانه پوشش می‌دهد.

اعطای تسهیلات و فراهم کردن شرایط خرید قسطی، یکی از خدمات دیجی‌پی است. دیجی‌پی تاکنون ۸۸.۶۹۲ اعتبار خرد با مبلغ ۹.۲۰۰ میلیارد ریال به کاربران اعطا کرده است. دیجی‌پی در زمینه BNPL نیز تعداد ۲۷.۰۰۰ اعتبار به کاربران تخصیص داده است. رقم اعتبارهای ۱۵۴ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرویس‌های کارت‌به‌کارت، کیف پول، پرداخت قبض، شارژ و خرید بسته اینترنت، خیریه و پرداخت تاکسی به ترتیب محبوب‌ترین سرویس‌های کاربران دیجی‌پی‌ هستند. این رضایت و عدم رضایت از عواملی مختلفی مانند نبود تنوع کافی، اختلال موقت، سرعت بالا، سهولت استفاده و .. نشات می‌گیرد.

در سالی که گذشت، مبلغ کل تراکنش‌های پردازش شده در سوپر اپلیکشین دیجی‌پی به بیش از ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید؛ ۳۶۱ میلیارد ریال از مبلغ به خرید شارژ، ۲۶ هزار میلیارد ریال به کارت به کارت، ۲۹ میلیارد ریال به عوارض آزادراهی، ۱۸ میلیارد ریال به خرید طرح ترافیک، ۶۹۶ میلیون ریال به پرداخت کرایه تاکسی ، ۳۷ میلیارد ریال به پرداخت جریمه رانندگی و ۴۷ میلیارد ریال به تراکنش‌های نیکوکاری اختصاص دارد.

آمارهای دیجی‌پی نشان می‌دهد که در سال گذشته، ۱.۷۰۰ میلیارد ریال بابت تراکنش‌های پرداخت قبض پرداخت شده و بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال از مبلغ کل به خرید بسته اینترنت مربوط می‌شود.

کاربران دیجی‌پی بازه سنی وسیعی از افراد جامعه را در برمی‌گیرند، از افرادی که به تازگی به سن قانونی رسیده‌اند تا افراد مسنی که حدود ۶۴ سال سن دارند، از دیجی‌پی استفاده می‌کنند؛۳۸ درصد کاربران در بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و ۲ درصد از آنها در بازه ۵۵ تا ۶۴ سال قرار دارند. ۷۸ درصد از کاربران دیجی‌پی آقا و ۲۲ درصد از آن‌ها بانو هستند.

سیستم عامل مورد علاقه کاربران دیجی‌پی به ترتیب اندروید و IOS است به طوریکه ۷۷ درصد افراد از سیستم عامل اندروید و ۱۳ درصد افراد از IOS استفاده می‌کنند. ۹۰ درصد افراد برای اتصال به دیجی‌پی از تلفن همراه، ۷ درصد از کامپیوتر شخصی و ۲ درصد از تبلت استفاد می‌کنند.

در سال گذشته ۴۴۶.۵۲۲ نفر از کاربران برای دریافت وام نام نوشته‌اند و مبلغ ۹.۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به متقاضیان اختصاص داده شده است. مبالغ تخصیص داده شده در گستره ۵ میلیون تومان الی ۳۰ میلیون تومان متغیر است اما عمده کاربران که ۴۴ درصد از متقاضیان را تشکیل می‌دهند خواستار وام ۲۰ میلیون تومانی بودند و تنها درصد کمی از متقاضیان به ۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داشتند.

۳۸ درصد از کاربران سرویس اعتباری خانم و ۶۲ درصد از آنها آقا هستند. آمارهای طبقه‌بندی سنی کاربران سرویس اعتباری نشان می‌دهد که افراد ۲۵ الی ۳۴ ساله تمایل بسیار زیادی به استفاده از سرویس‌های اعتباری دارند، در مرتبه بعدی ۳۵ الی ۴۴ ساله‌ها خواهان اعتبار از استان‌های متفاوت هستند.

کاربران سرویس اعتباری برای استفاده از اعتبار خود، در وهله اول خرید گوشی موبایل را انتخاب کرده‌اند و بعد از آن تبلت، لوازم خانگی برقی، لوازم جانبی موبایل، لپ‌تاپ، ابزار سلامت هوشمند، هارد وفلش و دوربین خریده‌اند. گفتنی است، ۹ تیر ۱۴۰۰ بالاترین مبلغ خرید اقساطی به وقوع پیوسته و روز ۵ آذر ۱۴۰۰، بیش‌ترین تعداد خرید اقساطی انجام شده است.


نگاهی جزئی‌نگرایانه به سرویس‌های دیجی‌پی


BNPL یا همان الان بخر و بعدا پرداخت کن، به خدمات اعتباری اطلاق می‌شود که در لحظه خرید، اعتباری برای کاربر فراهم می‌کند که کاربر بتواند آن را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. مبلغ پایین‌تر در مقایسه با سایر اعتبارها، دوره کوتاه‌تر بازپرداخت (حداکثر ۴ماه) سود و کارمزد ناچیز، بدون نیاز به وثیقه و ضامن و قابل اختصاص بودن به کاربراﻧﯽ که تا کنون سابقه اعتباری نداشته، از ویژگی‌های این سرویس است. در این طرح کاربران بر مبنای رتبه‌ اعتباری خود، در لحظه خرید، اعتبار دریافت می‌کنند و پس از گذشت یک ماه طی بازپرداخت یک یا چند ماهه، آن را باز می‌گردانند. مقدار این اعتبار بسته به رتبه اعتباری کاربر متفاوت است البته متناسب با رفتار کاربر، رتبه او تغییر خواهد کرد.

دیجی‌پی پس از آزمودن این سرویس در بهار و تابستان ۱۴۰۰، خدمات BNPL را همزمان با دو جشنواره دیجی‌کالا در پاییز همین سال، به‌صورت عمومی به کاربران واجد شرایط ارائه کرد.

یکی دیگر از سرویس‌های دیجی‌پی، کیف پول دیجیتال است که با هدف سهولت در پرداخت و صرفه‌جویی در زمان ایجاد شده. این راهکار هوشمند برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای، وب‌سایت‌های گروه دیجی‌کالا و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت اصلی کیف پول دیجیتال، ایجاد شرایطی است که کاربر بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کارت، با کمترین کلیک‌ها و در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت مورد نظر خود را انجام دهد.

امکان پرداخت مستقیم و پرداخت سرویس‌های اشتراﮐﯽ از دیگر قابلیت‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ برای کاربران کیف پول دیجی‌پی فراهم شده است. در این سرویس کاربر می‌تواند با انجام تنظیمات و ارائه مجوزهایی به سوپر اپلیکیش، امکان اضافه شدن خودکار موجودی کیف پول یا به اصطلاح شارژ خودکار آن را فراهم کند. در این حالت، اگر موجودی کیف پول از اندازه تعیین شده توسط کاربر کمتر شود، تا سقف مجاز از حساب بانکی متصل به کیف پول، است، برداشت و به موجودی کیف پول اضافه می‌شود.

قابلیت شارژ کیف پول از طریق کد هدیه، قابلیت دیگریست که به کسب‌وکارهای احراز هویت شده مختلف امکان می‌دهد از طریق فراخواﻧﯽ APIها، کد هدیه با مبلغی دلخواه به کیف پول کاربر واریز کنند.

درگاه پرداخت هوشمند، یکی دیگر از سرویس‌های دیجی‌پی است که عملکرد درگاه‌های مختلف را مورد سنجش قرار می‌دهد و برترین درگاه را انتخاب می‌کند. ایـن محصول با هدف افزایش شانس پرداخت موفق فروشگاه‌های اینترنتی طراحی شده است. نحوه عملکرد این محصول به این ترتیب است که به صورت لحظ‌های آمار ۶ درگاه پرداخت اینترنتی را مورد پایش قرار می‌دهد و با کنترل حجم تراکنش‌های هر یک از آنها، کاربران را به تناسب امتیاز به سمت درگاه هدایت می‌کند.

درگاه پرداخت دیجی‌پی دارای قابلیت بازگشت وجه به حساب مشتریان است؛ یعنی اگر مشتری به هر دلیلی از خرید خود منصرف شود و کالا یا خدمات را به فروشنده، بازگرداند. سرویس پرداخت هوشمند دیجی‌پی می‌تواند مبلغ بازگشتی را به کارت بانک، شماره حساب یا کیف پول کاربر منتقل کند.


جبران هدر رفت کاغذهای صرف شدده


دیجی‌پی در گزارش سالانه خود، اعلام کرده که حفاظت از محیط زیست را رسالت خود می‌داند و برای حفظ آن تلاش می‌کند. دیجی‌پی از طریق ارائه خدمات الکترونیک، در سال گذشته از هدر رفت بیش از ۱۰ میلیون رسید کاغذی جلوگیری کرده است اما برای اینکه داده‌های این گزارش را در اختیار فعالان صنعت قرار دهد ناگزیر به چاپ چند نسخه محدود شده است. از این رو، به جبران کاغذهای صرف شده در تهیه نسخه‌های مذکور، با همکاری بنیاد اَلگِن سرپرستی تعدادی از درختان جنگل‌های بلوط اَلگِن را بر عهده گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.