راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انفعال اینشورتک‎‌ها در نمایشگاه اینوتکس 2022 / فرصتی که به همگرایی نرسید

نمایشگاه اینوتکس 2022 در حالی به کار خود پایان داد که اینشورتک‌های ایران به عنوان بازوی نوآوری صنعت بیمه کشور حضوری بسیار کم‌رنگ و کم‌جان داشتند. صنعت بیمه که  امروز مدعی از سر گذراندن تجربه‌های خاص استفاده از روندهای فناوری و نوآوری است و طی مسیر تحول دیجیتال را سرمشق عملکرد خود قرار داده، در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری و نوآوری کشور نماینده‌ای ویژه برای تبیین دستاوردهای حرکت خود به سمت نوآفرینی نداشت؛ جز تعدادی بسیاراندک از استارتاپ‌های بیمه‌ای که سختی حضور در نمایشگاه اینوتکس و هزینه‌های آن را متحمل شدند تا در صنعتی که به شدت به پایه‌های سنتی خود چسبیده است نویدبخش حرکت و جنبشی محسوس باشند. هر چند اندک. هر چند ناچیز.


اینشورتک چیزی بیش از فروش آنلاین بیمه است


جدول زمان‌بندی دومین روز برگزاری نمایشگاه اینوتکس خبر از برگزاری پنلی تخصصی در حوزه فناوری‌های بیمه می‌داد. پنل «اینشورتک، تنظیم‌گری و فرصت‌های پیش‌ رو» که می‌توانست فرصت مناسبی برای بیان معضلات رویارویی اینشورتک‌ها و نهاد ناظر باشد.

اما فرصت کوتاه حضور نوآوران اکوسیستم بیمه، بزرگ‌ترین نقطه ضعف اینشورتک‌های کشور را دوباره به نمایش گذاشت. نداشتن تعریفی دقیق و مشخص از فعالیت اینشورتک‌ها در کشور را می‌توان از طیف نماینده‌های حاضر در تنها میزگرد اینشورتک در اینوتکس پی برد. چراکه میهمانان میزگرد مدیران ارشد بزرگ‌ترین سامانه‌های فروش بیمه در کشور بودند و نماینده بخش بین‌الملل یک شرکت بیمه.

به حتم در ماه‌های گذشته بیشترین حجم تنازع با بیمه مرکزی را استارتاپ‌های فروش بیمه در کشور داشته‌اند که البته به سبب تفاوت فعالیت آنها با سایر استارتاپ‌های بیمه‌ای و مدل کسب‌و‌کاری آنها که مستقیم با مشتری در ارتباط هستند –  بر خلاف سایر استارتاپ‌ها که به صورت B2B فعالیت دارند – اخبار اصطکاک‌ آنها با بیمه مرکزی در رسانه‌ها بیشتر شنیده می‌شود.

ولی باید به این نکته اشاره داشت که اگریگتورهای فروش را نباید نماینده مسلم اینشورتک‌های ایران برشمرد. چرا که تا امروز آنچه از نوآوری در صنعت بیمه در ذهن اهالی صنعت بیمه و حتی رگولاتور نشسته، چیزی فراتر از تبدیل فرآیندهای آفلاین به آنلاین نیست و نهایت قانون‌گذاری مجزا برای آنها نیز با عنوان کارگزاری برخط است.

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از استارتاپ‌های بیمه‌ای در کشور در حال ارائه خدمات نوآورانه برای تسهیل فرآیندهای بیمه‌گری به شرکت‌های بیمه هستند که امروز ما کمتر از آنها می شنویم. چرا همواره اینشورتک را فروش بیمه تعریف کرده‌اند و اوج نوآوری در صنعت بیمه را مقایسه و فروش در لحظه بیمه. در حالی که تعداد قابل توجهی از اینشورتک‎‌های حاضر در اکوسیستم در حال ارائه راهکارهایی برای تسهیل تمامی فرآیندهای زنجیره ارزش بیمه هستند که شاید کمتر شرکت بیمه‌ای حتی از وجود آنها خبر داشته باشد و نمایشگاه اینوتکس می‌توانست فرصت روشن معرفی آنها باشد و شنیدن از دغدغه‌هایی که کمتر جایی بیان شده‌اند.


لزوم همگرایی اینشورتک‌ها


عدم اعتماد مدیران بیمه به استفاده از رویکردهای نوآورانه در فرآیندهای بیمه‌گری و اصرار صنعت پیچیده و سنتی بیمه به ادامه مسیر موروثی در کنار باید و نبایدهای رگولاتوری و نگاه نه چندان واقع‌بینانه نهاد ناظر به روند اینشورتک را می‌توان از مهم‌ترین معضلات استارتاپ‌های بیمه‌ای ایران دانست.

اما آنچه امروز بیش از هر مسئله دیگری به چشم می‌آید ازهم‌گسیختگی و عدم همسویی طیف نمایندگان نوآوری صنعت بیمه است که بدون داشتن تشکل و انجمنی مشخص هر روز سعی دارند جایگاه و مرتبه خود را در صنعت بیمه برای بازیگران کهنه‌کار آن تبیین کنند. تازه‌واردهایی که بعضاً در رویارویی با پیچیدگی‌های صنعت بیمه و تفاوت نگاه و دیدگاه با بزرگان آن تاب‌آوری کمی دارند و صبر و حوصله‌ای نه چندان زیاد در برابر پس زدن‌ها.

 اینجاست که داشتن انجمنی سازمان‌یافته با حضور بازیگران اکوسیستم نوآوری بیمه می‌تواند برای بیان آنچه که آنها در مواجهه با صنعت بیمه و حتی صنایع دیگر همواره کم داشتند چاره‌ساز باشد؛ انجمنی که تفاوت‌های سازو‌کاری اینشورتک‌ها را به صنعت بیمه و صنایع مالی دیگر نشان دهد و راهی باشد برای تعامل بیشتر و بهتر با نهاد ناظری که هر روز فاصله بیشتری با خالقان تازه صنعت بیمه می‌گیرد. و البته تسهیل‌گری بزرگ برای حضور در فرصت‌هایی مانند اینوکس و اینوتکس و حتی فرصت‌های جهانی و بین‌المللی. چه از طریق کمک برای تأمین مالی هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌ها و چه ایجاد ارتباط و تعاملات خاص برای شناسایی فرصت‌ها و ایجاد گره‌های ارتباطی با صنایع دیگر.

در این میان می‌توان به نقش انجمن فین‌تک ایران و استفاده ظرفیت‌های آن برای همگرایی استارتاپ‌های بیمه ای اشاره کرد.

هر چند این روزها در رابطه با پیوند بین اینشورتک و فین‌تک کم و بیش اختلاف‌نظرهایی شنیده می‌شود و فعالان دنیای نوآوری در بیمه سعی دارند به مدد راهکارهای خاص خود داعیه استقلال در تعریف جایگاه ویژه خود داشته باشند و اینشورتک را مستقل از فناوری‌های مالی و بیمه را مستقل از صنایع مالی دنیا معرفی کنند. همان طور که درباره استقلال هر یک از دیگر بخش‌های نه‌گانه فین‌تک این اتفاق افتاده است.

در هر حال اینشورتک در ایران با هر دورنمایی – چه در داخل پیکره فناوری‌های مالی و چه خارج از آن – نیازمند حمایت انجمنی است که بتواند تفاوت ساختارهای کسب‌و‌کاری آنها را به صنایع دیگر نشان دهد و فرصت ساز حضور پررنگ آنها در فرصت‌های مختلف باشد. چه در داخل کشور، چه ورای مرزهای آن.

1 دیدگاه
  1. محمد حسین یمکان گز می‌گوید

    با سلام و احترام ،

    بنده محمد حسین یمکان گز هستم کارگزار رسمی بیمه مرکزی با سایقه 10 سال در خوزه فروش و تیم سازی بیمه های زندگی .
    علت عدم حضور بسیاری از اشخاص و مدیران عدم داشتن برنامه درست استارتاپ های تعامل بیشتر و حضور در این عرصه می باشد ، بعبارتی ورود اینشورتک برای خیلی از اهالی صنعت بیمه به بیکاری و گرفتن مشتریان از دست نمایندگان و کارگزاران تداعی شده است . بنده دو سال هست از نمایشگاه اینوتک بازدید می کنم و امسال هم بعنوان بازدید کننده شرکت کردم ، ولی تلاشی برای ارتقا و رفع موانع از طرف فعالان و علاقمندان به حضور در این صنعت را نمی بینم ، خوشحال می شوم پیرامون این موضوع موشکافانه تر با حضور اشخاص فعال و دارای نگرانی جلسات بررسی شود . از دیدگاه مقام ناظر و دستوری هم باید خارج شد ، چون مطمئنا بازخورد خوبی را در پی نخواهد داشت و هیچکدام از طرفین به سر منزل مقصود نخواهند رسید .

    موفق و پیروز باشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.