راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌وهفتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / سال مرگ خاموش پرداخت‌یارها؟

ماهنامه عصر تراکنش به شماره پنجاه‌وهفتم رسید. روی جلد این شماره، تصویر روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن را می‌بینید. شرکت توسن یا همان توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین که برخی قدیمی‌ترها آن را با نام کیش‌ویر می‌شناسند، از نام‌های بزرگ و شناخته‌شده صنعت نرم‌افزار بانکی ایران است که در طول سال‌های فعالیتش همواره به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و نوآور در این صنعت از آن یاد شده است.

با این حال توسن طی دو، سه سال گذشته بی‌سروصداتر از قبل در بازار حضور داشته و بسیاری این رویکرد توسن را نشانه‌ای ضمنی بر فاصله‌گرفتن این شرکت از فضای نوآوری تعبیر کرده‌اند، اما روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل توسن معتقد است این شرکت با اضافه‌کردن حوزه‌های جدید و نوآورانه به هلدینگ توسن و تمرکز شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین روی تعمیق طراحی و تولید محصولات نرم‌افزاری بانکی به شرکتی ساختارمندتر، پایدارتر و قابل اتکاتر برای مشتریانش یعنی بانک‌ها تبدیل شده و همین ساختارمندی و ثبات در شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین را سنگ بنای عرضه سهام توسن در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ می‌داند.

در گفت‌وگو با فاطمی مروری داشتیم بر سابقه حرفه‌ای او در توسن و مسیری که این شرکت تاکنون طی کرده و پس از این نیز ادامه خواهد داد. در ادامه، نگاهی بر مطالب پنجاه‌وهفتمین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


امنیت، بیمه رمزارزها و چند چیز دیگر


در بخش گزارش‌های این شماره، به روال هرماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم. در اسفندماه ۱۴۰۰ و فروردین‌ماه ۱۴۰۱ مانند ماه‌های قبل، همچنان شاهد تغییرات و انتصاباتی در نهادها و کسب‌وکارها بودیم؛ اما علاوه بر اخبار متعدد انتصاب‌ها، سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» با نامه پلمب به برخی شرکت‌های فناوری‌محور آغاز شد. همچنین مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی اولین فعالیت رسمی خود را در سال ۱۴۰۱ با اعلام هشداری جدید به استارتاپ‌های بیمه‌ای و سامانه‌های فروش خدمات آنلاین آغاز کرد.

علاوه بر اخبار، در گفت‌وگو با پنج فعال حوزه بانکی به بررسی وضعیت امنیت در صنعت بانکداری کشور پرداختیم. همچنین به بهانه تأسیس اولین کارگزاری رسمی بیمه در فضای متاورس و افزایش رغبت عمومی به دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها به سراغ فعالان حوزه بیمه و اقتصاد دیجیتال رفتیم و در میزگردی که در مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی برگزار شد، به ضرورت حضور بیمه‌گران در دنیای مجازی متاورس پرداخته و از سازوکار ورود شرکت‌های بیمه به مقوله بیمه رمزارزها صحبت کردیم.


نگاهی بر سه کسب‌وکار و روایت زندگی یک مدیر


«کیپا»، «ابرآروان» و «کوین‌پلاس» سه کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آن‌ها رفتیم و در گفت‌وگو با مدیران آن‌ها به مهم‌ترین اقدامات‌شان در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان برای سال جدید پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به سابقه حرفه‌ای روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل توسن و مسیری که توسن تاکنون طی کرده است، پرداختیم.

مدیرعامل توسن معتقد است این شرکت با اضافه‌کردن حوزه‌های جدید و نوآورانه به هلدینگ توسن و تمرکز شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین روی تعمیق طراحی و تولید محصولات نرم‌افزاری بانکی به شرکتی ساختارمندتر، پایدارتر و قابل اتکاتر برای مشتریانش یعنی بانک‌ها تبدیل شده و همین ساختارمندی و ثبات در شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین را سنگ بنای عرضه سهام توسن در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ می‌داند.

علاوه بر این، داستان زندگی کیوان جامه‌بزرگ را می‌خوانید که به یکباره وارد رشته مهندسی پزشکی می‌شود و به‌مرور شیفته آن می‌شود، ولی در نهایت فعالیت حرفه‌ای خود را با تمام علاقه‌اش به مهندسی پزشکی در حوزه فناوری اطلاعات ادامه می‌دهد. جامه‌بزرگ را می‌توان یکی از نقش‌آفرینان فعال و تأثیرگذار حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست.


پرداخت‌یارها و چالش‌هایشان


از یازدهم شهریورماه ۱۳۹۷ که شش شرکت طی مراسمی تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را با شاپرک و بانک مرکزی امضا کردند، عملاً حوزه فعالیت جدیدی در شبکه پرداخت کشور تعریف شد. این حوزه که حالا بیش از سه سال از عمرش می‌گذرد، اکنون با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. چالش‌هایی که به عقیده خود پرداخت‌یارها نه‌تنها امکان خلق نوآوری را از آن‌ها گرفته، بلکه فاصله آن‌ها را با نابودی نیز کم کرده است.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه در خصوص چالش‌های حوزه پرداخت‌یاری بگوییم، باید به مواردی همچون برخورد قهری رگولاتور با پرداخت‌یارها، اجباری‌شدن اخذ اینماد، اجباری‌شدن اخذ کد مالیاتی برای تمامی پذیرندگان و موارد دیگر اشاره کنیم. پرداختن به چالش‌های حوزه پرداخت‌یاری بهانه‌ای برای برگزاری میزگردی با فعالان این حوزه شد تا نگاهی داشته باشیم به مسیری که پرداخت‌یاری از ابتدای شکل‌گیری‌اش تاکنون آمده و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو شده است. به اعتقاد فعالان این حوزه، در سال ۱۴۰۱ اگر چالش‌های موجود به همین منوال ادامه پیدا کند، می‌توان سال جاری را «سالِ مرگ خاموش پرداخت‌یارها» نامید. همچنین در گفت‌وگو با فعالان حوزه لندتک در کشور، به چالش‌ها و وضعیت این حوزه پرداختیم.


آینده اتریوم


9 سال پیش، ویتالیک بوترین رؤیای اتریوم را پایه‌گذاری کرد تا با آن از فناوری اساسی بیت‌کوین، یعنی بلاکچین برای کارهایی فراتر از ارز دیجیتال استفاده کند. از آن زمان، این فناوری به لایه اصلی تبدیل شده که مدافعانش می‌گویند به اینترنت جدید، متن‌باز و غیرمتمرکز تبدیل خواهد شد.

اتریوم پس از بیت‌کوین، به دومین ارز بزرگ تبدیل شده و اکوسیستمی تریلیون دلاری را تغذیه می‌کند که از نظر گردش پول با ویزا رقابت می‌کند؛ اما با وجود اینکه ارزش و حجم ارزهای دیجیتال بالا رفته، بوترین با ترکیبی از غرور و ترس پیشرفت دنیایی را که خلق کرده، نظاره می‌کند. بوترین در مصاحبه‌ای گفته است: «اگر درست اجرا نشود، خود کریپتو، پتانسیل داشتن ویژگی‌های ویران‌شهری را دارد.» بوترین نگران خطراتی است که سرمایه‌گذاران بیش از حد مشتاق، کارمزدهای تراکنش سرسام‌آور و نمایش بی‌شرمانه ثروت ایجاد می‌کنند که باعث شده اغلب مردم چنین درکی از رمزارزها داشته باشند. در بخش جهان این شماره، گزارش تایم را با عنوان «شاهزاده رمزارزها، نگرانی‌هایی دارد» می‌خوانید.


بفرمایید سهم و تحلیل


به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌و‌هفتم ماهنامه عصر تراکنش نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب «متاورس»، «صنعت پرداخت دیجیتال»، «هویت دیجیتال» و «دیفای و آینده فایننس» را معرفی کردیم. علاوه بر این‌ها، نگاهی داشته باشیم به پنج اپلیکیشن در حوزه بازار سرمایه که تحلیل و سرویس‌های تحلیلی نقش کلیدی در آن‌ها دارد؛ گزینه‌هایی که احتمالاً در روزهای دوباره داغ‌شدن بازار سرمایه، به کارتان خواهند آمد.

همچنین در بخش معرفی سخت‌افزارها به سراغ سه دستگاه «LYNX 9500 شرکت جی‌اس‌اس»، «پایانه فروش اندرویدی MF919» و «محصول اُکانکت ناواکو» رفتیم. LYNX 9500 نسل جدیدی از ترمینال‌های ارائه خدمات مالی و پرداختی به‌صورت سلف‌سرویس و تلربیس به همراه سیستم احراز هویت هوشمند از طریق کارت هوشمند ملی است.

دستگاه MF919 نیز یکی از پایانه‌های فروش اندرویدی است که نه‌تنها به‌عنوان یک دستگاه کارت‌خوان سیار قابل استفاده است، بلکه می‌تواند در صورت یکپارچگی با اپلیکیشن‌های صندوق فروشگاهی موجود در بازار در نقش یک صندوق فروشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد. اُکانکت نیز راهکاری است که با رجیسترشدن در سرورهای SCB مخابرات و شرکت زیرساخت و اتصال SIP Trunk مخابرات به آن امکان تبدیل کانال‌های صوتی SIP را به پروتکل E1 و زیرساخت E1 فراهم کرده و با استفاده از این دستگاه امکان اتصال SIP Trunk مخابرات به تجهیزات متمرکزکننده بانکی فراهم می‌شود.

علاوه بر اینها، در شماره پنجاه‌ودوم ماهنامه عصر تراکنش در مطلبی به معرفی ۱۹ نفر از زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی ایران پرداختیم که در لایه مدیران ارشد مشغول به فعالیت هستند و طی سال‌های فعالیت‌شان در این حوزه، اقدامات مهمی را انجام داده‌اند. همان‌طور که در آن مطلب نیز گفته بودیم، قطعاً هیچ فهرستی کامل نیست و همیشه در فهرست‌ها نام‌هایی هستند که جا افتاده‌اند و از مخاطبان خواستیم اگر از نظرشان جای نام‌هایی در این فهرست خالی است، ما را مطلع کنند تا بتوانیم در گزارش‌های بعدی فهرست کامل‌تری را ارائه دهیم. در این شماره از ماهنامه، فهرستی را که در پنجاه‌ودومین شماره عصر تراکنش ارائه کرده بودیم، کامل‌تر کردیم و به معرفی زنان فعال دیگری در صنعت فناوری‌های مالی کشور پرداختیم.

ماهنامه عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.