راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

باز یا بسته، انتخاب با شماست / سه نوع کیف پول الکترونیکی در خدمت کسب‌وکارها

کیف پول دیجیتال، یک حساب اعتباری آنلاین روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر شماست که برای ذخیره پول و انجام فوری تراکنش‌های آنلاین و آفلاین استفاده می‌شود. یک کیف پول دیجیتال، درست مانند یک کیف پول واقعی است با این تفاوت که معاملات شما را سریع‌تر و امن‌تر می‌سازد. برخلاف حساب‌های بانکی، کیف پول دیجیتال به‌عنوان یک روش سریع معاملات دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

بسیاری از فروشگاه‌ها و کمپانی‌ها علاقه‌مندند تا مشتریانشان از کیف پول دیجیتال استفاده کنند. بر این اساس سه نوع کیف پول تعریف‌شده است.


کیف پول محدود یا بسته (Closed Wallet)


برخی از فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و یا کمپانی‌هایی برای مشتریان خودشان کیف پول‌ محدود تعریف می‌کنند. پولی که در این کیف پول‌ها ذخیره می‌شود فقط می‌تواند برای ارتباط مشتریان با همان شرکت یا فروشگاه، مورداستفاده قرار بگیرد. به‌عنوان‌مثال یکی از شرکت‌های تاکسی آنلاین را در نظر بگیرید. احتمالاً حداقل با یکی از این اپلیکیشن‌­ها کارکرده‌اید و متوجه کیف پولی ­که داخل این اپلیکیشن‌­ها تعبیه کرده‌اند، شده‌­اید. شما می­‌توانید این کیف پول را شارژ کنید و کرایه خود را از این کیف پول بپردازید. پولی که داخل حساب شما در این اپلیکیشن­‌ها ذخیره‌شده فقط برای استفاده از خدمات همان اپلیکیشن قابل‌استفاده است. شما نمی­‌توانید آن را نقد کنید یا جای دیگر خرج کنید.در کیف پول­‌های محدود، هنگام مرجوع کردن کالا یا لغو سفارش، مبلغ پرداخت‌شده به کیف پول شما برمی‌گردد و به شما امکان خرید مجدد از همان فروشگاه یا شرکت را می‌دهد. در مثال تاکسی آنلاین، اگر شما سفر خود را لغو کنید، مبلغ برداشته‌شده به کیف پول شما برگردانده می­‌شود و شما می­‌توانید در سفرهای بعدی از آن­ استفاده کنید.


کیف پول نیمه محدود (Semi-closed Wallet)


کیف پول نیمه محدود از پرکاربردترین انواع کیف پول ‎است. شرکت‌هایی مانند کیپو، Alipay، PayPal و غیره، کیف پول‌های نیمه محدود ارائه می‌دهند. علت این نام‌گذاری به دلیل ماهیت غیر بانکی سازمان‌های ارائه‌دهنده این نوع کیف پول­‌ها است. ازآنجاکه این کیف پول‌‌ها توسط سازمان‌های غیر بانکی اداره می‌شود، آن‌ها باید این پول را در یک حساب سپرده‌گذاری شده در یک بانک نگه‌دارند. به‌عبارت‌دیگر، این اتفاق مانند این است که شما پول خود را به‌واسطه کیف پولتان در یک حساب بانکی معتبر گذاشته باشید که تحت قوانین بانکداری کشور عمل می‌کند. درواقع، کاربران برای استفاده از این نوع کیف پول، بایستی با شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس قرارداد ببندند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. از این کیف پول‌ها می‌توان برای انجام معاملات آنلاین و یا آفلاین استفاده کرد. این معاملات شامل خرید کالاها و خدمات، خدمات مالی، پرداخت هزینه‌ها، انتقال وجه، شارژ اینترنت و موبایل، نیکوکاری و دیگر خدمات می‌شود.


کیف پول باز یا نامحدود (Open Wallet)


کیف پول نامحدود فقط توسط بانک‌­ها یا در مشارکت با بانک‌­ها صادر می­‌شود. بانک­‌ها یا موسسه­‌های مالی به‌جای کیف پول نیمه محدود، می‌توانند کیف پول نامحدود داشته باشند. با این کیف پول می‌توان تمام معاملاتی را که یک کیف پول نیمه محدود پشتیبانی می‌کند انجام داد. علاوه بر این، ازآنجاکه این کیف پول‌ها توسط بانک‌ها ارائه می­‌شوند، امکان نقد کردن موجودی کیف پول نامحدود درون شعب بانک یا توسط دستگاه‌های خودپرداز هم وجود دارد. M-Pesa مرتبط به بانک ICICI و Pay Zapp مرتبط به بانک HDFC چند نمونه از کیف پول‌های نامحدود در کشورهای مختلف ازجمله کنیا، افغانستان و هندوستان هستند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پرداخت الکترونیکی، بعد از کارت اعتباری، محبوب‌ترین روش پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین جهان است. همچنین روزبه‌روز تقاضا برای کیف پول دیجیتال در حال افزایش است که دلیل آن، توسعه سریع تجارت الکترونیک در دنیا هست.

در ایران نیز، شرکت تجارت الکترونیک بهار، توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز(Core Banking)  خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه‌های مختلف بانکداری متمرکز، سامانه‌های وفاداری، پرداخت‌های الکترونیکی و کیف پول دیجیتالی در اختیار افراد، سازمان‌‌ها و فعالان کسب‌وکار قرار دهد.

خدمات بهار، طیف گسترده‌ای از ابزارهای مالی و فناوری مرتبط با انواع کیف پول ازجمله مدیریت تسهیلات و امکاناتی چون Cash Back، Reverse/Refund، Multi-Wallet، Multi-Currency، انواع سرویس‌های کارمزد و تسهیم، مسدودی و رفع مسدودی وغیره را در برمی‌گیرد. همچنین بر اساس قوانین بانک مرکزی، مؤسسات اعتباری و بانک‌ها می‌توانند بانک عامل کیف پول‌ باشند تا بتوانند به‌عنوان راهبر کیف پول خدمت‌رسانی کنند. تجارت الکترونیک بهار قادر است با ارائه کیف پول مبتنی بر زیرساخت یکپارچه بانکی، آن‌ها را قادر سازد نقش عاملیت خود را ایفا کنند. همچنین بهار می‌تواند فرآیند کسب مجوز راهبری کیف پول الکترونیک را برای شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک تسهیل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.