راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی سرویس سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بانکینو در گفت‌وگو با امین آقاجانی / تلفیق بانکداری و سرمایه‌گذاری

این روزها روند جدیدی در دنیا باب شده که سرمایه‌گذاری و بانکداری را در هم ترکیب می‌کند. این روند که Bank Brokerage نام دارد، توجه تعداد زیادی از نئوبانک‌های شناخته‌شده دنیا را به خود جلب کرده و آنها را به سمت خود کشانده است. نئوبانک ایرانی بانکینو از قافله روند جهانی تلفیق سرمایه‌گذاری با بانک عقب نمانده و مدتی است که سرویس سرمایه‌گذاری را به پرتفوی خدماتش اضافه کرده است.

به گفته امین آقاجانی، مدیر بازاریابی توسعه کسب‌وکار بانکینو، راه‌اندازی سرویس سرمایه‌گذاری در پلتفرم بانکینو یک ارزش‌افزوده است؛ ارزش‌افزوده‌ای که کاربران بانکینو به ‌واسطه آن می‌توانند به‌راحتی دارایی‌های خود را از سمت حساب بانکی به کانال‌های سرمایه‌گذاری منتقل کنند.

آقاجانی با تأکید بر همگام‌شدن بانکینو با روندهای جهانی ادامه داد: «بیشتر افراد ترجیح می‌دهند پول‌هایشان را یا به بانک بسپارند یا از‌ راه‌های گوناگون در کانال‌های متفاوت سرمایه‌گذاری کنند. در همین راستا در گام اول صندوق‌های درآمد ثابت کارگزاری بانک خاورمیانه را به پلتفرم بانکینو اضافه کرده‌ایم.»

به گفته او، کاربران بانکینو برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کارگزاری بانک خاورمیانه باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشند.

آقاجانی در خصوص ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت تصریح کرد: «سود صندوق‌های درآمد ثابت بر خلاف سود سپرده‌های بانکی روزشمار و بیشتر است. در حالی ‌که در سپرده‌های بانکی بر حداقل موجودی ماه سود تعلق می‌گیرد، صندوق‌های مذکور ماهیانه بین 18 الی 22 درصد سود می‌دهند.»

او با بیان اینکه متضرر نشدن مردم اولویت اول بانکینو است، توضیح داد: «امنیت صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به صندوق‌های سهامی بالاتر است؛ شاید افراد با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی سود بیشتری کسب کنند، اما در دوران ضرر امکان دارد اصل پول‌شان را از دست بدهند. بانکینو یک بانک است و مردم باید از وضعیت سپرده‌هایشان احساس امنیت کنند. امنیت و متضرر نشدن مردم اولویت بانکینو است؛ برای همین صندوق درآمد ثابت بانک خاورمیانه تنها گزینه موجود در پلتفرم است.»

او افزود: «دارایی‌های موجود در صندوق‌های درآمد ثابت نقد است، به همین دلیل دستخوش نوسانات نمی‌شود. سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها از ریسک بازار بورس در امان‌اند، در نتیجه سرمایه‌گذاران دیگر دغدغه نوسانات را نخواهند داشت.»

به گفته آقاجانی، صندوق‌های درآمد ثابت مناسب کاربرانی است که با فضای سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی آشنا نیستند و به‌دنبال جایگزینی بهتر از سود بانکی می‌گردند. گرچه تفاوت‌شان اندک و خرد است.»

در حال حاضر عمده صندوق‌های دارای درآمد ثابت از ترکیب مشخصی تشکیل‌شده‌اند. ترکیب این صندوق‌ها شامل پول‌، اوراق دولتی و درصد بسیاری کمی سهام هستند.

او با اشاره به مزیت‌های قرار گرفتن صندوق سرمایه‌گذاری کنار حساب بانکی گفت: «برای سرمایه‌گذاری در صندوق، دیگر لازم نیست متقاضی به درگاه‌های پرداخت مراجعه کند. در نتیجه پرداخت ساده‌تری را تجربه خواهد کرد. سقف ثبت سرمایه‌گذاری از طریق درگاه‌های پرداخت محدود به 50 میلیون تومان است. این محدودیت در خرید با بانکینو وجود ندارد و فرد می‌تواند با رقم دلخواهش سفارش خود را ثبت کند.»

به گفته آقاجانی، فرایندهای صدور و ارسال از عموم صندوق‌ها سریع‌تر است و تجربه کاربری خوبی دارد. او در خصوص زمان‌بندی سپرده‌ها گفت: «مکانیسم صندوق درآمد ثابت به این صورت است که هر واحد قیمت مشخصی دارد، این صندوق‌ها کارمزد خرید ندارند، اما قیمت خرید واحد با قیمت فروش آن متفاوت است. مانند دلار و طلا. پس کاربران برای متضرر نشدن باید حداقل یک هفته واحدهایشان را نگه دارند. به عبارتی فرد ممکن است سهام را در یک قیمت خریداری کند و سهم روزبه‌روز باارزش‌تر شود.»

او در خصوص نحوه محاسبه سود در صندوق‌های درآمد ثابت گفت: «سود حاصل از خرید سهام ابتدای هر ماه پرداخت می‌شود، آخرین قیمت به قیمتی پیش‌فرض بازمی‌گردد و عدد نهایی از تقسیم عدد اضافه‌شده بر قیمت پیش‌فرض به دست می‌آید. در این چرخه، روزشمار بودن است که اهمیت دارد.»


اعطای وام با پشتوانه صندوق درآمد ثابت


او در خصوص برنامه‌های آتی بانکینو در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: «همان‌طور که گفتم بانکینو به‌دنبال ترکیب سرمایه‌گذاری و بانک در یک پلتفرم است، در همین راستا هر خدمت و هر نوع سرمایه‌گذاری‌ را که باعث ارزش‌افزوده شود، به پلتفرم اضافه خواهیم کرد. همچنین در آینده ارتباط میان حساب سرمایه‌گذاری و حساب بانکی را تسریع می‌کنیم. امکان‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF در آینده‌ای نزدیک و خریدوفروش سهام در آینده‌ای دور از دیگر برنامه‌های بانکینو هستند. همچنین قصد داریم به پشتوانه صندوق درآمد ثابت به کاربران وام و تسهیلات اعطا کنیم.»

او در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه در بانکینو فقط به فکر اضافه‌کردن خدمات نیستیم، اظهار کرد: «بانکینو به‌دنبال تلفیق بانکداری و سرویس‌های سرمایه‌گذاری است. از چالش‌هایی که سرویس مذکور برای رسیدن به نقطه نهایی تجربه خواهد کرد، مطلع هستیم، اما تنها اولویت‌مان افزودن ارزش‌افزوده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.