راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربیات هلدینگ مکس در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر / تجربه‌های موفق سرمایه‌گذاری؛ از بلاکچین تا خدمات سلامت

هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر مکس در سال ۱۳۹۸ و به همت تیم لطيف، بنیان‌گذار آن تأسیس شد. مأموریت هلدینگ مکس کمک به توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اما دارای پتانسیل، از طریق تأمین منابع مالی و ارائه خدمات مشاوره است.

تیم لطیف بیش از ۲۵ سال در حوزه‌های مختلف تجربه کارآفرینی دارد و از آلمان تا ایران شرکت‌های موفق و تأثیر‌گذار زیادی را راه‌اندازی کرده است. او ۱۵ سال پیش به ایران مهاجرت کرد و با آشنایی از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال ایران، استارتاپ‌های موفقی از جمله ازکی و چاپ‌آقا را تأسیس کرد.

تجربه سال‌ها فعالیت لطیف در زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری با کسب‌وکارهای متعدد در حوزه‌های مختلف به موفقیت شرکت مکس کمک شایانی کرده و موجب شکل‌گیری شبکه‌ای گسترده از کارآفرینان، منتورها، مشاوران و متخصصان در این هلدینگ شده است.

امروز بیش از ۲۰ شرکت در پورتفوی مکس قرار دارند و در حوزه‌های مختلف از جمله فین‌تک، سلامت، لجستیک، بلاکچین، خدمات و نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. از شناخته‌شده‌ترین استارتاپ‌های پورتفوی مکس می‌توان به ازکی، ازکی‌وام، خودرو۴۵، دکترتو، هومکا، پلاک و… اشاره کرد.

مکس با الگوبرداری از شرکت‌های مشابه و بنام خارجی برای اولین‌بار نمونه‌ای متفاوت از سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در ایران اجرا کرده است و با تأکید بر ارزش‌های هم‌آفرینی، اعتماد و امانت‌داری، علاوه بر تزریق سرمایه به کسب‌وکارهای نوپا، خدمات غیرپولی و دانش ضمنی خود در زمینه‌های مدیریت مالی و حقوقی، مدیریت سازمانی، منابع انسانی و توسعه بازار را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد.

هم‌افزایی میان شبکه کسب‌وکارهای مکس ارزش‌افزوده و فرصتی مناسب برای استفاده از خدمات متنوع و تجربیات موفق را فراهم آورده که به تسریع رشد استارتاپ‌ها و دستیابی به اهداف‌شان منجر می‌شود.

تیم لطیف در نشستی که چندی پیش با هدف معرفی هلدینگ مکس، برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ برگزار شد، توضیح داد: «من به همراه شرکایم از سال 2011 وارد فضای کارآفرینی شدیم و در سال 2019 هلدینگ مکس را تأسیس کردیم. از این سال به بعد به سرمایه‌گذار تبدیل شدیم. در این دو سال و اندی حدود 15 معامله انجام دادیم و سعی کردیم با سرعت خوب پیشروی کنیم. در حال حاضر نیز در پورتفوی هلدینگ مکس بیش از 20 شرکت قرار دارد.»

او ادامه داد: «ما در حال حاضر در چندین صنعت مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بزرگ‌ترین صنعت که بخش اعظم پورتفوی هلدینگ مکس را به خود اختصاص داده، صنعت فین‌تک است. شرکت ازکی، بیمیتو و ازکی‌وام سه برند از دو شرکت پورتفوی هلدینگ مکس و فعال در حوزه اینشورتک و لندتک هستند. در حوزه حمل‌ونقل شرکت بارولاین را داریم و در حوزه خودرو شرکت خودرو 4 و اتوبان را داریم. هر دوی این شرکت‌ها پلتفرم خریدوفروش هستند. در حوزه خدمات نیز دو برند چاپ‌‌آقا و پلاک را داریم و در حوزه سلامت نیز روی دو برند دکترتو و هومکا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. چهار شرکت مختلف نیز در حوزه نرم‌افزار داریم.»

لطیف توضیح داد: «هیئت‌مدیره هلدینگ مکس شامل مدیرعامل و پنج عضو دیگر از هیئت‌مدیره (General Partner) است. هلدینگ مکس به‌عنوان یک VC یا شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با الگوبرداری از شرکت‌های مشابه و بنام خارجی، مشاوره و تجربه‌های کسب‌شده به این نتیجه رسید که یک شرکت VC نیازمند حضور کارآفرینان یا کسانی است که سابقه مدیریت شرکت‌های بزرگ را در کارنامه خود دارند و می‌توانند این تجربه را به شرکت‌های زیرمجوعه منتقل کنند و در واقع این، دارایی ما برای حفظ سرمایه سرمایه‌گذاران و کسب حداکثر بازدهی از آن است‌.»


معرفی مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره هلدینگ مکس


تیم لطیف؛ مدیرعامل

تیم لطیف حداقل 26 سال در حوزه کارآفرینی در ایران و خارج از ایران فعالیت داشته است. او هم در استارتاپ‌ها فعال بوده و هم سهام‌دار خصوصی شرکت‌های غیراستارتاپی و صنعتی بوده است.

ساسان معدل؛ عضو هیئت‌مدیره

معدل بیش از 30 سال سابقه مدیریت و مدیریت ارشد سازمان‌های بزرگ در حوزه بانکداری و نرم‌افزار را داراست و در این حوزه‌ها بسیار شناخته‌شده است.

بیژن خیابانی؛ عضو هیئت‌مدیره

خیابانی در حوزه کسب‌وکار و فناوری اطلاعات بسیار شناحته‌شده است و در شرکت‌های بزرگی نظیر شیائومی و نوکیا در ایران مدیرعامل بوده و در اکوسیستم استارتاپی نیز در استارتاپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعددی به‌عنوان مشاور سرمایه‌گذاری، رشد، استراتژی و بازاریابی فعالیت داشته است.

علی الیاسی؛ عضو هیئت‌مدیره

الیاسی دارای بیش از 20 سال سابقه در صنعت نرم‌افزار است. او عضو تیم بنیان‌گذاران سپیدار و مدیران ارشد شرکت همکاران‌سیستم بوده است. همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری حظرپذیر دانه بوده است.

جواد بهره؛ عضو هیئت‌مدیره

بهره دارای سابقه 10 سال فعالیت در اکوسیستم استارتاپی است و همچنین در حال حاضر در حوزه کریپتوکارنسی و بلاکچین فعالیت دارد و به شرکت‌های مختلف نیز در این زمینه مشاوره می‌دهد. او همچنین مدیرعامل مکس‌دیجیتال است. این استارتاپ در زمینه مدیریت سرمایه در حوزه کریپتوکارنسی و بلاکچین فعالیت دارد و از سود حاصل از این مدیریت سرمایه، چند سرمایه‌گذاری موفق نیز داشته است.


معرفی چند استارتاپ زیرمجموعه هلدینگ مکس


به گفته هیئت‌مدیره هلدینگ مکس در حوزه کسب‌وکارهایی که در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کنند، نمی‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی پیش رفت؛ چراکه فناوری همواره در حال تغییر است. هلدینگ مکس سعی کرده نسبت به وضعیت بازار به سمت مفاهیمی برود که بتواند اولاً آنها را راه‌اندازی کند و دوماً پایداری مناسبی در شرایط کنونی داشته باشند. در مواقعی نیز بعضی تیم‌ها این هلدینگ را به سمت سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ خاص جذب کردند.

ازکی‌بیمیتو در حال حاضر لیدر اینشورتک در ایران است و با کل بازار بیمه کار می‌کند؛ اما هدف این استارتاپ فقط فعالیت در حوزه بیمه نیست.

ازکی‌وام نیز از دل استارتاپ ازکی بیرون آمد. این استارتاپ در حال حاضر دو فعالیت جداگانه انجام می‌دهد؛ اعتباردهی خرید بیمه و اعتباردهی برای خرید برخی کالاها یا همان BNPL. این استارتاپ قصد دارد مقایسه و معرفی خدمات بانکی را نیز در این پلتفرم راه‌اندازی کند.

درمون اپلیکیشنی است که در حوزه خسارات درمانی فعالیت می‌کند. هلدینگ مکس در تلاش است امکان پرداخت این خسارات را نیز در پلتفرم درمون فراهم کند تا کاربران بتوانند تمامی مراحل را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

بارولاین سامانه‌ای است که در حوزه حمل‌ونقل بار بین‌شهری فعالیت می‌کند. در این سامانه هم امکان انتقال بار و هم امکان صدور بارنامه وجود دارد. در سال 1400 نیز حدود 20 هزار حمل‌ونقل بار از طریق این پلتفرم صورت گرفت.

خودرو45 پلتفرمی برای خریدوفروش خودروهای سواری است. این سامانه در حال حاضر شش هزار مصرف‌کننده دارد. این پلتفرم 14 شعبه در 10 شهر ایران دارد. ممکن است تا سال دیگر این پلتفرم به عدد 50 هزار معامله در سال برسد.

اتوبان، استارتاپی است که فعالیت خودرو45 را در حوزه ماشین‌های سنگین انجام می‌دهد. اما تفاوت آن با خودرو45 به‌دلیل تفاوت در نوع خودرو این است که پلتفرم اتوبان  C2C است. سال گذشته حدود 50 میلیارد تومان معامله در این سامانه انجام شد. یکی از امتیازات اتوبان استفاده از قدرت گروه ماموت است.

دکترتو خیلی بی‌سروصدا به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های حوزه هلث‌تک تبدیل شد. در حال حاضر سه میلیون کاربر و روزانه حدود 10 هزار تراکنش پرداخت‌شده دارد.

هوم‌کا پلتفرمی است برای انجام خدمات درمانی در منزل. این استارتاپ فعالیت خود را با تست کووید شروع کرد و در حال حاضر تست خون در منزل نیز به آن اضافه شده است. به‌طور کلی این پلتفرم قصد دارد خدمات درمان خانوادگی را پوشش دهد.

هلدینگ مکس در حوزه منابع انسانی روی شرکتی به نام Adilar سرمایه‌گذاری کرده است. این پلتفرم نرم‌افزاری برای جذب و مدیریت نیروی انسانی است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر اسنپ، تپسی، گلدیران، مای‌بیبی، دماوند و… از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از استارتاپ‌های مجموعه مکس Wish Work است. این پلتفرم در اصل برای انجام پروژه‌های نرم‌افزاری خارج از کشور طراحی شده است.

هلدینگ مکس در حوزه ERP یا برنامه‌ریزی منابع سازمانی نیز در چهار شرکت «سامانه‌های مدیریت»، «بتاسیستم»، «رابین‌ویستا» و «سامه‌آرا» سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت‌‌ها وظیفه ارائه مشاوره به سازمان‌های بزرگ و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای لازم را برای بهبود مدیریت برعهده دارند. در حال حاضر نیز بیشتر پروژه‌های بزرگ این حوزه در ایران توسط یکی از این چهار شرکت انجام شده است.

چاپ‌‌آقا شرکتی است که در سال 2016 شروع به فعالیت کرد. این شرکت همانند سایر شرکت‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی در نمایشگاه‌ها دارند، در زمان شیوع ویروس کرونا دچار رکود شد. این شرکت در حال حاضر 40 عضو دارد و فعالیت مثبت خود را از سر گرفته است.

پلاک شرکتی است که با هوم‌سرویس شروع به کار کرد، اما به این شرکت خدمات بنزین ارائه می‌دهد. در حال حاضر حدود 10 ماشین دارد و به فکر گسترش آن است.

شرکت Max Digital، شرکتی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ مکس در حوزه بلاکچین است. بیت‌مکس اولین سرمایه‌گذاری این شرکت است. هلدینگ مکس همچنین از یک سرمایه‌گذاری جدید که به‌زودی رونمایی می‌شود، خبر داد. این استارتاپ قرار است در فضای یک Game Studio با فناوری روز دنیا در حوزه متاورس و گیمینگ فعالیت کند.

Vira Mining شرکتی است که از حدود هشت سال پیش در حوزه زیرساخت‌های مربوط به ماینینگ در حال فعالیت است. این شرکت اولین استخر (Mining Pool) بومی کشور را راه‌اندازی کرد. هلدینگ مکس فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی را در خارج از کشور نیز پیگیری می‌کند.


مدل کسب‌وکار صنعت پرداخت نیازمند اصلاح است


تیم لطیف در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت در خصوص نحوه برخورد هلدینگ مکس با استارتاپ‌هایی که با چالش رگولاتوری مواجه هستند، توضیح داد: «یکی از دلایل اصلی عدم ورود رگولاتور به بعضی حوزه‌ها نو بودن آنهاست. در کشورهای در حال توسعه زمانی که وارد حوزه جدیدی شوید که تأثیرگذار باشد و رقبای سنتی دچار مشکل شوند، چالش زیادی ایجاد می‌شود.»

لطیف در ادامه در خصوص تلاش‌های هلدینگ مکس برای تأثیر بر مسیر رگولاتوری توضیح داد: «ما تیم‌هایی برای این کار داریم. در انجمن فین‌تک عضو هستیم. اعضای پورتفوی کمپانی ما هر کدام در انجمن‌ها و بخش‌های مربوط به رگولاتوری عضو و فعال هستند و نهادی نیست که با آن صحبت نکرده باشیم. باید ببینیم دغدغه سمت حاکمیت چیست و خودمان را جای قانون‌گذاران بگذاریم.»

ساسان معدل یکی از اعضای هیئت‌مدیره هلدینگ مکس در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اینکه چرا این شرکت تا به حال به صنعت پرداخت ورود نداشته است، توضیح داد: «واقعیت این است که در صنعت پرداخت نیز هستیم، اما نه به‌طور مستقیم و کامل. تا زمانی که مدل کسب‌وکار صنعت پرداخت اصلاح نشود، در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم؛ چراکه با این مدل کسب‌وکاری که در حال حاضر در صنعت پرداخت وجود دارد، نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود. اما در بخش‌هایی از این صنعت که می‌توان روی آن حساب کرد، ورود کرده‌ایم؛ مانند لندتک.»

او ادامه داد: «در حوزه لندتک و اینشورتک ما به گونه‌ای در حوزه پرداخت نیز حرکت کرده‌ایم. در ابتدای کار از چند پرداخت‌یار نیز دیدن کردیم، اما بازدهی مناسبی نداشتند. بازار پرداخت‌یاری هم مبهم است و در حال حاضر به حد اشباع رسیده است؛ بنابراین سعی کردیم در حاشیه این صنعت حرکت کرده و در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که آینده روشن‌تری دارند.»

تیم لطیف در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص میزان سرمایه تحت مدیریت هلدینگ مکس توضیح داد: «در حال حاضر سرمایه تحت مدیریت این هلدینگ حدود 100 میلیون دلار ارزش دارد.»

لطیف در خصوص ورود به بازار کشورهای خارجی نیز گفت: «ازبکستان و قزاقزستان بازارهای خوبی برای ورود ما دارند و یکی از اهداف ما در آینده نیز همین است.»

هیئت‌مدیره مکس در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته‌نامه کارنگ در خصوص برنامه هلدینگ مکس برای سرمایه ‌گذاری در حوزه بلاکچین و رمزارز توضیح داد: «حوزه متاورس و گیمینگ پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند و در عرصه بلاکچین سعی می‌کنیم اگر برنامه‌ای داشته باشیم در حوزه متاورس، بازی و ان‌اف‌تی باشد. برنامه‌های زیادی برای بازی داریم و از ایده‌های خوب استقبال می‌کنیم.»

لطیف در توضیح مهم‌ترین چالشی که هلدینگ مکس در این سال‌ها با آن مواجه بوده، گفت: «به نظر من بزرگ‌ترین چالش ما تابه‌حال این بوده که در کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنیم. پول برای سرمایه‌گذاری الزامی است، اما اگر پاسخ دو سؤال بالا را ندانیم، نمی‌توان ارزشی از آن پول خلق کرد. بنابراین در این حوزه، تخصص اهمیت زیادی دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.