راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد جذب سرمایه حوزه نوآوری‌های حقوقی قضایی برگزار شد / معرفی هفت استارتاپ فعال در حوزه حقوقی قضایی

اولین رویداد جذب سرمایه حوزه نوآوری‌های حقوقی قضایی با هدف ارتباط با سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های فعال در این حوزه در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در سالن سلام برگزار شد. این رویداد به همت پردیس نوآوری حقوقی و قضایی و سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد، با اعطای امتیاز سرمایه‌گذاری و تسهیلات حداقل ۲ میلیاردتومانی انجام شد و میزبان هفت استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در حوزه نوآوری‌های حقوقی قضایی بود. در این رویداد همچنین محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی حضور داشتند و برنامه‌های قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات را تشریح کردند. همچنین در این رویداد، مراسم امضای توافق نامه سرمایه‌گذاری میان مجموعه داوین با دو استارتاپ امضانو و دادیاب صورت گرفت.


تسهیل روند جذب سرمایه صاحبان کسب وکار‌ها


سکوی تامین مالی جمعی کارن کراد که فعالیت اصلی آن تأمین مالی و امتیاز سرمایه‌گذاری به پروژه‌های نوآورانه است، با همکاری پردیس نوآوری حقوقی و قضایی میزبان ۷ استارتاپ فعال در حوزه حقوقی قضایی بودند. برگزارکنندکان هدف از این رویداد را معرفی استارتاپ حوزه حقوقی و قضایی به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران بالقوه این طرح‌ها، تسهیل روند جذب سرمایه و به هم‌رسانی صاحبان کسب‌وکار‌های نوپا و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و در نتیجه ارتقا و تعالی زیست بوم کارآفرینی کشور معرفی کردند.

در ابتدای این رویداد سجاد نیری، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری داوین بااشاره به فعالیت‌های این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «برگزاری این رویداد برای اولین بار اتفاق بسیار خوبی است که‌امیدواریم نقطه آغازی برای گفت‌وگو‌های بیشتر و تعامل سازنده در این حوزه باشد. نزدیک به ۲ سال است که از شروع فعالیت داوین می‌گذرد و اینکه نهاد‌هایی دیگری درخصوص تأمین سرمایه در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و مالی و نوآوری‌ها وجود داشته باشد بسیار اتفاق خوش‌یمنی است. ‌امیدواریم طی این رویداد هم تیم‌های خوبی برای همکاری انتخاب شود و همگی با هم بتوانیم به قوه قضائیه که در مسیر پیشرفت زیست‌بوم نوآوری‌های حقوقی و قضایی حرکت می‌کند، کمک کنیم. »

در ادامه این رویداد وحید حافظی، مدیر عامل پردیس نوآوری حقوقی و قضایی با اشاره به حصول پیشرفت کار در این نهاد توضیح داد: «این رویداد اولین رویداد سرمایه‌گذاری حقوقی است. هدف از برگزاری و برپاکردن چنین رویدادی رونق بخشیدن به اکوسیستم نوآوری حقوقی و قضایی بوده است. هرچند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در واقع متولی اصلی نوآوری است اما سایر نهاد‌ها و بخش‌های دیگر قوه قضائیه نیز باید در این مسیر همراهی و همکاری کرده تا بتوان با ابزار‌های فناوری در سال جاری خدمات خوبی به مردم ارائه بدهیم.»


نیازسنجی قوه قضائیه و دعوت از استارتاپ‌ها برای اجرای طرح‌ها


محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز از اهداف و طرح‌های قوه قضائیه صحبت کرد و فهرستی از نیاز‌های این قوه را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه کرد.

او با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ گفت: « نوروز امسال مقام معظم رهبری نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را برای امسال تعیین کردند. این نام‌گذاری برای ما و اکوسیستم فناوری اطلاعات نیز یک دلگرمی بود. ما طی سالی که گذشت دو اقدام مهم انجام دادیم. یکی از این اقدامات احراز هویت برخط بود و یکی دیگر نیز دادرسی الکترونیک. برخط بودن، حفظ حریم خصوصی و احراز هویت افراد، تعامل درست بین حاکمیت و شرکت‌ها و کاهش هزینه‌های حقوقی مردم مدل مبتنی بر پلتفرمی است که باعث ایجاد یک مجموعه صحیح می‌شود. »

کاظمی‌فرد ادامه داد: « بحث احراز هویت برخط ما اکنون با ۸ شرکت فعال در این حوزه در حال انجام است و در خصوص بحث دادرسی الکترونیک نیز با ۳ شرکت همکاری داریم. ما راهی را شروع کردیم و همراهی استارتاپ‌ها کمک‌کننده بود. البته در این مسیر نگرانی‌هایی نیز وجود داشته و دارد. به عنوان مثال بحث دیتا پرایوسی خیلی مهم است. اطلاعات نزد ما حریم خصوصی افراد است و بانک اطلاعاتی اشخاص نباید نزد شرکت‌ها وجود داشته باشد. بنابراین ما کاری که کردیم این بود که شرکت‌ها فقط احراز هویت را انجام می‌دهند اما نمی‌دانند متقاضی احراز هویت چه کسی است. فقط عکس و فیلم را تأیید می‌کنند. در مقابل ما نیز بحث برخط بودن را کاملاً پذیرفتیم و به هوش ماشینی اعتماد کردیم. »

رئیس مرکز آمار قوه قضائیه اضافه کرد: « هرچند در این نقطه همچنان یک چالش داریم. ماشین تأیید می‌کند که عکس و تصویر فرستنده برای خود فرستنده است اما تناسب پوشش را نمی‌تواند تشخیص دهد. نتیجتاً در این مرحله ما هنوز کار را با انسان و نه به صورت الکترونیک انجام می‌دهیم و نیروی انسانی پوشش فرد را تأیید یا رد می‌کند. پس همین بحث تشخیص پوشش بازار خوبی است و استارتاپ‌ها می‌توانند با یک نوآوری در این مرحله به کمک ما بیایند و ما نیز کاملاً آمادگی حمایت مالی از پروژه را داریم. »

او افزود: « بحث دیگر درمورد نوع مدل تعامل شرکت‌هاست. عموماً مدل تعامل‌نویسی این شرکت‌ها برای ارائه خدمات به شرکت‌های خصوصی یا مشتریان عادی است و نیاز است یک مدل نیز برای تعامل با نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی وجود داشته باشد. »

در ادامه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه فهرستی از نیاز‌ها این نهاد را در حوزه نوآوری و دیجیتال مطرح کرد و از استارتاپ‌ها دعوت به همکاری برای رفع نیاز‌ها قوه قضائیه کرد.

کاظمی‌فرد در خصوص پروژه دادرسی الکترونیک نیز توضیح داد: « ارائه خدمات دادرسی الکترونیک با سه شرکت دانش بنیان انجام می‌شود. ما به دنبال این هستیم که این مدل را برای بخش‌های دیگر نیز تسری دهیم و سایر دستگاه‌ها نیز به‌عنوان یک الگو بتوانند از آن استفاده کنند. آنچه در این بین برای ما مهم است، کاهش هزینه‌های مردم است. باید حواسمان باشد که فردی که به صورت الکترونیک می‌خواهد از خدمات استفاده کند، یعنی تمام راه‌ها را رفته و حالا به سمت خدمات آنلاین آمده، بنابراین این خدمات باید برایش ارزش افزوده داشته باشد و مهم‌ترین آن هم دریافت خدمات ارزان‌تر است. اگر نتوانیم خدمات را ارزان‌تر و حتی رایگان در اختیار متقاضی قرار ندهیم این پروژه یک پروژه شکست‌خورده است. »

کاظمی‌فرد با بیان این‌که دورنمای امسال توسعه و ارتقای مواردی چون گفتار متنی دادنامه، سرور سایت، فیشینگ، پابند زندانیان، داده‌یابی، شکوائیه، دستیار هوشمند و پردازش امور قضائیه است، افزود: «به عنوان یک مجموعه که وظیفه تنظیم‌گری فضای حقوقی را دارد باید کمک کنیم تا نیاز‌های واقعی حقوقی مردم را به استارتاپ‌ها اطلاع دهیم تا آن‌ها این مشکلات را رفع کنند، باید در سریع‌ترین زمان بحث عدالت را ایجاد کنیم و دسترسی مردم را به خدمات حقوقی آسان کنیم. »

حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی نیز توضیح داد: «قوه قضائیه به سمت استفاده از فناوری حرکت کرده ما هم در معاونت علمی سعی کردیم در این مسیر حرکت کنیم. به هرحال این حوزه بازار ویژه‌ای است. به جز منافع و آورده‌های اقتصادی ازحیث سرمایه اجتماعی و عدللت اجتماعی نیز بسیار مهم است. حتی برای ما وجه عدالت اجتماعی آن خیلی پررنگ‌تر از شرط اقتصادی است. برای امسال یک بسته هوشمند خدمات قضایی فراهم کردیم. »

او ادامه داد: « باتوجه به اینکه ذات استارتاپ‌ها خلاقیت است، ‌امید داریم که بعد از انتشار این بسته مواردی که به ذهن ما نرسیده توسط استارتاپ‌ها تکمیل شود در معاونت علمی باز است و هر نیازی که قوه قضائیه داشته باشد، ما با همکاری استارتاپ‌ها رفع نیاز می‌کنیم. پیشنهاد بنده به استارتاپ‌ها این است که در حال حاضر که سند تحول قضائی آماده شده است، تحلیل محتوا داشته باشند و‌ایده بدهند تا ما بتوانیم هر‌ایده‌ی امکان‌پذیری را حمایت کنیم و نیاز‌های مردم و قوه قضائیه برطرف شود. »


محصولات 7 استارت‌آپ حقوقی و قضایی


در این رویداد ۷ استارت‌آپ حقوقی و قضایی، خدمات و ظرفیت‌های خود را معرفی کرده و به توضیح قابلیت‌ها و محصولات خود پرداختند.

اولین ارائه میان استارتاپ‌ها مربوط به شرکت امضانو بود که محصول خود را سامانه جامع مدیریت قرارداد و امضای دیجیتال معرفی کرد. طبق ارائه این شرکت دانش‌بنیان، برای اولین بار در ایران، امضانو راهکار جامع سازمانی اتوماسیون‌سازی اسناد حقوقی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از ایجاد و ساخت هوشمند اسناد حقوقی تا امضای دیجیتال و مدیریت کردن آن‌ها، در کنار چندین امکانات دیگر همگی در CLM این استارتاپ جا می‌گیرد. سرمایه مورد نیاز این شرکت ۷ الی ۱۰ میلیارد تومان عنوان شد.

شرکت دستیار صوتی شریف (رومند) نیز با محصول دستیار هوشمند صوتی (پردازش و سنتز گفتار-پردازش زبان طبیعی) به ارائه محصول پرداخت. این شرکت برای این محصول خود به ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

به گفته این شرکت این دستیار صوتی اولین دستیار صوتی در حوزه قضایی خواهد بود که می‌تواند به صورت افزونه به سایت‌های قضایی و یا به صورت اپراتور هوشمند به کال سنتر‌های دادگستری‌ها اضافه شود تا بتواند به صورت خودکار بخشی از پاسخ‌های ارباب رجوع‌های این حوزه را کاهش دهد. مشتریان این محصول کسب‌وکار‌های اینترنتی وب‌سایت‌ها، کسب‌وکار‌های اینترنتی اپلیکیشن‌ها و سازمان‌های دولتی است.

بعد از این نوبت به شرکت دادیاب رسید. محصول مورد معرفی این شرکت پلتفرم ارائه خدمات حقوقی بود و ویژگی‌های آن شفاف، دسترس‌پذیر و منصفانه معرفی شد.

سرمایه مورد نیاز برای این پلتفرم ۷ میلیارد تومان ( بازار داخل) و ۱۱ میلیارد تومان ( بازار بین‌الملل) عنوان شد.

مدیر این پروژه در توضیح گفت: «دادیاب به دنبال ارائه یک بستر هوشمند است که در آن تمامی خدمات حقوقی و قراردادی به صورت ۳۶۰ درجه در اختیار افراد قرار گیرد. همچنین دادیاب با ایجاد یک بستر همگون، دریافت کلیه خدمات حقوقی را به تفکیک برای ایرانیان فراهم می‌آورد و در فرآیند فرسایشی حقوقی نیز تلاش می‌کند که منافع کاربران به بهترین شیوه تأمین شود و با ارائه خدمات شفاف وکالتی، مشاوره حقوقی، قراردادساز هوشمند، شکایت‌ساز هوشمند و همچنین ارائه خدمات حقوقی بین‌المللی در صدد افزایش سهم بازار خود در صنعت فناور‌ی‌های حقوقی است.»

در ادامه نیز شرکت پرونده، سامانه خدمات حقوقی و کسب و کار پرونده را معرفی کرد که مربوط به ارائه خدمات حقوقی به شرکت‌ها و سازمان‌ها در حوزه برون‌سپاری خدمات حقوقی است.

شرکت ایداد، استارتاپ حقوقی و قضایی ایداد را معرفی کرد. این سامانه در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی رونمایی شده و تاکنون به ارائه خدمات پرداخته است.

شرکت تکداد با توجه به اینکه یکی از فرسایشی‌ترین موانع برای مدیران چالش‌های حقوقی است، تیم حقوقی تکداد تلاش می‌کند چالش‌های حقوقی را برای کسب و کار‌ها به حداقل برساند.

شرکت عدلینو پلتفرم دو سویه ارائه مشاوره حقوقی را معرفی کرد. با عدلینو کاربران می‌توانند از طریق موبایل خود به تعداد زیادی از مشاور حقوقی متخصص در حوزه‌های گوناگون حقوقی دسترسی داشته باشند. با اخذ مشاوره سریع، آسان و ارزان این امکان فراهم خواهد شد تا افراد جامعه با دریافت مشاوره دقیق و صحیح از بروز مشکلات حقوقی و قانونی آتی در‌امان بمانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.