راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا موضع رگولاتورها نسبت به رمزارزها تغییر کرده‌ است؟

کسری حسنی / ممکن است تصور کنید با باز شدن پای مقررات به دنیای رمزارزها، این حوزه به‌طور کامل به حاشیه رانده می‌شود، اما رؤسای چند شرکت بزرگ رمزارزی اعلام کرده‌اند که پس از سرکوب‌های مکرر در این حوزه، رویکرد مثبت‌تری نسبت به رمزارزها دیده می‌شود. در حالی که چین رمزارزها را کاملاً ممنوع کرده است، کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا اقداماتی را برای اعمال نظارت بر این بازار نوپا اعلام کرده‌اند.

ژائو، مدیرعامل بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، در حاشیه اجلاس هفته بلاکچین در پاریس به CNBC گفت: «مواضع  قطعاً در حال تغییر هستند.» سال گذشته رگولاتور‌های بریتانیا، بایننس را از انجام هرگونه فعالیت تنظیم‌شده در این کشور منع کردند، در حالی که در سنگاپور، بایننس خدمات خود را پس از هشدار بانک مرکزی که ممکن است مقررات محلی را نقض کند، محدود کرد.

ژائو در سخنرانی روز چهارشنبه در آغاز این رویداد گفت که بحث‌های نظارتی در مورد رمزارزها از منفی به مثبت تغییر کرده است. با همه اینها دنیای رمزارزها همچنان تا رسیدن به مقبولیت گسترده راه زیادی را در پیش دارد و سرنوشت این صنعت تا حد زیادی به رویکردهایی بستگی دارد که توسط رگولاتورهای مختلف جهانی اتخاذ خواهد شد.

نیکلاس کری، یکی از بنیان‌گذاران والت Blockchain.com، به CNBC گفت: «سرعت رگولاتوری در سراسر جهان در حال افزایش است. دولت بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که استیبل‌کوین‌ها – دارایی‌های دیجیتالی که قیمت ارزهای موجود مانند دلار آمریکا را ردیابی می‌کنند – را به سیستم پرداخت محلی وارد می‌کند.»

ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا نیز از ضرابخانه سلطنتی که مسئول تولید سکه‌های این کشور است، خواسته است تا یک NFT، ایجاد کند.

این مدیران همچنین به CNBC گفتند که دولت‌ها می‌خواهند نوآوری را در بازارهای مالی و نسل احتمالی بعدی اینترنت، معروف به وب 3.0 را تقویت کنند، اما آنها در مورد جنبه تاریک این صنعت از جمله پول‌شویی و سایر معاملات غیرقانونی و تأثیر استخراج بیت‌کوین بر محیط زیست نیز محتاط هستند.

در ایالات متحده، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً فرمان اجرایی‌ای را امضا کرده که در آن درخواست هماهنگی گسترده دولت در زمینه دارایی‌های دیجیتال داده شده است. به گفته کارشناسان، نگرانی اصلی برای رگولاتورهای غربی، استفاده از دارایی‌های دیجیتال برای فرار از تحریم‌های روسیه است.

آرتور بریتمن، یکی از بنیان‌گذاران Tezos، پروتکل بلاکچین رقیب اتریوم، به CNBC گفت: «من فکر می کنم سیاست‌گذاران شروع به جدی‌گرفتن رمزارزها کرده‌اند، اما فکر نمی‌کنم رویکرد صمیمانه‌ای نسبت به آن داشته باشند.»

به گفته ژائو، فرانسه بسیار مترقی است و نسبت به رمزارزها بسیار خوش‌بین است. آنها درک بهتری از این مسائل دارند. بایننس در هفته گذشته با راه‌اندازی یک برنامه شتاب‌دهنده با همکاری Station F به نام web3 and crypto، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. این در حالی است که این شرکت که قبلاً به داشتن دفتر مرکزی رسمی افتخار می‌کرد، اکنون در جست‌وجوی یک دفتر اصلی جهانی است.

ژائو در این‌باره اعلام کرد: «ما قطعاً مقر منطقه‌ای خود را برای اروپا در پاریس قرار خواهیم داد. ما ابتدا تعدادی دفتر مرکزی منطقه‌ای را قبل از جهانی‌شدن ایجاد خواهیم کرد.» بایننس اکنون دارای مجوز در بحرین و دبی و تأییدیه موقت در ابوظبی است. در اروپا، توسط رگولاتورهای لیتوانیایی مبارزه با پول‌شویی نظارت می‌شود و به‌دنبال ثبت در ناظر خدمات مالی سوئد است.

به گفته برد گارلینگ هاوس، مدیرعامل کمپانی بلاکچین ریپل، همه رگولاتورها با رشد سریع رمزارزها موافق نیستند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، گارلینگ هاوس و یکی از بنیان‌گذاران ریپل به نام کریس لارسن را به اتهام فروش غیرقانونی بیش از یک میلیارد دلار از رمزارز ریپل به دادگاه کشانده‌ است. گارلینگ هاوس گفت: «به کارآفرینانی که در فکر ایجاد یک شرکت بلاکچین هستند، توصیه می‌کنم که در ایالات متحده این کار را انجام ندهند؛ زیرا فقدان شفافیت و عدم اطمینانی که در ایالات متحده وجود دارد، شما را در معرض خطری که برای ما اتفاق افتاد، قرار می‌دهد.»

ریپل در حال حاضر در حال بررسی انتقال دفتر مرکزی خود به خارج از ایالات متحده است. لندن و سنگاپور در میان نامزدهای احتمالی قرار دارند. گارلینگ هاوس همچنین گفت: «ریپل امسال 300 نفر را استخدام خواهد کرد که بیش از نیمی از آنها خارج از ایالات متحده مستقر خواهند بود.»

منبع CNBC
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.