راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال ۱۴۰۰ لندو منتشر شد / رشد ۶ برابری و نوآوری در ارزیابی ریسک

لندو گزارش سال 1400 خود را منتشر کرد. در گزارش سال ۱۴۰۰ لندو، با ارائه آمار و ارقام دقیق، نحوه فعالیت و رشد این مجموعه بررسی شده و تأثیرگذاری لندو در حوزه لندتک نیز توضیح داده شده است. گفتنی است؛ لندو با نام تجاری «ایران‌رنتر» فعالیت خود را در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ شروع کرد. ایران‌رنتر در سال ۱۳۹۹ به «لندو» تغییر نام داد و تا به امروز، مسیر خود را با تمرکز بر ارائه اعتبار آنلاین ادامه داده است.

در حال حاضر لندو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های خرید اقساطی در ایران شناخته می‌شود که برای تأمین اعتبارهای درخواستی مشتریان با بانک همکاری می‌کند. لندو با ارائه وام آسان، بدون نیاز به چک، ضامن، پیش‌پرداخت و جریمه دیرکرد، امکان خرید اقساطی آنلاین را برای کاربران فراهم کرده است. متقاضیان دریافت وام از لندو فقط در پنج مرحله می‌توانند وام دریافت کنند.

به نظر می‌رسد فرایند آسان و کوتاه دریافت وام از لندو باعث استقبال مردم از این پلتفرم شده است، براساس اطلاعات موجود، مجموع وام پرداخت شده به مشتریان نسبت به سال قبل 6 برابر شده است. لندو در بهمن ماه 1400 حدود 700 میلیاردتومان درخواست وام داشته است. تعداد کاربران لندو نسبت به سال گذشته 200 درصد رشد داشته است. این پلتفرم در زمینه تعداد درخواست وام هم نسبت به سال قبل 524 درصد پیشرفت کرده است. میانگین مبلغ وام دریافتی از لندو از سال 1397 تا سال 1400، 540 درصد رشد کرده است.


رفتار کاربران لندو


آمارها نشان می‌دهند که 80 درصد از متقاضیان وام درخواست خود را با تلفن همراه ثبت کرده‌اند. براساس آمارهای لندو آقایان بیش‌تر از خانم‌ها به خرید اقساطی علاقه‌مندند، نمودار مشتریان لندو نشان می‌دهد که 79 درصد از مشتریان لندو آقا بوده‌اند و 21 درصد آنها خانم. بیشتر متقاضیان وام در لندو، افراد بین 30 تا 40 سال هستند. جوان‌ترین مشتری لندو فردی 18 ساله و مسن‌ترین مشتری لندو فردی 87 ساله است.

بیشتر مشتریان لندو، کارمندان بخش خصوصی هستند و مشاغل آزاد، کارمندان دولتی، افراد بازنشسته، خانه‌داران و دانشجویان به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند. عمده مشتریان لندو در دو مقطع دیپلم و کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند و به ترتیب 50 و 27 درصد از سهم مشتریان را به خود اختصاص داده‌اند.

بیش‌تر مشتریان لندو ساکن پایتخت و البرز هستند. البته نمی‌توان از استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، فارس مازندران و قم چشم پوشید.

طبق اعلام لندو، در سال ۱۴۰۰، ۶۷ درصد مشتریان لندو اقساطشان را به موقع یا زودتر از موعد پرداخت کرده‌اند. همچنین نرخ نکول لندو، یعنی درصد مشتریانی که بعد از ۶ ماه هنوز قسط پرداخت‌نشده دارند، تنها ۰.۵ درصد بوده است. مشتریان خوش حساب لندو معمولا اقساطشان را 15روز زودتر از موعد پرداخت می‌کنند.


اعتبارسنجی و ارزیابی ریسک مشتریان


لندو برای اعتبارسنجی متقاضیان از دو مرحله استفاده می‌کند؛ در مرحله اول، فرد توسط یکی از شرکت‌های مورد تایید بانک مرکزی اعتبار سنجی می‌شود و در مرحله دوم لندو مشتریان را به کمک الگوریتم پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی (AI)، رتبه‌بندی می‌کند. در این فرایند به هر شخص یک نمره اعتبار اختصاص داده می‌شود. محاسبه این نمره اعتبار از طریق بیش از ۱۰۰ پارامتر مثل سن، جنسیت، شغل، تحصیلات، وضعیت تأهل، محل سکونت، اپراتور تلفن همراه، رفتار پرداخت مشتریان و… انجام می‌شود. 

اگر فردی نمره اعتبار بالای 200 دریافت کند، به‌عنوان مشتری ویژه شناخته می‌شود. گستره نمره 100 تا 200 هم فرد را به‌عنوان مشتری خوب معرفی می‌کند. نمره 0 الی 100 هم برای مشتریان معمولی است. حدود 50 درصد از مشتریان لندو، مشتری خوب محسوب می‌شوند و 20 درصد از آنها، مشتری ویژه.

براساس آمارها خوش قول‌ترین مشتریان لندو در گروه سنی 21 تا 30 سال بوده‌اند. لندو در گزارش سال 1400، اعلام کرده که تحصیلات با خوش‌حسابی رابطه مستقیم دارد؛ مشتریان با مدرک دکترا وکارشناسی ارشد، نسبت به سایرین اقساطشان را به موقع پرداخت کرده‌اند.

در میان استان‌های کشور اهالی استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و چهارمحال بختیاری نسبت به سایر استان‌ها بد حساب‌تر بوده‌اند و اقساطشان با تاخیر پرداخت کرده‌اند. اهالی کرمانشاه هم خوش‌حساب‌ترین مشتریان لندو بوده‌اند.

با توجه به ارزیابی ریسک مشتریان لندو در سال ۱۴۰۰، داده‌های مهمی به دست آمده است. مثلا اینکه در بین مشاغل مختلف، دانشجویان ریسک کمتری در پرداخت اقساط داشته‌اند و اهالی استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و چهارمحال‌وبختیاری، اقساط خود را نسبت به اهالی بقیه شهرها، با تأخیر بیشتری پرداخت کرده‌اند.


نحوه عملکرد واحد پشتیبانی و عملیات لندو


عملکرد واحد پشتیبانی و عملیات لندو در سال ۱۴۰۰ با چالش‌ها و موفقیت‌های زیادی همراه بوده است. به‌عنوان مثال واحد پشتیبانی لندو در سال گذشته به بیش از ۲۳۰ هزار تماس تلفنی پاسخ داده و مجموعا ۱۵ هزار ساعت مکالمه تلفنی با کاربران داشته است.

لندو در بخش پایانی گزارش خود اعلام کرده که برخلاف بانک‌ها هفت روز هفته از ساعت 8 الی 24، پاسخگوی مشتریان است. علاوه براین، ثبت‌نام بانکی فقط در ساعات کاری انجام می‌شود درحالی که لندو 24 ساعته آماده ارائه خدمات است. تاکنون 17 درصد از مشتریان لندو در بازه 12 شب تا 7 صبح، وام درخواست کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات گزارش 1400 لندو، صنعت لندتک تقریبا 5 درصد از سهم بازار وام خرد در جهان را به خود اختصاص داده است. اما در بازار ایران، این نسبت به 0.1 درصد می‌رسد. اختلاف 50 برابری این اعداد نشان می‌دهد که هنوز در ایران فرصت بسیاری برای رشد لندتک وجود دارد و سامانه‌های مالی موقعیت‌های فراوانی برای جذب بازار وام دارند.

3 دیدگاه
  1. امیر می‌گوید

    گزارش رو ول کنید
    بیاین از منی که پدرم دراومد تا بتونم اعتبارمو بگیرم بپرسین
    پشتیبانی فقط اسمش پشتیبانیه وگرنه کوچکترین زحمتی به خودشون نمیدن
    فوق العاده بدقول، بدترین تجربه ای که میشه تو این زمینه داشت، اینارم فقط من نمیگم، کافیه برین کامنتای اینستاشونو ببینین

  2. Azita می‌گوید

    لندو پیش پرداخت دارد، ضامن هم چک و سفته می‌گیرد، بانک هزینه اعتبار سنجی میگیرد و شدید کنترل می‌کند و قسط 12 ماه را 11ماهه دریافت میکند و همه جا تبلیغ میکند 12ماه، سود به شدت بالا. دورغ نگیم بزرگترین هم نیست الان صد تا شرکت‌ این شکلی هست که با چک و سفته وام میدن

  3. اکبرمهری می‌گوید

    خیلی کلاشن کلاهبردارن فقط زر میزنن مال مردم خورن عوضین گول حرفاوتبلیغاتشونونخورین هنوزجنس نفرستادن ماداریم قسط میدیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.