راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیروی انسانی متخصص و ماهر، مهمترین منبع فناوری اطلاعات

كسب‌وكار بانك‌ها در عصر حاضر كاملا با فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است. در هر حوزه‌ای كه دقت مي‌شود استفاده بهينه از فناوری اطلاعات توانسته به عنوان نقطه عطف در همان حوزه عمل كند.

ارائه انواع خدمات بانكي به هنگام به مشتريان، دقت و سرعت در عمليات بانكی پشت باجه، افزايش امنيت استفاده از خدمات بانكی، فراهم کردن امکان شناسايی و پيشگيری از انواع مفاسد بانكی و پولشويی، مديريت مناسب ريسك كسب‌وكار، مديريت بهينه منابع بانكی، همه با فناوری اطلاعات میسر شده و حتي رويه‌های مرتبط با پرسنل بانك‌ها مانند وظايف حوزه منابع انسانی، رويه‌هايی هستند كه كيفيت آنها با گسترش استفاده از فناوری اطلاعات به هيچ وجه با دهه‌های پيش قابل قياس نيستند. نقش و اهميت فناوری اطلاعات در كسب‌وكار بانك‌ها در حال حاضر به قدری وسيع است كه شايد هر سخنی در اين باب توضيح واضحات قلمداد گردد. شايد مطلبي كه پرداختن به آن مفيد باشد، پيش‌بينی وضعيت دهه بعد و حتی دهه‌های آتی صنعت بانكداری در سايه استفاده از فناوری اطلاعات باشد.

azimi-way2pay-92-09-12

.

نیروی انسانی، ارزشمندترین منبع

منابع فناوری اطلاعات را مي‌توان در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، شبكه و ارتباطات، امكانات مركز داده و نيروی انسانی خلاصه كرد. اما مهمترين منبعی كه فناوری اطلاعات برای گسترش خود به آن نياز دارد، نيروی انسانی متخصص و ماهر است. دانش و مهارت نيروی انسانی و مديريت صحيح آن مهمترين منابع فناوری اطلاعات هستند چرا كه بقيه منابع معمولا با صرف هزينه مادی و پول به راحتی حاصل مي‌شوند اما در مورد نيروی انسانی وضعيت پيچيده است. سازمان‌ها و شركت‌ها بخشي از اين منابع را به واسطه نيروهای خود و بخشی ديگر را با استفاده از توان شركت‌های تخصصی فناوری اطلاعات بيرون از سازمان، برآورده مي‌كنند. مساله مهمي كه بعضا از منظر برخي سازمان‌ها پنهان مانده است، كيفيت اين منبع مي‌باشد.

حوزه فناوری اطلاعات مثل اكثر حوزه‌های فنی، حوزه‌ای نيست كه بتوان با دانش سطحی و كلي‌گويی انتظار پيشرفت داشت. بررسی دقيق سوابق نيروهای كليدی لايه‌های كارشناسی و مديريتی سازمان‌ها و شركت‌های موفق در حوزه IT كاملا مؤيد اين مطلب مي‌باشد. اهمیت اين منبع به قدری است که مديران فناوری اطلاعات اصولاً نمی‌توانند به راحتي به نيروی انسانی خود به چشم منابع قابل تعويض و جايگزينی نگاه كنند.

.

مديريت خدمات فناوری با استفاده از استانداردها

مديريت خدمات فناوری اطلاعات موجب مي‌شود منابع مرتبط با فناوری اطلاعات با توجه به اولویت‌ها و نيازهای سازمان اداره گردد. هدف نهايی آن انطباق استراتژی کسب‌وکار با تكنولوژی به منظور ايجاد ارزش می‌باشد. اتفاقي كه در دهه اخير اتفاق افتاده است اين است كه انتظارات از صنعت IT از تمركز بر مسائل تكنيكی عبور كرده و بر كيفيت سرويس و زمان پاسخگويی كوتاه متمركز شده است كه رسيدن به اين مهم علاوه بر وجود منابعي كه اشاره شد، نيازمند روال‌های مديريت سرويس نيز مي‌باشد كه در واقع مرتبط كننده افراد و تكنولوژی است. به کارگیری استانداردها به مديران امكان داده است که از سطح خدمات ارائه شده در سازمان اطمينان حاصل نمايند.

برای نمونه ITIL روی ارائه خدمات با كيفيت و تمركز بر رابطه مشتری تاكيد دارد، بدين معنی كه سازمان IT بايد رضايت مشتريان خود را جلب نمايد. يكي از نتايجی كه از اين حرف استنتاج مي‌شود اين است كه برای رسيدن به چنين هدفی، بازنگری و نظارت مداوم كيفيت خدمات بايد به موازات نیازمندی‌های سازمان صورت گيرد. حركت به سمت استفاده از روال‌های استاندارد ITIL به عنوان استانداردی كه مورد استقبال خيلي از سازمان‌ها و شركت‌ها در سطح دنيا قرار گرفته است مي‌تواند تا حد زيادی مديريت خدمات فناوری اطلاعات را بهبود ببخشد. البته برخي از سازمان‌ها بدون اينكه مطلع باشند تا حدی مشابه همين روال‌ها را در مجموعه خود اعمال مي‌كنند ولي استفاده مناسب از اين استاندارد به اين بخش از سازمان‌ها نیز كمك مي‌كند.

به مثابه اكثر واحدهای فناوری اطلاعات موجود در سازمان‌ها و شركت‌ها، ما به عنوان حوزه بانكداری الكترونيك و فناوری اطلاعات در بانك كشاورزی، هم نقش مشتری برای تعداد زيادی از شركت‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات را بازی می‌کنیم و از منظری ديگر و در بسياری از خدمات، نقش ارائه دهنده سرويس و خدمات به شركاء خود در بانك را داريم. استفاده از استانداردهای ارائه خدمات فناوری اطلاعات علاوه بر آنكه به تدوين SLA های مناسب و استمرار رابطه مطلوب با شركت‌های ارائه دهنده نرم‌افزار كمك كرده است، در بعد ديگر سبب بهبود وضعيت ما به عنوان سرويس دهنده به بدنه بانك هم در زمينه ارائه خدمات (Service Delivery) و هم پشتيباني خدمات (Service Support) شده است كه مطمئناً با افزايش سطح اعمال اینگونه استانداردها نهایتاً كيفيت ارائه خدمات كه هدف اصلي ماست برآورده خواهد شد.

محمدجعفر زمانی، مدیر امور بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیک؛ شماره 45

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.