راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کسب‌وکارهایی که احتمالاً در سال ۱۴۰۱ بیشتر از آنها خواهیم شنید / جریان‌سازهای ۱۴۰۱

عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / در بخش «امیدها» به کسب‌وکارهایی پرداخته‌ایم که فکر می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ جریان‌ساز خواهند بود و از هر کدام از این کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهیم شنید. در این بخش با توجه به اینکه رویکرد آینده‌نگرانه دارد، منتخبی نداریم و به تمامی کسب‌وکارهایی که در این بخش معرفی کرده‌ایم، امید داریم که در سال آینده جریان‌ساز شوند. باید منتظر ماند و دید که آیا این امیدها در سال آینده این‌طور خواهند بود یا خیر.

رهند هوشمند

شرکت رهند هوشمند به‌راحتی در چهارچوب تعاریف شرکت‌های متداول صنعت فناوری اطلاعات قرار نمی‌گیرد. این شرکت با مدیریت مجید عبدالله‌خانی نگاهی جدید را وارد عرصه پلتفرمی در ایران کرده است؛ چراکه شرکت رهند هوشمند در عمل محصول تولید نمی‌کند، بلکه ابزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما هر کسب‌وکاری داشته باشید به‌راحتی می‌توانید پلتفرم مورد نیاز خود با ابزارهای اختصاصی را از رهند خریداری کنید و نگران هیچ محدودیتی نباشید. رهند در همین بازه کوتاهی که از فعالیتش می‌گذرد، توانسته سرویس‌های متعددی را به کسب‌وکارهای کوچک، بزرگ و متوسطه ارائه دهد.

عبدالله‌خانی در گفت‌وگویی که در شماره 48 ماهنامه عصر تراکنش داشت، شاه‌بیت سخنانش این بود که می‌خواهیم پلتفرمی در قواره هر کسب‌وکاری ایجاد کنیم. او در خصوص روند تأسیس این شرکت گفته بود: «من شخصاً علاقه زیادی به معماری پلتفرمی دارم. دید ما در حوزه سیستم‌های پیچیده و مقیاس بزرگ نگاه پلتفرمی است. حتی زمانی که به‌عنوان مدیر تولید در شرکت توسن کار می‌کردم، همیشه به حوزه نرم‌افزار نگاه پلتفرمی داشتم. ما حتی ماژول‌های صد درصد کسب‌وکاری مانند تسهیلات را نیز که قواعد دقیق و مشخصی دارد، به شکل پلتفرمی طراحی می‌کردیم و به همین دلیل انعطاف‌پذیری بالایی داشت و در آینده به‌سرعت با نیازهای بازار منطبق می‌شد. معنی نگاه پلتفرمی این است که به ‌جای آنکه با تولید دستورالعمل‌های سنتی و تجمیع آنها به ارائه محصول برسیم، با ایجاد زیرساخت‌های فنی و کسب‌وکاری انتزاعی به ساختاری توسعه‌پذیر دست پیدا کنیم.»

مؤسس رهند هوشمند می‌گوید زمانی به ایجاد یک شخصیت حقوقی مستقل ترغیب شدیم که شخصاً تمایل داشتم نگاه پلتفرمی توأمان در معماری، فروش و بازاریابی نرم‌افزار را مستقل از ملاحظات مرسوم گسترش داده و تجربه کنم و با همراهی شرکا و همکاران تجاری، در مسیر تحول دیجیتال که در آینده نزدیک، همه صنایع را متأثر خواهد کرد، نقش داشته باشیم.

حالا نزدیک به سه سال از تأسیس شرکت رهند هوشمند می‌گذرد و رفته‌رفته با تجربه‌ای که مؤسسان آن از گذشته اندوخته بودند، به شرکتی ارزشمند تبدیل می‌شوند. رهند یکی از امیدهای سال 1401 است که می‌تواند نگاه پلتفرمی در کشور را متحول کند.

ملی‌پاس

ایجاد یک هویت دیجیتالی در کشور برای بسیاری به یک آرزو تبدیل شده که با وجود برخی بسترهای فنی اما محدودیت‌های رگولاتوری و برخی ملاحظات هنوز این امر عملیاتی نشده است. شاید برای بسیاری از ما این اتفاق رخ داده باشد که با انبوهی از اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های متعدد ورودی به دستگاه‌های دولتی و همچنین بانک‌ها مواجه باشیم و برای هر یک از آنها نیز یک رمز ورود تعریف کرده باشیم که بعد از چند وقت آن را فراموش می‌کنیم، اما ملی‌پاس این امکان را به شما می‌دهد که با تعریف یک هویت دیجیتالی بتوانید با امضای اختصاصی و با امنیت بسیار بالا وارد درگاه‌های مورد نظر شوید.

علاوه بر این در این پلتفرم شما می‌توانید از امکاناتی همچون احراز هویت بیومتریک، گواهی امضای الکترونیکی، صدور گواهی امضای الکترونیکی و مدیریت آسان و سریع گواهی‌ها بهره‌مند شوید. حتی از طریق این ابزار می‌توانید قراردادها و اسناد مورد نیاز خود را به شکل قانونی و با امنیت بسیار بالا و با قابلیت استعلام از مراجع قضایی به امضا برسانید.

شرکت توسعه نوین همراه کیش توسعه‌دهنده این ابزار ایجادکننده هویت دیجیتالی افراد است. این شرکت که از زیرمجموعه‌های هلدینگ گرایش تازه کیش محسوب می‌شود، توانسته با محصولاتی همچون ملی‌پاس، رمزبان و اپلیکیشن شصت خروجی قابل توجهی را از خود بر جای بگذارد و در سال 1399 نیز موفق شد جایزه هجدهمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی را به خود اختصاص دهد. این شرکت شاید پیش از اینکه بحث رمز دوم پویا در کشور مطرح باشد، توانست پلتفرم‌هایی را در این خصوص برای بانک ملی طراحی کند.

حالا این شرکت با محصول ملی‌پاس خود گام مهمی را در حوزه تعریف و مدیریت هویت دیجیتالی کشور برداشته که اگر محدودیت‌های رگولاتوری تا حد زیادی در این مسیر برداشته شود، می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور بخش مهمی از هویت دیجیتالی شهروندان ایرانی را مدیریت کند.

فام

تشکیل و تأسیس شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (با نام اختصاری فام) در راستای گسترش حوزه خدمات بانکی و افزایش تنوع محصولات بانکی معاونت فناوری اطلاعات مؤسسه اعتباری ملل که یکی از خوشنامان عرصه بانکداری در کشور با بیش از سه دهه فعالیت بانکی است، در تاریخ 22/09/1395 با هدف ارائه هرگونه فعالیت خدماتی و تجاری در حوزه فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، دیجیتال و رایانه در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری نوین بانکداری الکترونیک ارتباطات و شبکه، مراکز داده، استانداردسازی اعم از مشاوره، نظارت، تحلیل، طراحی، منطبق‌سازی، تولید، توسعه، بهینه‌سازی، تأمین تجهیزات، راهبری، مدیریت، پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های سیستم‌های عملیاتی، مدیریت و خدماتی، رایانه‌ای، شبکه‌ای، ابری، اینترنتی، الکترونیکی، دیجیتالی، مکانیزاسیون، اتوماسیون اداری، بانکداری و صنعتی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها و پروژه‌های فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری، رایانه‌ای، نصب و راه‌اندازی کلیه سیستم‌های مخابراتی، نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی داخلی و خارجی و…. تأسیس شد.

در حال حاضر فام طیف وسیعی از خدمات در حوزه بانکداری را ارائه می‌دهد و توانسته هفت سامانه از جمله احراز هویت الکترونیکی سجام، نیکوکاری، سامانه ثبت‌نام سجام، مدیریت سهام عدالت، سامانه درخواست تعویق اقساط، درخواست استعلام ضمانت‌نامه بانکی و سامانه رسیدگی به شکایات را در اختیار مؤسسه مالی و اعتباری ملل قرار دهد. همچنین این شرکت اپلیکیشن فام را به‌عنوان یک پرداخت‎ساز در اختیار مؤسسه اعتباری ملل قرار داده است. هرچند این اپلیکیشن به‌عنوان یک پرداخت‌ساز رقبای بسیار بزرگی داشت و در ابتدا امکانات ابتدایی را در اختیار کاربران قرار می‌داد، اما رفته‌رفته راه خود را در میان مشتریان پیدا کرد. این اپلیکیشن توانسته تاکنون بیش از 50 هزار نصب در کافه‌بازار را به ثبت برساند و هدف نهایی خود را به نحوی تعریف کرده تا تمامی افراد بتوانند هر آن چیزی را که از یک اپلیکیشن پرداخت انتظار داشتند، در اپلیکیشن فام مشاهده کنند.

آبانک

آبانک یا همان بانک دیجیتال بانک آینده در واقع یک درگاه یکپارچه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بانک آینده است که جدیدترین محصول ارتباط فرداست.بانک دیجیتال آبانک به گفته مدیران ارتباط فردا سعی کرده مبتنی بر نیازهای روز مشتریان و منطبق بر آخرین استانداردهای صنعت جلو بیاید تا بتواند اتفاق جدیدی را در فضای بانکی کشور رقم بزند.

آبانک در مرحله اول ورودش به بازار روی ارائه یک تجربه دلچسب و یکپارچه به مشتریان فعلی بانک آینده تمرکز داشته و در مرحله بعد به سراغ سایر گروه‌های مشتریان رفته است. در واقع تمامی افراد، حتی کسانی که مشتری بانک آینده نیستند، می‌توانند آبانک را نصب و از خدمات آن استفاده کنند. اپلیکیشن آبانک از پنج بخش اصلی تشکیل شده؛ شامل «پرداخت»، «کارت و سپرده‌»، «آبانک» یا همان خانه، «انتقال وجه» و «سرویس‌ها» که تیم ارتباط فردا مهم‌ترین و متمایزترین بخش آبانک را همان بخش سرویس‌ها می‌داند که قرار است به‌مرور به شکل پیوسته سرویس‌های متنوعی را در خود جای داده و به مشتریان ارائه دهد؛ بخشی که قرار است ارزش‌افزوده زیادی را برای مشتریان در حوزه‌های مختلف خلق کند.

در همان مواجهه اول با آبانک، تجربه کاربری روان و مینیمال‌بودنش نظرتان را جلب خواهد کرد و شاید دومین چیزی که نظرتان را جلب کند، ویجت‌محور بودن بخش‌های مختلف آبانک به شکلی ساده باشد که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که محیط کاربری را به سلیقه خود چیدمان کند و مواردی را حتی حذف یا اضافه کند.

به نظر می‌رسد آبانک به‌دنبال یک جایگاه جدید در نظام بانکداری کشور برای بانک آینده است؛ چنانچه حداقل تجربیات قبلی بانک آینده توسط ارتباط فردا نشان می‌دهد این هدف دور از انتظار و دست‌نیافتنی نیست.باید منتظر ماند و دید ارتباط فردا با آبانک این جایگاهی را که امروز برای خود متصور است، به دست خواهد آورد یا خیر. تجربیات گذشته ارتباط فردا می‌گوید آبانک احتمالاً یکی از امیدهای سال ۱۴۰۱ خواهد بود و بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

سنباد

در سال ۱۴۰۰ شاهد حضور یک نام جدید در حوزه بانکداری باز کشور بودیم؛ سنباد! سنباد، پلتفرم بانکداری باز ۹ بانک ایران‌زمین، پارسیان، پاسارگاد، سامان، سپه (انصار)، سینا، شهر، کارآفرین و ملل است که در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ فعالیت جدی و عملیاتی خود را شروع کرده و به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد و حمایتی که از ۹ بانک دارد، یکی از پدیده‌های سال ۱۴۰۱ باشد.

احمد میردامادی، مدیرعامل سنباد معتقد است حرکت سنباد پیشروتر از زمان بود، از این جهت که نهادهایی که نوعی تمامیت‌خواهی در ذات رقابتی خود دارند، به این نتیجه رسیدند که در اشتراک منافع می‌توانند نتایج بهتری بگیرند. این اتفاق خوبی بود، زیرا بانک‌هایی از گروه‌های مختلف از نظر ساختاری و زیرساختی که دارای گروه‌های مشتری متفاوتی بودند، تصمیم گرفتند تعامل کنند و پلتفرم مشترکی داشته باشند.

این اتفاق نتایج خوبی دارد. اول اینکه هزینه بانک کاهش می‌یابد و نحوه تعاملش با مشتریانی که هر کدام نگاه‌ها و خواسته‌های متفاوتی دارند، ساده‌تر می‌شود. به‌علاوه وقتی مشتری با یک API واحد برخورد می‌کند، هم هزینه ارتباط و بهره‌گیری از خدماتش پایین می‌آید، هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند. در ادامه مسیر نیز هزینه تغییر کم خواهد شد، زیرا هر کدام از این بانک‌ها حتماً تغییراتی دارند و این API واحد هزینه تغییرات را به یک‌نهم کاهش می‌دهد.

میردامادی می‌گوید: «به نظر من سنباد حتی پیش از اینکه حرکتی کند هم یک موفقیت بزرگ بود؛ همین که تعدادی از بانک‌ها با زاویه‌های ذهنی متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تا API واحد و تجربه کاربری مناسب‌تری به مشتری ارائه دهند، نشان از آن دارد که نیازهای بازار را درک کرده‌اند و خود را آماده پاسخگویی به آنها می‌کنند. سنباد این شانس را داشت که اولین نباشد، در نتیجه برخی خطاهای بازار را دیده و درصدد تکرار نکردن آنها و اصلاح‌شان است. ما از تجربه دیگران بهره برده‌ایم تا کم‌خطاتر وارد شویم و چابک‌تر و سریع‌تر باشیم.»

2 دیدگاه
  1. وحید جلیلی ناغونی می‌گوید

    گوگل پلی را برسی میکنم بعضی هاش خیلی آلکین لاقن بازرسی کنم . اطلاع رسانی به موقع درخدمت

  2. وحید جلیلی ناغونی می‌گوید

    استخدام دارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.